menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chamaerops naar buiten

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Vorig jaar heb ik een Chamaerops humilis var. "vulcano" gekocht. Om wegrotten
van de groeispeer tijdens de winter te voorkomen, heb ik de palm in een (onverwarmde)
schuur gezet. Het vroor daar wel, maar de palm stond droog en uit de wind, en
kreeg wel licht.

Nu vraag ik me af wanneer ik de palm weer buiten kan zetten, en of deze eerst
in de schaduw moet staan om weer aan de zon te wennen? Ik heb er geen haast
mee, en de palm staat ook niet in de weg, maar ik wil er uiteraard zo goed mogelijk
voor zorgen!
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten van Laura.
dinsdag 2 maart 2010 - 14:06
rivofa

Rivofa

Planten die binnen gestaan hebben ALTIJD eerst in de schaduw gedurende enkele dagen, daarna enkele dagen in de halfschaduw, is het echt heel zonnig dan beter nog langer in de halfschaduw.
Je kan je palmboom al wel buiten zetten maar als de nachtvorst te erg wordt, hang er dan een vliesdoek over. Mooie plant trouwens !


dinsdag 2 maart 2010 - 22:20
Mandy

Mandy

Schitterende plant. Hij staat wel in een handige pot als hij verplaatst gaat worden.....
woensdag 3 maart 2010 - 00:05
LauraK

LauraK

Hartelijk bedankt voor het advies, Rivofa! Ik laat de palm toch nog maar even in
de schuur staan, en zet 'm volgende maand op een schaduwplekje in de tuin.

Ik wist dat ik de palm het beste langzaam weer kon laten wennen aan de zon,
maar had er geen idee van hoelang dat zou moeten zijn.

Ik ben inderdaad erg blij met deze mooie palm, die ik vorige zomer via internet
van een particulier heb gekocht voor maar € 35! En daar zat die handige pot ook
bij. Ik heb een klein steekwagentje om planten te verplaatsen, omdat ik niet al te
zwaar meer mag tillen.

Groeten van Laura.
donderdag 4 maart 2010 - 09:22
rivofa

Rivofa

Beste Laura, ik hoop dat er goede afvoergaten in de pot zitten. Je kan de pot best op "pootjes" zetten of op houtblokjes zo kan hij niet verdrinken. Heb je al eens ooit de plant uit de pot gehaald om te zien of er ook een drainagelaag inzit ? Die blauwe pot is prachtig maar ik vind hem eigenlijk niet echt geschikt voor uw palmboom.

donderdag 4 maart 2010 - 11:54
LauraK

LauraK

Hallo Rivofa,

Wederom bedankt voor de relevante informatie!

Er zitten inderdaad wel goede afvoergaten in de pot, en het is een goed idee om er
van die pootjes onder te zetten. Of er een drainagelaag in zit, weet ik (nog) niet.

Als ik de palm wil gaan verpotten, in wat voor pot kan ik deze dan het beste zetten?
Een (uiteraard) grotere plastic pot, of een van steen o.i.d? En vul ik de pot dan het
beste met speciale potgrond? Ik moet nog veel leren...

Groeten van Laura.
donderdag 4 maart 2010 - 19:44
Mandy

Mandy

Maakt het voor de plant uit of deze in een stenen- of een emaillepot staat????
Als er maar gaatjes inzitten voor het overtollige water ed ....... een plastic pot "ademt" toch ook niet......
donderdag 4 maart 2010 - 23:07
kristof_P

Kristof_P

de wanden van een stenen pot laat lucht door waardoor de wortels geneigd zijn om enkel de buitenste randen van de pot te vullen. bij een plastieken pot heb je dit probleem niet. een ander groot voordeel van plastieken potten is dat ze veel lichter zijn en ook een stuk goedkoper en sterker....

gr
Kristof
vrijdag 5 maart 2010 - 17:15
rivofa

Rivofa

Beste Laura,

In principe maakt het niet uit welke pot je gebruikt, elk materiaal heeft zo zijn voor en nadelen. Ik gebruik meestal een plastic binnenpot en een geglazuurde buitenpot omdat ik dat mooi vind en omdat een stenen pot niet zo makkelijk omwaait. Voor zo een grote plant raad ik aan om een pot te nemen die bovenaan dezelfde diameter heeft als onderaan omdat die veel stabieler staan dan die anderen die onderaan smaller zijn dan bovenaan.
Om de pot lichter te maken kan je ipv potscherven voor de drainage ook isimo stukjes gebruiken.
Er bestaat wel palmengrond maar elke goede potgrond is goed.
In plaats van "pootjes" bestaan er ook handige plantenrollers in metaal of in hout om de plant op te zetten, zo kan je hem makkelijk even opzij zetten als je eens wil keren of kuisen.

Succes

vrijdag 5 maart 2010 - 18:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon