menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citrus verkeerd bemest

Ga naar meest recente reactie

Frankster

Frankster

Hallo iedereen,

graag had ik wat advies aangaande het volgende:
had eind zomer 2007 een citroenboompje gekocht: het boompje was vrij klein en naar de kale kant, maar droeg wel enkele volwassen vruchten. Onmiddellijk verpot en zware grond verwijderd en verder zeer spaarzaam bewaterd en niet meer bemest; stond in de winter in zuidveranda. Vanaf voorjaar 2008 bemest met DCM citrus mest (NPK 6-6-7), maar groei en nieuwe bladvorming bleef (nagenoeg) uit; wel tientallen bloesems 5x in dat jaar waarvan een 10 tal uitgroeiden tot volwassen citroenen. Dit jaar zelfde scenario maar heb nu veel bladval en chlorose (vanaf de nerf) en bloesem- en vruchtval. Heb ondertussen gelezen dat gebruikte bemesting niet ideaal was en ben onlangs overgeschakeld nr gewone "standaard" mest (NPK 7-3-6). Vraag nu, zal de plant er terug bovenopkomen ?
woensdag 27 mei 2009 - 13:12
ben45

Ben45

Citrus heeft gewoon een meststof nodig met relatief een hoog stikstofgehalte.
Ik heb DCM daar al diverse keren over benaderd, maar ze geven niet thuis.
7-3-6 kan goed. Ook Culterra 10-4-6 voldoet heel goed. Daar ligt het stikstofgehalte nog iets hoger.
Als de wortels nu nog intact zijn (even voorzichtig kijken) is het misschien goed om een keer de grond kletsnat te maken zodat de aanwezige meststoffen uitspoelen.
Daarna afwisselend de potgrond vrij droog - nat. Dan kunnen de meststoffen ook het best worden opgenomen.

Groetjes, Ben.
woensdag 27 mei 2009 - 19:35
Frankster

Frankster

Bedankt voor je advies Ben !
Had hem sowieso binnengehaald met het storm- en regenweer van de afgelopen dagen en bij het verpotten begin van de lente leken mij de wortels nog wel intact.
Hou je wel op de hoogte hoe het verder gaat.
donderdag 28 mei 2009 - 09:39
Audrey

Audrey

Na het lezen van deze topic ben ik op zoek gegaan naar een andere meststof voor mijn citrusboompje en ik heb een meststof van DCM gevonden voor citrus en mediterrane planten met een verhouding van 8-4-12, deze meststof is in korrelvorm.

Nu wou ik vragen of dit een goede meststof is of dat ik beter de standaard geef. Ik zou dit boompje echt wel niet willen verliezen door verkeerd te bemesten.

Audrey
zondag 31 mei 2009 - 11:48
ben45

Ben45

Audrey,

DCM zegt met de verhouding 8-4-12 een goede citrusmest te hebben. Dat is juist het probleem. Deze meststof is heel goed geschikt om citrusplanten in augustus mee af te harden. Maar om gedurende het "groeiseizoen" mee te bemesten bevat deze mest veel te veel kali (12) Vandaar ook vaak te weinig groei en veel vruchten die ook nog eens voortijdig afvallen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat citrus in verhouding meer stikstof nodig heeft. Een verhouding van 10-4-6 zoals bij Culterra is dan veel geschikter. Ook Pokon heeft vloeibare citrusmest in flacons die veel meer de gewenste verhouding benadert.
Ik heb DCM over deze materie, zoals hierboven al vermeld, diverse keren benaderd, maar ze geven geen bericht terug.

Groetjes, Ben.
zondag 31 mei 2009 - 19:02
printemps

Printemps

Ben al een heel tijdje opzoek naar die van Pokon zonder resultaat
Heb nu van een ander merk namelijk Sunplant met verhouding 11 3 6 , speciaal voor citrus

Hoop dat die beter is

mvg
zondag 31 mei 2009 - 22:05
ben45

Ben45

Ik ken dit merk niet, maar dat wil niets zeggen. Deze verhouding is in ieder geval ook goed. Is het een vloeibare of korrelvorm? Ben benieuwd of er ook sporenelementen in zitten.

Groetjes, Ben.
maandag 1 juni 2009 - 00:12
Audrey

Audrey

vraagje aan printemps: waar is die sunplant-voeding te koop?

groetjes,
Audrey
dinsdag 2 juni 2009 - 14:12
printemps

Printemps

@ Ben

Zal thuis een keer kijken maar ik denk het wel dat er spoorelementen inzitten
Hoe staat dat vermeld ?

@ Audrey

Heb het gevonden in het Bloemenhuis in Beveren-waas
Het is een firma van Dendermonde

mvg
woensdag 3 juni 2009 - 12:30
Frankster

Frankster

Hey Ben,

ben nu 2 maanden overgeschakeld op citrus vriendelijkere bemesting (eerst 7-3-6 en later 11-3-6 van Sunplant (Tx printemps !)) en ondertussen nog een aanval van spint het hoofd moeten bieden, maar het resulaat mag er zijn: tientallen nieuwe bladeren en bloemknoppen worden momenteel gevormd, dus ik mag wel stellen dat ie het overleefd heeft; Had ook nog wat citroen-, mandarijn- en kumquatpitten gezaaid en die doen het ook prima !

Groetjes,

Frankster
donderdag 23 juli 2009 - 11:53
ben45

Ben45

Frankster,

Mooi zo.
Of er aan de plantjes uit de pitten ooit vruchten komen is niet zeker. Kan wel een 15 jaar duren als er al ......
Maar het kunnen wel mooie planten worden. Gezaaide planten hebben ook altijd meer en grotere doornen.
Citus wordt altijd geënt of gestekt, afhankelijk van de soort, om te zorgen dat er vruchten aan komen.
Groetjes, Ben.
donderdag 23 juli 2009 - 17:31
xride1

Xride1

Ben,

Is het bij de citrus mitis calomondin ook het geval dat je er geen vruchten aan krijgt als je hem gaat zaaien?

groetjes,
Daniëlle
donderdag 23 juli 2009 - 18:45
ben45

Ben45

Daniëlle,

Bij calamondin komen er wel vruchten aan, maar het duurt heel lang. Zelf heb ik dat ook eens geprobeerd en na 15 jaar had ik de eerste vrucht.
Bij stekken heb je al na 1 of 2 jaar vruchtjes aan de plant.

Groetjes, Ben.
donderdag 23 juli 2009 - 18:59
xride1

Xride1

Ben,,

Wanneer en hoe moet ik deze dan stekken?

donderdag 23 juli 2009 - 22:43
ben45

Ben45

Dat stekken kan nu.
Scheuten van ca 12 cm lengte. Niet te jong en en niet te verhout. Onder een oog afsnijden. Bovenaan 2 of 3 halve blaadjes laten zitten.
In een kweekbakje zetten in zaaigrond. Kapje erover. Of potje met plastic zakje eroverheen. Geen direct zonlicht (krant erover), wel warm zetten.
Stekpoeder kan, maar is niet persé nodig.
Matig vochtig houden.

Groetjes, Ben.

vrijdag 24 juli 2009 - 13:32
xride1

Xride1

Dank je Ben,

Dan zal ik het maar meteen uitproberen!

groetjes,
Daniêlle

vrijdag 24 juli 2009 - 14:30
printemps

Printemps

Geen dank hoor

@ Ben, deze mest is vloeibaar
ik heb maar 4 boompjes

Ps kan je elke citrus stekken ??
Of enkel de calomondins

mvg
dinsdag 28 juli 2009 - 13:08
Frankster

Frankster

Ben,

heb idd al meermaals gelezen dat het een eeuwigheid kan duren eer uitgezaaide citrus bloeit, maar af en toe hoor je ook van een meevaller zoals bv hier:
http://www.steffenreichel.homepage.t-online.de/Citrus/SAMEN.html

Groetjes,

frankster
dinsdag 28 juli 2009 - 14:26
ben45

Ben45

Printemps,

Calamondin is inderdaad heel goed te stekken. Verder b.v. ook citroen, citrus medica, de sukade.
Sinaasappel, pompelmoes, grapefruit en mandarijn kan men het best enten.
Als men maar enkele citrusplanten heeft is een vloeibare mest aan te raden.

Groetjes Ben.
woensdag 29 juli 2009 - 00:05
ben45

Ben45

Frankster,
Ik ken Steffen persoonlijk. Hij houdt zijn citrusplanten voornamelijk in huis. Dat vraagt allerlei extra voorzieningen zoals bodemverwarming en extra verlichting.
Bij ideale omstandigheden lukt het in de kweeklanden wel dat een gezaaide plant na een jaar of 5 à 6 bloeit. Maar dat zijn in onze gebieden echt uitzonderingen.

Groetjes, Ben.
woensdag 29 juli 2009 - 00:12
Stef89

Stef89

Ik ben hier een amateur en heb een citrusplantje limon dat er niet fris uitziet. Na enkele tips te volgen van de site begint hij een klein beetje groener uit te zien, maar hij is wel nog altijd ziek. Voor de bemesting... moet dat wel citrusmesstoffen zijn?
Heb hier al rondgekeken in verschillende winkels maar dat stikstofgehalte en die verhoudingen vind ik niet direct.
1) Kun je ook mesten met voedingsstoffen voor gras? Ik heb hier iets gevonden korrels met NPH 14-8-6. Ph is wel 6-7. Het zijn alleen messtoffen, dus geen anti-mos of iets ander erin.
2) Weersomstandigheden. Mag uw citrusplant in de zon staan als temperatuur meer dan 30 graden is? Of moet ik hem dan in de schaduw zetten. Als het zwaar onweert in de zomer, moet ik hem dan binnenhalen? Of kan die plant tegen hagel, wind en harde regen?
dinsdag 28 juni 2011 - 14:39
ben45

Ben45

Stef,
Het hoeven geen meststoffen specifiek voor citrus te zijn, als de verhoudingen maar in de goede richting komen
Zelf gebruik ik culterra 10-4-6. Is organisch en werkt heel goed voor citrus.
Belangrijk is dat stikstof het hoogst is en fosfor het laagst.
Als citrus gezond is, staat hij het liefst in de volle zon, ook als de temperatuur hoger is dan 30 graden. Hagel is niet goed: kan alle takken, vruchten etc. vernietigen. Wind: zorg dat de plant niet omvalt en er dan takken afbreken. (bv grote stenen tegen de pot, of met pot en al voor het grootste gedeelte ingraven)
Harde regen is geen probleem.
Bij twijfel even veilig zetten is aan te raden.
Groetjes, Ben.
woensdag 29 juni 2011 - 22:16
Grad85

Grad85

Ben ,
Ik ben nu met Universol green van Scottsproffesional bezig,hou je wel op de hoogte hoe deze bevalt.
Deze heeft een verhouding van 23+6+10+sporen elementen.
Kun je ook voor cycadeen gebruiken,die willen ook graag meer stikstof.


Gr Grad
vrijdag 1 juli 2011 - 21:19
ben45

Ben45

Hoi Grad,

Ben benieuwd of er veel nieuwe groei is en relatief weinig bloei. Sporenelementen is natuurlijk ook een voordeel.
Is deze mest ook te gebruiken naast andere meststoffen? Weet van enkele scotts professional meststoffensoorten dat er geen andere meststoffen naast gebruikt mogen worden.
Is het geen probleem, dan zou hij ook incidenteel ingezet kunnen worden voor meer groei. Is een kunstmest, dus snelwerkend.

Hoor wel.
Groetjes, Ben.
vrijdag 1 juli 2011 - 21:36
Grad85

Grad85

Ben,
Stuur je de link wel even,kun je het zelf bekijken.
Gebruik deze naast de blossombooster,merk nu al veel nieuwe groei.

Gr Grad
vrijdag 1 juli 2011 - 23:11
Stef89

Stef89

Ik heb meststof van korrels genomen voor gras zonder anti-mos. De waarden zijn 14-6-8, ph 6-7 en dat werkt perfect. In de zomer 1x in de week een klein beetje korrels gestrooid en nu heb ik veel nieuwe knoppen, takjes en blaadjes.
vrijdag 14 oktober 2011 - 10:50
apittevi

Apittevi

Ik heb al meer dan 7 jaar een citrusplant,nog nooit zijn er bloesems of vruchten aangekomen.Weet iemand hoe dit komt?De plant is volgen smij in zeer goede gezondheid,mooi groen,blinkende bladeren en er komen ook veel nieuwe groene blaadjes bij.
vrijdag 26 mei 2017 - 17:41
rivofa

Rivofa

Hebt u hem gekocht of laten groeien uit een pitje ?
vrijdag 26 mei 2017 - 20:25
apittevi

Tekst aangepast

Apittevi

Ik heb hem gekocht en toen hingen er vruchtjes aan.Ik gebruik nu ook meststof van sunplant sinds dit voorjaar.
zaterdag 27 mei 2017 - 13:03
rivofa

Rivofa

Is hij koel overwinterd ? En heeft hij nu een zonnige standplaats ?
zaterdag 27 mei 2017 - 15:27
apittevi

Apittevi

Hij heeft buiten blijven staan,goed beschut tegen een muur met bescherming voor de vorst
zondag 28 mei 2017 - 13:20
rivofa

Rivofa

Allemaal goed dus, misschien nog een beetje geduld. Ik hoop dat het lukt !
zondag 28 mei 2017 - 13:35
ejdb01

Ejdb01

Ik gebruik tegenwoordig ook de Citrusvoeding van Sunplant. Ik heb deze rechtsreeks van de fabrikant gekocht omdat er in Nederland geen verkooppunten zijn.
Ik heb een kan van 5 liter laten komen om incl verzendkosten deprijs nog een beetje in de hand te houden.

Dit zijn de technische specificaties van de mest:
Hoogwaardige plantenvoeding met mangaan, ijzer en andere gechelateerde micronutriënten die ook als bladvoeding kan gebruikt worden.
Deze zachtwerkende voeding zorgt voor stevige planten met donkergroene bladeren. Sunplant® Citrus bevat geen ballastzouten en werkt pH-stabiliserend. Geeft gegarandeerd een optimale bloei en gezonde, kleurrijke vruchten.
Formule
EG-MESTSTOF
Oplossing van NPK-meststoffen met micronutriënten 11-3-6
Primaire nutriënten
11% Stikstof totaal (N) waarvan:
1,7% Nitraatstikstof
1,0% Ammoniumstikstof
8,3% Ureumstikstof
3% Fosforpentoxide (P2O5)
In water oplosbaar
6% Kaliumoxide (K2O)
In water oplosbaar
Micronutriënten
0,010% Boor (B)
0,002% Koper (Cu)*
0,025% IJzer (Fe)**
0,017% Mangaan (Mn)*
0,001% Molybdeen (Mo)
0,003% Zink (Zn)*
* Chelaatvormer EDTA, ** Chelaatvormer DTPA
Dosering
Voeg om de 14 dagen 2 schroefdopjes Sunplant® Citrus toe aan 5 liter gieterwater in de periode
april tot en met september.

Hoe dan ook ,ik ben zeer tevreden over deze voeding. Mijn boompje heeft een prachtige kleur gekregen, veel bloemen en goede vruchtvorming.....veel mooier dan met de dcm of Pokon mest....

Als er iemand interesse heeft in wat van deze sunplant mest dan stuur mij maar een bericht. Ik wil best een liter of 2 verkopen.....want met 5 liter kan ik met 2 dopjes per 2 weken in het groeiseizoen wel erg lang vooruit haha.....
vrijdag 30 juni 2017 - 10:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon