menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fatsia nog naar buiten

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Onlangs heb ik een Fatsia japonica gekocht. Kan ik deze nu nog buiten zetten (in
een pot) of wacht ik daar beter mee tot het voorjaar? De plant stond in het tuincentrum
ook binnen, net zoals bij mij nu. Zou de overgang dan te groot zijn?

Groeten van Laura.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 29 oktober 2009 - 16:36
alloo

Alloo

Naar mijn weten is deze plant winterhard ,en mag gerust in de vollen grond.

groetjes Fons
donderdag 29 oktober 2009 - 18:19
LauraK

LauraK

Hartelijk bedankt voor je antwoord, Fons! Morgen zet ik de Fatsia buiten neer.
Ik kwam ergens tegen dat de Fatsia japonica winterhard is tot -12. Hopelijk wordt
het niet zo koud deze winter.

Groeten van Laura.
donderdag 29 oktober 2009 - 21:15
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Laura,

Mijn fatsia staat ook buiten in de volle grond, maar pas sinds het voorjaar. Ik ben dus ook benieuwd hoe het zal verlopen met de winter.
Ik heb voor de zekerheid vliesdoek gehaald. Moest het dan terug zo berekoud worden, kan ik hem wel een jasje aandoen.

Groetjes, Karen
vrijdag 30 oktober 2009 - 10:27
Eadwine

Eadwine

Ik heb 2 jaar geleden een fatsia J. gekocht en direct in de volle grond gezet.
Deze stond vorige winter dan ook open en onbeschermd toen het tot -20 vroor.
En niets van schade.

Dus deze planten zijn sterker dan je zelf zou denken.

grtn,
edwin.
vrijdag 30 oktober 2009 - 11:29
joopsmit

Joopsmit

Deze plant is fam van de gewone klimop zo als je die vaker ziet in tuinen Hedera

Daar is jou plant indirekt fam van . en is dus behoorlijk bestand tegen de vorst Ook wil jouw plant dus net als zijn soort genoten graag wat schaduw hebben maar om dat je een bonte vorm hebt vraagt hij iets meer licht dus plant hem in de volle grond op een lichte plek in de tuin en een beetje zon is echt niet erg hoor .
Welnu je zegt dat hij pas nog bij de handlaar binnen stond en waarschijnlijk bij de kweker dus in een kas .Dat houd in dat hij eerst moet wennen aan de buiten omstandigheden ( afharden heet dat ).
Zet je plant voor lopeig op een koele slaapkamer (Huiskamer is te warmen te droog) bij een raam zo dat hij veel licht krijgt
In het voorjaar dan pas in de tuin in graven , Maak een plant gat en vul die met pot grond en zet hem daar hij zal daar goed gaan door wortellen en aan de niuwe grond om zich heen wennen . Bont bladerige fatcidera japonicakan dus heel goed buiten groeien .
maandag 2 november 2009 - 01:00
Vindura

Vindura

Ja, geweldig dat de Fatsia naar buiten kan.
Ik heb ze ooit gekocht als kamerplant, maar binnenshuis ben ik niet zo handig met planten. Maar mijn Fatsia's in de tuin doen het heel goed. Vorige winter heb ik ze niet eens afgedekt en ze bleven gewoon groen.

http://www.vindura.nl/
maandag 2 november 2009 - 13:06
LauraK

LauraK

Iedereen van harte bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg!
Om heel eerlijk te zijn, is de bijgevoegde afbeelding 'geleend' van internet, en heb
ik zelf een gewone groene Fatsia japonica.

Helaas beschik ik niet over een kas, en is het op de slaapkamers niet echt koud te
noemen. De plant heb ik al buiten gezet, maar hij staat nog wel in een pot. Als het
echt hard gaat vriezen, zet ik 'm tijdelijk in de schuur. Die is dan wel niet verwarmd,
maar het is er in ieder geval minder koud en guur dan in de tuin. Er is daar wel
voldoende licht.

Groeten van Laura.
maandag 2 november 2009 - 15:13
corrine

Corrine

zijn zeer sterke planten bij harde vrieskou laten ze de bladeren hangen en lijkt de plant dood, zodra de temperatuur weer iets beter wordt komt elk blad weer omhoog en staat ie weer in volle glorie. Ik heb er heel veel, een aantal heel groot, ze krijgen een dikke stam en flink snoeien verdragen ze allemaal. Succes
dinsdag 12 oktober 2010 - 15:34
deHaan

DeHaan

Nu beslist niet buiten zetten, hij is nog niet afgehard.
Zet hem volgend jaar in het voorjaar in de tuin.
Ik weet niet of de bonte varieteit goed tegen de kou kan, de groene is gewoon winterhard.
dinsdag 12 oktober 2010 - 18:20
corrine

Corrine

Heb nog nooit een bonte gezien, zou die graag willen hebben, echt supermooi, iemand deze ooit in het echt gezien??
dinsdag 12 oktober 2010 - 22:36
greener

Greener

Ook ik zou hem weer binnen halen.
Een niet afgeharde plant ondanks winterhard zal flinke klappen in onze winter krijgen en mogelijk zelfs dood gaan.
Volgend voorjaar lekker planten.

Sebas
ps: Die bonte is apart, geen idee of die net zo sterk is.
woensdag 13 oktober 2010 - 19:26
P e t e r

P e t e r

Dit topic is gestart op 29/10/2009.

De bonte is minder winterhard dan de gewone.

Ze verkopen ze bij Exotica in Herenthout België.
woensdag 13 oktober 2010 - 22:54
corrine

Corrine

elke bont blad is toch minder hard dan de groene variant? Maar ik zou hem graag willen hebben, ben helaas niet in de buurt van belgie.....
donderdag 14 oktober 2010 - 09:01
Gerda12

Gerda12

Ik heb net een Fatsia 'Spiderweb' gekocht, is het nog vroeg genoeg om hem in de tuin te planten?
vrijdag 19 augustus 2016 - 16:33
deHaan

DeHaan

Het is aan de late kant, maar het kan nog wel.
Wel laten wennen aan de zon..
vrijdag 19 augustus 2016 - 18:39
Gerda12

Gerda12

Dank je voor je bericht. Dan spit ik hem er vandaag in en zet voor het eind van de week (het gaat warm worden) de parasol er wel boven!
zaterdag 20 augustus 2016 - 09:27
lisarts

Tekst aangepast

Lisarts

Ik heb al meer dan 12 jaar de groenblijvende Fatsia Japonica in de tuin staan beschut in de hoeken van garage en tuinmuur van de buren. Elke winter in november verschijnen bolvormige bloemen waar veel bijen op afkomen. Bij echte vorst gaan de bladen even hangen, maar ze herstellen zich weer snel als de vorst voorbij is. De afbeelding die ik toegevoegd heb is van de Fatsia die de meeste zon krijgt.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 21 november 2020 - 12:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon