menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kamerplant vetplant met hangende bladeren

Ga naar meest recente reactie

Spock

Spock

Gegroet,

Ik heb een probleempje met een kamerplant van me: zijn bladeren hangen al een jaar naar beneden. Zij vergelen ook vrij snel, verdrogen, vallen uit. De potgrond waar hij instaat is kurkdroog. De stam van de plant is al helemaal gaan hangen omdat hij geen houvast meer heeft in de grond. Als ik er water ingiet komt er direct schimmel op die grond te staan.

Wat ik nu alvast heb gedaan is te weten gekomen dat je hem maar om de maand mag gieten en dat je er om de drie maanden meststofstokjes in de pot moet steken. Dat heb ik nu gedaan, die meststofstokjes.

Nu vroeg ik me af of het misschien een goed idee zou zijn er wat extra potgrond bovenop te leggen ook? Die grond is zo droog dat met het verdwijnen van al het vocht de grond gezakt is, het volume is verkleint en het begin van de wortel is al boven de grond aan het uitsteken.

Zou het een goed idee zijn een oorworm in de plantenpot te zetten ook?
dinsdag 2 juni 2009 - 22:57
JasperL

JasperL

ik zou u plant ff uit de pot halen, de wortels een beetje afstekken en dan terug oppotten met verse potgrond. Volgens mij is uw potgrond volledig "op", zijn alle voedingsstoffen weg.
dinsdag 2 juni 2009 - 23:07
Spock

Spock

bedankt voor de tip.

kan het eigenlijk veel kwaad dat er stof op de bladjes hangt? Het stof hier in mij appartement stapelt zich razendsnel op en hetgeen ik bijna nooit afstof zijn de blaadjes van de plant.
woensdag 3 juni 2009 - 00:15
JasperL

JasperL

zover ik weet niet, maar het kan misschien geen kwaad voor je plant dat ze af en toe eens wat aandacht krijgt he
woensdag 3 juni 2009 - 20:34
Pieter

Pieter

Hoi,
Zoals Jasper zegt, verplanten en daarbij zoveel mogelijk van die oude en slechte grond verwijderen. Dan opniet oppotten in een goeie potgrond (geen goedkope brol aub of je zal weer hetzelfde probleem krijgen). En eens per maand water lijkt me wel heel weinig hoor, hoewel ik ook niet weet welke plant je hebt.
Af en toe een een douche kan zeker geen kwaad hoor voor je plant. Vergeet niet dat planten die hun bladeren ademhalen, en als die vol stof liggen kan ik me voorstellen dat dat niet meer zo efficiënt gaat.
Wat zou de bedoeling van die oorworm moeten zijn?
HTH
Pieter
donderdag 4 juni 2009 - 11:06
Spock

Spock

"Wat zou de bedoeling van die oorworm moeten zijn? "

tja, ik weet het ook niet, de grond een beetje meer laten ademen, leven. ik dacht maar hardop eigenlijk
maandag 8 juni 2009 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon