menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander stekken

Ga naar meest recente reactie

gertine

Gertine

ik wil even weten hoelang het duurt eer er worteltjes aan een oleander stek zitten
ze staan bij mij in het water
zondag 17 mei 2009 - 17:08
floragek

Floragek

Hoi Gertine,

Dit vond ik ook een leuke vraag. Het zijn prachtige planten. En omdat ik het antwoord ook niet precies wist, effe gegoogeld met het volgende resultaat, dat ik U niet wilde onthouden (er wordt ook antwoord gegeven op uw vraag )
Met dank aan de auteur van dit bericht :

Verzorging

De verzorging van oleander is niet moeilijk, als we maar bedenken dat het beslist geen kamerplant is. In huis zullen de bloemknoppen al snel afvallen en de plant zal ziek worden vanwege te droge lucht en te weinig licht.
Vanaf begin mei zet men de plant op de meest zonnige plek in de tuin of op het terras.
In warme zomers zal de plant dan uitstekend bloeien. De beste bloeiresultaten worden bereikt als oleanders een glazen of doorzichtig kunststof dak boven hun hoofd hebben.
Van oleanders is bekend dat, als ze met het hoofd in de zon staan, ze met de voeten graag in het water staan.
Dus tijdens zomerse dagen ( ± 25ºC) veel gieten.
Grote exemplaren 1 maal 's morgens en 1 maal 's avonds ± 10 liter liefst lauw water.

LET OP! een oleander is geen waterplant!!

Volgen er na een periode van zeer warm weer enkele regenachtige dagen, zorg dan dat het water kan wegvloeien uit de pot of kuip.
Tijdens regenachtige dagen verdampt een oleander veel minder vocht en er zal wortelrot optreden als de wortels doorlopend nat staan waarvan geel blad en bladval weer het gevolg van zullen zijn.
Naast een grote drinker is de oleander ook een grote eter.

Bemesting

Meng in het voorjaar bij het verpotten flink wat organische mest door de potgrond en vervolgens tijdens de periodes van veel gieten regelmatig bijmesten tot half augustus.

Verpotten
Jonge planten worden regelmatig verpot, soms zelfs twee maal per jaar, later om de drie à vier jaar.
Bij oudere planten kan men ook wortelsnoei toepassen. Dit om ruimte te creëren voor verse potgrond en mest, zodat er niet steeds grotere potten gebruikt hoeven te worden.
Onze ervaring is dat wortelsnoei het best kan gebeuren aan het einde van de winter, dus eind februari / begin maart, net voordat de groei weer op gang komt.
Het grondmengsel bestaat uit goed doorlatende potgrond die niet te snel uitdroogt, voor dit laatste kan wat leem of klei toegevoegd worden.

Snoeien
Vaak wordt geadviseerd om de oleander te snoeien. Dit is echter zonde van de bloemknoppen die weggeknipt worden. Alleen als een plant te groot wordt zal een snoeibeurt onvermijdelijk zijn.
De uitgebloeide bloemtakjes worden door sommige mensen weggeknipt.
Dat moet vooral niet gebeuren omdat op dezelfde takjes vaak in het tweede en derde jaar opnieuw bloemen verschijnen. De takjes verdrogen vanzelf en zijn dan gemakkelijk weg te breken.

Overwintering
De winterberging voor de oleander is een goed geventileerde lichte ruimte van 4 tot 8ºC. Tijdens de winterperiode wordt weinig water gegeven, doch de potkluit mag niet geheel uitdrogen. In het voorjaar, als de temperatuur in de winterberging al wat hoger is, is af en toe een lauwe douche voor de plant aan te raden.


Vermeerdering.
De vermeerdering van oleanders gaat heel makkelijk. Zelfs in een glas water zal een stek al wortels vormen. Stekken in stekgrond heeft echter de voorkeur. De beste stektijd is van juni tot september. Met wat bodemwarmte wortelen de stekken binnen enkele weken.
zondag 17 mei 2009 - 21:34
gertine

Gertine

dank je floragek voor je snelle antwoord
ik ga rustig afwachten en ze in het water laten staan
woensdag 20 mei 2009 - 20:42
gerda75

Gerda75

Twee jaar gelden heb ik, door de zeer warme zomer erg veel zaden aan mijn oleander gehad. Ik ben nu aan het opkweken (het duurt wel lang), maar ik heb nu zo'n vijftien oleanders van ongeveer 40 cm. hoog. En ik hoop dat ze volgend jaar gaan bloeien. Het geeft wel voldoening: zelf opgekweekte oleanders..
donderdag 21 mei 2009 - 23:15
LauraK

LauraK

Hallo Gertine,

Mijn ervaringen met het stekken van oleanders is ook goed te noemen. Ik heb wel
gemerkt dat de soorten met enkele bloemen zich makkelijker laten stekken dan de
soorten met bloemen met dubbele bloemen (die meer op rozen lijken). Ook de
meest voorkomende roze variëteit is makkelijker te stekken dan b.v. de lichtgele
soort. Zet ze in een glas water op een lichte plaats, wees geduldig, en dan lukt het
gegarandeerd.

@ Gerda: Wat leuk dat het gelukt is oleanders te kweken uit zaad van je eigen plant!
Heeft het lang geduurd eer ze ontkiemden? Gezien de grootte die je zaailingen nu
hebben, zou het me niet verbazen dat ze dit jaar al zouden gaan bloeien.

Ik heb vijf verschillende kleuren oleanders in de tuin, en na het overwinteren in de
schuur leek het erop dat ze de erge kou niet overleefd hebben. Ik heb de potten
toch buiten gezet, en geef ze regelmatig water en voeding. En ja hoor, ze lopen
toch weer uit! Waaruit blijkt dat geduld een schone zaak is...

Groeten van Laura.
vrijdag 22 mei 2009 - 10:11
kibo

Kibo

Hallo Oleanderliefhebbers,

Sinds 4 jaar heb ik een oleander, inmiddels heel groot en i.v.m. ruimtegebrek, de plant staat op het balkon ben ik aan het snoeien gegaan tijdje terug en 2 takjes in water gezet.

Inmiddels heb ik wortels bij mijn stek van oleander, vraag is nu: gewoon in potgrond zetten en waar moet ik deze nu plaatsen. Kan het nog buiten?

Alvast veel dank
Kit
vrijdag 14 oktober 2011 - 11:44
kibo

Kibo

Bedankt voor uw bericht; ik heb een kleine kamer met raam waarvan de temperatuur in de winter niet hoger komt dan 18 graden en niet lager dan 13 graden, vraag me af of dat niet te warm is. Misschien omwikkelen in bobbelplastic en dan toch op balkon plaatsen? (=luchtkussenfolie)

alvast bedankt voor uw medewerking,

Kit

zondag 16 oktober 2011 - 11:41
Polleke1515

Polleke1515

Oleander vermeerderen , al heel wat geprobeerd en ben tot de vaststelling gekomen dat de snelste manier - ja hoor in een flesje met water , alleen het moet een DONKER flesje zijn dat je op een vensterbank plaatst - succes met garantie.

Veel geluk
maandag 17 oktober 2011 - 23:02
kibo

Kibo

Ja, ik had het flesje ook in de vensterbank en het was een gekleurd flesje, geel en paars. niet echt erg donker en je kon er ook gewoon doorheen kijken.

Wat kan ik nu verder doen, in die kamer zetten waar het niet boven 18 graden(in de winter) komt en niet lager dan 13 graden, of toch op balkon met bobbelfolie erom heen gewikkeld, want misschien te warm?

graag jullie advies

Kit

dinsdag 18 oktober 2011 - 08:03
Polleke1515

Polleke1515

Ja prima , wilde alleen maar de slaagkans weergeven ( donker flesje - vb Pils ) en ja met dit flesje zie je ook de wortelgroei .
Volgende stap , het stekje heeft worteljes - voorzichtig oppotten in goeie potgrond en zeker niet overdrijven met watergeven ( eerder vochtig houden ) - temperatuur , dit is een zuiderse plant ( kuipplant ? ) rond de 10° is prima - zeker geen min temp en hoger is niet aanteraden ( dagen korten - groei minder ) , ook zeker bij regelmaat kijken of er bladluis of andere zijn en dadelijk ingrijpen .

Veel succes
dinsdag 18 oktober 2011 - 15:00
kibo

Kibo

oh, oke, dus klei halen ergens.

een gezegde luidt hier: die is uit de klei getrokken. Daarmee wordt bedoelt: erg boers, van het platteland. En aangezien Nederland helemaal plat is, zou ik het toch moeten weten.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, ik zou echt niet weten waar klei vandaan gehaald moet worden! Of zal zoiets te koop zijn bij een tuinspeciaalzaak?

En nog bedankt voor de reacties!

fijn weekend,
Kit
zaterdag 22 oktober 2011 - 17:36
kibo

Kibo

nee ik heb geen tuin, alleen een balkon
woensdag 26 oktober 2011 - 17:22
kibo

Kibo

bedankt voor het aanbod, maar ik zal wel eens naar zo'n speciaalzaak gaan hier in de buurt.

vrijdag 28 oktober 2011 - 13:23
eddyd ebast

Eddyd ebast

Mijn oleanderplantjes krijgen nieuwe blaadjes , kan iemand mij vertellen wat de volgende stap is in het verder opkweken.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 17 november 2016 - 10:58
gertine

Gertine

niets pas als ze veel groter worden verpotten in een grotere pot
zondag 2 juli 2017 - 21:49
Kikkerke

Kikkerke

Goede morgen
Ik heb enkele stukken oleander meegebracht van Spanje en in water gezet - nu mijn vraag, moet dat warer regelmatig vervangen worden of moeten ze daar blijven instaan en hoelang duurt het ongeveer tot ze worteltjes krijgen aub ? Hartelijk dank voor jullie reacties -'Linda
zondag 27 augustus 2017 - 11:06
fabioronca12

Fabioronca12

Mijn oleander is 20 jaar oud en gaat in de winter niet meer binnen. Vorige winter heeft hij -15 graden overleefd en dit jaar - 12 graden, neem aan dat hij wintervast geworden is? ik heb hem nog nooit verpot, geef veel water en mest (speciaal voor oleanders) en hij bloeit ieder jaar rijkelijk....Moeilijk te houden is hij dus zeker niet
donderdag 31 mei 2018 - 16:02
RW5

RW5

Wat voor Oleander is dat dan? Welke kleur?
zondag 1 juli 2018 - 14:23
Robinvg

Robinvg

Hallo!

Ik heb mijn Oleander nu 2 jaar. Nu sinds een aantal weken begint hij alleen steeds kaler te worden. Onderom heeft die bijna geen bladeren meer en alleen bovenop groeit die. Hij staat in de volle zon op het balkon en krijgt veel daglicht.
Kunnen jullie mij advies geven en helpen dat die weer wat voller wordt?

Groetjes Robin

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 13 juli 2019 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon