menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Protea

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Mijn protea is nu ong 8cm groot. Hij heeft nu 3 sets van 2 samenstaande fijne blaadjes en onderaan 2 samenstaande bredere blaadjes, welke de echte blaadjes zijn.

Wat moet ik nu doen, ik weet wel dat ik de wortels niet meer mag verstoren. Hoe moet ik die nu overwinteren?

Vanaf welke grootte mag ik die uitplanten én in welke grond (in een pot), hoe bemesten?

Ik heb een verwarmde propagator, moet die er blijven instaan? Of mag die in dezelfde ruimte als mijn cactussen blijven (+-10°)
dinsdag 24 oktober 2006 - 22:33
lisa

Lisa

hoe heb je het gedaan dat de protea bij jou zo maar gekiemt zijn? nogmaal ontkiemen zij alleen
op een bepalde manier en het lukt alleen als men een bepaalde manier behandeld

groetjes lisa
vrijdag 27 oktober 2006 - 09:55
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ik heb die bovenop gewone potgrond gezet en water opgedaan. In mijn serre gezet en in een onverwarmde propagator gezet. Dit was op 29/6, sinds 1/9 is er eentje van de vijf bovengekomen.

Op de volgende site kan je ook veel uitleg vinden (wel Engelstalig) http://protea.worldonline.co.za/seedsize.htm

Ik heb ondertussen nog proteazaden gekocht en smoke primer. Dat zou dienen om de makkelijker te laten ontkiemen.

Volgend voorjaar ga ik daarmee proberen.

Ondertussen heb ik van de pronklelie (gloriosa) ook al 2 zaden die ontkiemd zijn. Deze heb ik gezaaid op 31/7. De Turkse lelie en gardenia doet momenteel nog niets.

Vorig weekend heb ik dan een verwarmde propagator gekocht zodat ik een constante temp. kan houden.
vrijdag 27 oktober 2006 - 17:33
lisa

Lisa

ja, ik wist wel dat de zaden met smoke primer de ook de kans dat de zaden kiemen is hiermee
echt groot,ik heb nu veel musa in de kas staan plumeria zij doen het heel goed de wustijnroos
doet het ook goed ,zelfs heb ik ook verwarming ik kan ook regelen hoe je de temperatuur moet
zijn,dit vind ik zelfs heel prettig

groeten lisa
vrijdag 27 oktober 2006 - 22:00
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Amaaaai Tania en lisa,

Jullie zijn wel krakken.
Ben weer eens gaan google:
Protea of suikerbos is een bloemengeslacht in die familie van de Proteaceae, bestaande uit tropische Afrika anse struiken
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik heb deze twee gevonden.
D'as chique!!!
zaterdag 28 oktober 2006 - 22:50
Tomateboer

Tomateboer

Hallo iedereen,

Ik heb dat 2 jaar geleden ook eens gedaan, super gewoon.
Inderdaad verlangen ze eerst een speciale behandeling, wel ja een speciale behandeling,...
De koud-warme periode.
Eerst nam ik een bakje en vulde dit met vochtig zand, vervolgens de zaden erin(die trouwens heel ludiek zijn, tzijn juist harige rupsjes)
Een paar weken de frigo in en na een week of 2,3 naargelang de temperatuur in de koelkast.
Daarna de verwarming op en je zal ze zien kiemen in het zand.
Het is dan belangrijk dat ze onmiddelijk zonder enige schade aan de tere jonge worteltjes te verplanten.
Dan kan het opkweken beginnen.
Ik had echt een mooie struik, die ik een voorkeursbehandeling gaf , maar het mcht niet baten.
De struik kreeg ik dus absoluut de winter niet door he.
En nochtans was de temperatuur goed voor deze plant maar toch was er iets dat ze tenslotte heeft geveld.
Toch wel jammer als je daar zo lang en met zoveel zorg naar kijkt.
Maar het zijn toch zo'n prachtige bloemen he.
Ik vind de koningsprotea prachtig...
vele groetjes Angelo
zaterdag 28 oktober 2006 - 23:45
Bowie

Bowie

Angelo, ik heb dat niet gedaan die koude/warmtebehandeling. Het is misschien daarom dat er maar eentje opgekomen is.

Ik had echt een mooie struik, die ik een voorkeursbehandeling gaf , maar het mcht niet baten.
De struik kreeg ik dus absoluut de winter niet door he.
En nochtans was de temperatuur goed voor deze plant maar toch was er iets dat ze tenslotte heeft geveld.


Had je die dan buiten laten staan of binnen - wat heb je gebruikt ter bescherming?

Het zijn idd prachtige bloemen en ze houden ook zeer lang. Vorig jaar in de lente een bloemstuk met 2 protea's in gekocht. Wel die zijn nog altijd heel mooi. De andere bloemen heb ik al eens moeten vervangen maar de protea's nog niet.
zondag 29 oktober 2006 - 08:58
Tine

Tine

Ikken ze alleen van bloemstukken en wist niet dat hier ook zaden te koop waren. Ga het toch ook eens proberen.

Tine.
zondag 29 oktober 2006 - 10:25
Tomateboer

Tomateboer

Ja het is zeker de moeite waard hoor maar ik kreeg ze gewon de winter niet door.
Ze stonden op een temperatuur van 15 graden wat de normale overwinteringstemperatuur is voor die exoot volgens een leerkracht.
Niet te veel water want van origine staan ze ook erg droog, dus dat was allemaal goed.
In het begin gaf ik veel water, en kraag ik dus schimmels, vlug behandeld met een fungicide.
Dat was dan in orde,...maar ja, de lancetvormige bladeren vielen een voor een af en in het voorjaar schoot er niets terug.
Jammer maar toch zou ik willen weten wat er toen fout gelopen is
grt
zondag 29 oktober 2006 - 23:16
Bowie

Bowie

Ik zal je op de hoogte houden wat er met de mijne gebeurd. Dus vanaf nu maar héél weinig water geven, misschien enkel eens sproeien?
zondag 29 oktober 2006 - 23:21
Tomateboer

Tomateboer

Neen, het is juist belangrijk dat ze in het begin wanneer ze klein zijn, niet veel water over hun krijgen in verband met die schimmels die zich dan vestigen.
Ik zou gewoon wat water in het schaaltjes doen(als ze al geworteld zijn)
anders een klein beetje in het potje
grt
en veel sucses he
zondag 29 oktober 2006 - 23:26
Bowie

Bowie

Ik durf eigenlijk niet controleren of die wortels heeft, heb schrik dat ik de plant ga verstoren. Zal heel voorzichtig water geven, en af en toe mijne vinger eens in het potje steken om te voelen of er niet teveel water in is.
zondag 29 oktober 2006 - 23:29
Tomateboer

Tomateboer

Als ze al gegroeid zijn in het potje dan mag je er van uitgaan dat ze toch stilaan inwortelen.
En als dit dan goed is zou ik toch enkel water geven onderaan.
Maar niet teveel he
grt
zondag 29 oktober 2006 - 23:32
Bowie

Bowie

Oké!
zondag 29 oktober 2006 - 23:33
Tomateboer

Tomateboer

Klaar en duidelijk
grt
zondag 29 oktober 2006 - 23:36
Tomateboer

Tomateboer

Hoh kheb het weer erg zitten hier
Kan niet stoppen met lachen
grt
zondag 29 oktober 2006 - 23:37
Bowie

Bowie

Ik hoor u nochtans niet. Ge zult wat LUIDER moeten lachen.
zondag 29 oktober 2006 - 23:38
Tomateboer

Tomateboer

Ja? Awel , kdenk dat ge dan niet meer kunt slapen hoor, want eens ik weg ben, stop ik niet meer
zondag 29 oktober 2006 - 23:39
Bowie

Bowie

Mijn volumeknop staat helemaal open en ik hoor u nog niet. Ge zult te ver wonen, ofwel vormen uw tomatenplanten een natuurlijke geluidsbarrière.
zondag 29 oktober 2006 - 23:42
Tomateboer

Tomateboer

Dat zou het wel eens kunnen zijn
grt
zondag 29 oktober 2006 - 23:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon