menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladmisvorming nog steeds voeding in winter

Ga naar meest recente reactie

cactusjen

Cactusjen

hey iedereen,

ik heb een tijd geleden op mijn kleine Citrus madurensis last gehad van pericerya purchasi. Ik heb de beestjes van de plant verwijdert en heb er nooit geen last meer van gehad.Nu blijft mijn plant soms toch vervormde bladeren aanmaken.Is dit nog een resultaat van die beestjes of kan het liggen aan te veel of te weinig citrus voeding?

Anderzijds las ik hier ergens dat ze deze plant het hele jaar door voeding geven?Ik heb enkel het opschrift gevolgd op de fles.Ik gebruik DCM 6-6-7 citrus bemester.Volgens de fles mag je dit maar bemesten gedurende een aantal maanden rond de zomer.

Hier een foto van de bladvervormingen:

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 28 oktober 2009 - 14:26
printemps

Printemps

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=25544&hl=citrus

Ziehier een hoop uitleg over bemesten (DCM zou niet zo goed zijn,enkel voor het najaar OK,ik heb andere nu)

Wat de blijvende misvormde bladeren betreft daar zal iemand anders U moet mee helpen
Waarschijnlijk hebben de beestjes de knoppen beschadigd
Ik denk dat het wel zal goedkomen hoor


mvg

woensdag 28 oktober 2009 - 14:28
cactusjen

Cactusjen

was dit topic al beetje uit het oog verloren maar...moet ik (indien ik betere meststof vind) de plant verder bemesten in de winter of geef ik deze een rustperiode?
vrijdag 6 november 2009 - 12:36
printemps

Printemps

Vanaf augustus mag je geen voeding meer geven
Ik ga er pas terug geven in april ofzo

mvg
vrijdag 6 november 2009 - 13:05
cactusjen

Cactusjen

okay dan weet ik wat mij te doen staat,nieuwe fles meststof aanschaffen tegen de lente.

Bedankt voor de info!
vrijdag 6 november 2009 - 16:25
cactusjen

Cactusjen

even een nieuwe update...de plant heeft vrijwel alle vruchten laten vallen alsook 3/4e van de bladeren.Nu worden er ook plots redelijk wat takken bruin.Hoort dit ook bij het "foute voeding"proces? Of is dit normaal in de winter?

Ik heb wat foto's bijgevoegd.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 30 december 2009 - 12:59
lanne

Lanne

Ik zou je wel de raad willen geven om je citrussen in de winter zeker niet te veel water te geven en er mag nooit water in de schaal blijven staan - een vochtmeter kan je zekerheid geven over de vochtigheids toestand van de wortelkluit - je ziet het niet altijd aan de bovenkant hoeveel vocht er in een pot zit .Zo een vochtigheidsmeter kan je in bijna ieder tuincentrum vinden - het ziet eruit als een metalen staaf met een plastieken metertje erop met een schaalverdeling . Ik zou die vochtigeheidsmeterzeker niet meer willen missen !
groetjes
LIly-Anne
woensdag 30 december 2009 - 18:48
cactusjen

Cactusjen

de plant krijgt zowiezo minder water.Heb 1 keer te lang gewacht waardoor de blaadjes wat afhingen.Sindsdien ging het heel snel met bladval,vruchtval en verbruinen/verharden van de takken
donderdag 31 december 2009 - 02:04
cactusjen

Cactusjen

misschien handig om te vermelden dat de blaadjes niet droog aanvoelen maar flexibel zijn (de reeds bruine). Ze hangen af aan bepaalde takken maar vallen er (nog) niet af.Zelf al zijn ze helemaal bruin . Sommige delen blijven dan weer fris groen (wat ervan overblijft van de plant natuurljik)
donderdag 31 december 2009 - 15:08
lanne

Lanne

Als het een volledige tak is met bruine bladeren en de rest niet , dan vrees ik dat die tak verloren zal zijn - mogelijks heb je door die keer dat ze te droog zijn geweest , wortelsterfte gehad .Ben je wel zeker dat het te droog was ?
Het is bij citrus niet altijd te zien en als je extra water geeft omdat je denkt dat ze te droog staan (als dat niet zo is ) dan krijg je wortelrot .
Ik heb me in het verleden , daar ook al een aantal keren in vergist en ben zo bijna mijn citrus kwijt gespeeld . Heel goed drainerende grond is ook heel belangrijk om geen wortelrot te krijgen .Ik test nu eerst met de meter voor ik water geef en heb tot hiertoe betere resultaten
Hopelijk komt het nog goed
groetjes
Lily-Anne
donderdag 31 december 2009 - 17:34
cactusjen

Cactusjen

toen zijn de alle bladeren gaan hangen en de plant had al enkele dagen geen water meer gehad en heeft nooit zo droog gestaan dus ik neem aan dat het daaraan zal liggen.De meter komt er zowiezo aan
vrijdag 1 januari 2010 - 16:52
ben45

Ben45

Bij deze plant is sprake van het zo genoemde verschijnsel taksterfte.
In 99% van de gevallen heeft het met vocht te maken: een heel vochtige omgeving; er is condens op de plant gevallen wat niet vóór de nacht is opgedroogd; er is op de plant gesproeid en de plant is niet droog de nacht in gegaan etc. etc. Die takjes kunnen in 1 nacht al bruin zijn!!!
Zeker citrusplanten die niet goed afgehard de overwinteringsperiode in zijn gegaan zijn er gevoelig voor.
Een moisture-meter, zoals hiervoor al aangeraden, is sowieso een aanrader om citrusplanten goed op te kweken.

Groetjes, Ben.
zaterdag 2 januari 2010 - 21:48
cactusjen

Cactusjen

nogmaals bedankt voor het advies.De vochtigheidsmeter is inmiddels aangekocht en het is duidelijk dat hoewel de oppervlakte droog is,de kern rond de wortels nog steeds vochtig staat.
dinsdag 5 januari 2010 - 14:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon