menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwarming winterverblijf

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Tegen deze winter... Ik wil mijn kuipplanten vorstvrij overwinteren in een schuurtje. Ik zoek degelijke verwarmingstoestellen op gas. Iemand ervaring, merknamen, types, prijzen, verkooppunten...?
vrijdag 21 augustus 2009 - 00:38
Ouwepee

Ouwepee

Heel eenvoudig hoor, je kan voor een € 80 aan een degelijk tweedehands cv keteltje geraken, daar hang je 1 of meerdere radiators aan een een eenvoudige kamer thermostaat, bvb op 10 graden ingesteld.
Kees is klaar.

Ook een doodgewone garradiator kan dienst doen, je laat dan ook de verbrandingsgassen gewoon de ruimte in. Dat doen tuinders ook.Deze CO2 wordt door de planten omgezet.

Aan keteltjes kan ik je helpen, geef je tel nr maar op in een persoonlijk mailtje
maandag 24 augustus 2009 - 12:31
lo

Lo

Dank u. Ik ben wel niet zo handig in die dingen om zelf iets ineen te knutselen. Maar zo'n gasradiator lijkt mij wel wat. Daar zal ik eens naar uitkijken.
maandag 24 augustus 2009 - 18:02
depauws

Depauws

Jongens
Opgelet met gasradiatoren in een kleine ruimte.
Het is levensgevaarlijk om de rookgassen niet af te voeren, de meeste geisers leveren een kleine hoeveelheid CO.
Dit gas is reukloos smaakloos maar wel dodelijk bij zeer kleine hoeveelheden.
Daarom minimaal de wettelijke regels volgen en een rookgasafvoer voorzien en de voorzien van een terugslagbeveiliging.
De vergelijking met CO2-branders is gevaarlijk want daar gebruikt men toestellen die gemaakt zijn om geen CO te leveren, een geiser is in eerste instantie gemaakt om water te verwarmen.
Groeten
Silvain
maandag 24 augustus 2009 - 18:41
Ouwepee

Ouwepee

kleine gasradiator levert veel minder rookgassen af dan een kookfornuis. Dat heeft ook geen afvoer. Ik veronderstel dat zijn schuurtje toch wel zo groot zal zijn als een gemiddelde keuken? Ook is een schuur meestal niet hermetisch afgesloten.
maandag 24 augustus 2009 - 18:49
lo

Lo

Bedankt voor de reacties! Dat 'schuurtje' is een hoek in mijn tuinhuis. Ik zou wanden van noppenplastiek aanbrengen en de planten ook nog eens inpakken met vliesdoek. En wanneer het vriest de verwarming op enkele graden boven nul instellen. Vorige winter was er geen verwarming en twee zelfgezaaide palmen van een jaar of tien oud reeds hebben de geest gegeven.
dinsdag 25 augustus 2009 - 14:28
lo

Lo

Ik heb mij intussen wat beter geïnformeerd en ik denk dat ik mijn planten maar gewoon ga inpakken zonder bijverwarming. Sommige toestellen kosten meer dan 500 euro en dat is van het goede te veel. De petroleumkachels die ik hier en daar in winkelcentra gevonden heb kunnen bovendien maar vanaf 15° of zo ingesteld worden. Elektrische toestellen zijn goedkoop in aanschaf, maar duur in verbruik...
De ruimte voor de planten goed isoleren en de planten zelf ook lijkt mij nog de beste oplossing.
zondag 20 september 2009 - 00:03
Peppody

Peppody

is het geen optie om via marktplaza o.i.d. een tweedehandsje aan te schaffen? Zo hebben wij ook onze boiler gekocht en die werkt al 2 jaar naar volle tevredenheid. Misschien ook een idee om een klein kacheltje daarvan aan te schaffen. Scheelt enorm in de prijs. Bestaat er niet zoiets als een campinggaz kacheltje ofzo? Deze zijn vast minder prijzig dan een gewone ketel/kachel en geeft ws net genoeg warmte af voor zo'n kleine ruimte. En anders zo'n kerstlichtslang om de planten draaien (geen contact met de bladeren laten maken, beste is wat vliesdoek dan lichtslang en dan jute o.i.d. er omheen.
maandag 21 september 2009 - 19:46
Ouwepee

Ouwepee

Campinggaz is driemaal zo duur dan gewone gas, er is ook geen enkele reden waarom zulk kacheltje tweedehands goedkoper zou zijn dan een echt eenvoudig gasradiatortje. Bovendien is dat campinggedoe meestal echt speelgoed en zonder thermostaat.
Wat betreft thermostaten, kan ik jullie wel meedelen dat die meestal kalibreerbaar zijn. Maar dat is wellicht een doordenkertje voor technici. Huis, tuin en keukengedachtengangen misschien even opzij zetten?
maandag 21 september 2009 - 21:20
Peppody

Peppody

o, sorry hoor ik wilde alleen maar helpen.... Bovendien het gaat erom dat de planten niet bevriezen toch???

Ik verwarmde vroeger mijn kas gewoon met hele dikke stompkaarsen in zinken bakken en die brandden de hele nacht door. En ja natuurlijk ook weer een te stom huis tuin en keuken idee maar ik had nooit bevroren planten! (en nee, ook nooit geen brand) En bovendien was het nog eens lekker goedkoop ook Ik had nl niet het geld om 80 euries uit te geven aan een tweedehands gaskacheltje
maandag 21 september 2009 - 21:23
Ouwepee

Ouwepee

Troost je, ik heb niet eens een kas, maar als ik er een zou hebben zou een eenvoudig gaskacheltje me wel voor het minste geld het meest voldoening geven.
Waren die stompende kaarsen dan gratis? Ziin die dingen beter beveiligd tegen brand, dan een gasradiator? Je kent er wel wat van geloof ik he ? Gelukkig.
maandag 21 september 2009 - 21:32
Peppody

Peppody

plastic tuinkasjes kun je vaak al voor een leuk prijsje krijgen: die heb ik nu staan, gekocht voor 40 euro. En die wordt nu voor de winter weer opgeruimd, die paar planten die ik heb die tegen de vorst beschermd moeten worden staan binnen of degene die niet onder de 15 graden kunnen zoals orchideeen gaan naar familie (aangezien we geen verwarming hebben en geen gas en electrische kacheltjes te prijzig zijn in stroomverbruik dus die worden alleen in de woonkamer en babykamer aangezet en niet voor 3 orchideeen).

Op een bestaand complex staan meestal hele mooie kassen Ik had het advies van een medetuinier toen het eerste jaar mijn planten ondanks kas isolatie bevroren waren en ja het werkte. Ik zou het nu niemand aanraden in zijn serre aan het huis ivm brandveiligheid.... En als je na de kerst gewoon dikke stompkaarsen inslaat die toch geen mens wil hebben zijn ze niet gratis maar wel voor een leuk prijsje te koop. Kwestie van opslaan en bewaren.

Ik heb tuinieren met de paplepel ingegoten gekregen, hoewel ik verplicht een ander beroep heb gekozen, en ik probeer veel uit. Maar gelukkig weet ik niet alles, maar zijn er een hoop medetuinierders hier op het forum die met adviezen komen, die ik graag ter harte neem! Je bent nooit uitgeleerd.

maandag 21 september 2009 - 21:45
Ouwepee

Ouwepee

ben vakman en kwaliteitsfanaat. Wacht liever tot ik eventueel wat geld over heb dan weggooidingen te kopen. Op lange termijn kost dat overigens duurder dan gelijk degelijke dingen kopen en eventueel zelf aanpassen.
maandag 21 september 2009 - 22:08
Peppody

Peppody

tja, als u dat zo kunt moet u dat zeker doen! Helaas hebben wij het geld niet door allerlei omstandigheden en zit sparen er ook niet in als je elk dubbeltje om moet draaien. Wij zijn blij met die 'weggooidingen'. Het is toch een verademing dat je na een jaar lang behelpen door bij familie e.d. te douchen eindelijk een tweedehands boiler kan kopen en weer lekker thuis kunt douchen. Zo hebben we ook een auto gekocht voor 360 euro die zonder enkel probleem na een jaar door de keuring kwam, dat de auto nu mankementen vertoont en het einde van het jaar niet meer zal halen oké, dan brengen we hem naar het oud ijzer waar we er weer 150 euro voor krijgen en hopen dat we weer zo'n 'goed'koopje tegen het lijf lopen. En dan nog een splinternieuwe comode, ledikantje en box voor 50 euro met gratis een tweedehands kledingkastje, het is vaak lang zoeken maar op een gegeven moment komt het er wel!

Maar goed, laatste berichtje van mijn kant want het gaat nu offtopic worden en dat is toch jammer voor lo die oorspronkelijk een vraag had gesteld....
maandag 21 september 2009 - 22:19
Ouwepee

Ouwepee

Ha Parodias!
Zeg, dat vind ik al wel een hele prestatie hoor. Verdorie, dat zou ik er echt niet voor over hebben. Eerlijk gezegd heb ik het ook niet zo breed, want wordt door de staat geplukt om allerlei redenen, maar om over het onderwerp te blijven spreken, ik moet er nog aan beginnen. Ik heb namelijk enkele honderden exotische planten gekweekt en die moeten voor 't meeste nog onderdak krijgen. Ik heb echter een kelder van een twintig vierkante meter, die 1,2 m boven de tuin uitsteekt, met enkele vensters. Die kelder kan ik tussen de 10 en 15 graden houden, want ik heb er een convector in staan. De hele verhuis stel ik wel zo lang mogelijk uit.
Vroeger investeerde ik al wel in vierkante rozenpotten van 2 liter, die slechts 11x11cm plaats innemen, maar wel 20 cm hoog zijn. Is ook zuinig bij wateren, enz.
maandag 21 september 2009 - 22:59
Ouwepee

Ouwepee

De piramiden zijn zolang geleden ook gebouwd. Kan en mag dat nu ook nog? Waarschijnlijk wel, als je maar zorgt dat je alle vergunningen en verzekeringen hebt, en de door jou ondertekende voorwaarden nakomt. Ik bedoel als de kaarsen het zaakje in de fik steken, zal de verzekering proberen zich van je schade te ontdoen. Maar dat zou ze dus ook doen in geval van gasradiator of kerncentrale, dat moet je dus gewoon zelf afwegen. Als de hitte (?) van enkele kaarsen reeds genoeg blijkt te zijn, dan zal het zeker niet erg vriezen in dat kastje. Waarom zou je dan iets anders zetten?
Een ding moet wel duidelijk zijn, isolatie geeft geen enkele warmte, houdt integendeel de eventuele daglichtwarmte ook tegen.
dinsdag 22 september 2009 - 01:48
lo

Lo

Iedereen reeds hartelijk dank voor de leerzame reacties. Je kunt bij Gamma voor weinig geld een petroleumlantaarn kopen. Vraag mij af of dat niet soms dé oplossing zou zijn? Iemand ervaring mee?
dinsdag 22 september 2009 - 20:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon