menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee.

Ga naar meest recente reactie

215266

215266

ik heb ineens toch weer sterke orchidee-neigingen en wil het toch wel weer proberen. ik weet dat ik er geen uit de supermarkt moet halen en dat ze ook speciale orchideeëngrond nodig hebben. is een goede orchidee ook bij het tuincentrum te vinden? (ik ga naar groenrijk vlak bij Goes (NL), daar heb ik hele grote gezien en die lokken me, ik moet ook niet in tuincentrums komen omdat, als ik echt genoeg geld zou hebben, alles wel leeg zou kunnen kopen )

ik wil graag weten wat ik allemaal nodig heb voor de verzorging van een orchidee (het gaat een Phaleanopsis worden). ik weet dus dat ik orchideeëngrond nodig zal hebben, zijn er nog andere (mest)stoffen nodig of speciale potten?

alvast bedankt,

of ik die orchidee al gelijk ga halen weet ik nog niet. eerst moet ik denk ik nog wat extra geld opsparen.
woensdag 29 april 2009 - 22:49
Lysianthus

Lysianthus

Hallo orchideeliefhebber,

Ik heb al verschillende orchideeën gekocht in de Lidl of de Aldi met een uitstekend pijs/kwaliteit.
Volgende week donderdag zijn er in de aanbieding in de Lidl
Grootbloemige met twee takken aan 12.99@
Groetjes
Lysianthus
woensdag 29 april 2009 - 23:14
dilisen

Dilisen

Ik heb duurdere die uit tuimcentrum komen en vele die uit de aldi of de lidl komen.
Moet zeggen die duurdere(zowel uit de carrefour of tuimcentrum) waren zeer mooi als ik ze kocht met grote bloemen maar deze kan ik niet terug in bloei krijgen.Ben nu naar voordracht geweest en volgens deze expert is dit te wijten aan het feit dat deze planten opgefokt zijn om grotere bloemen te krijgen.
Nu deze die uit de aldi of de lidl komen,heb ik ook al enkele jaren deze bloeien bijna constant,soms met nieuwe stengels + nieuwe bloei op de oude stengels.Heb er nu 2 staan,1tje met 8 keiki's en 1tje met 4 keiki's deze krijgen nu bloemknopjes zowel op de oude alsook op de keiki's.Deze komen ook uit de aldi en de lidl.Dus naar mijn mening moeten het toch wel sterke en gezonde planten zijn.Ik persoonlijk ben meer tevreden over mijn goedkopere dan mijn duurdere aankopen.

De orchideeéngrond maakte ik zelf.Deze die te koop is vindt ik maar niets(zelfde mening expert).Maar nu ga ik om mijn grond rechtstreeks bij een kweker.(3euro,grond voor 6potten te vullen)
Misschien is er bij jou in de buurt wel een kweker.

Hopelijk heb je hier iets aan,
Mvg Caroline
woensdag 29 april 2009 - 23:27
dilisen

Dilisen

Hoi Lysianthus,

Je bent me net even voor lijkt hier wel reclame-bureau vor de aldi of de lidl he

Groetjes,
Caroline
woensdag 29 april 2009 - 23:32
Lysianthus

Lysianthus

Hey Caroline, dure koop is niet altijd goeie koop, zoals je zegt is de verzorging na de aankoop heel belangrijk en ook de potgrond, ik zou hem na de aankoop zo snel mogelijk verpotten en ruimer zetten.
Als je weet wat ze moeten ondergaan bij het transport dan zijn het toch wel sterke planten, vind ik.
Fijne avond en voor straks lekker slapen.
Groetjes
Lysianthus
woensdag 29 april 2009 - 23:39
dilisen

Dilisen

Ook aan jou goede nacht-rust gewenst

Groetjes,
Caroline
woensdag 29 april 2009 - 23:51
215266

215266

bedankt allemaal.

ik wist niet dat ze daar van die goede orchideeën verkochten, al verkoopt lidl wel vaker goed spul. dus dan ga ik volgende week eens een kijkje nemen daar (geld dit ook voor de lidl in nederland?)

en hoe maak je die orchideeëngrond? is dat gewoon wat boomschors verpulveren of hoe zit dat?

alvast bedankt.
donderdag 30 april 2009 - 10:51
bever

Bever

Hallo,

Hebben thuis verschillende (15 -tal) orchideën die regelmatig in bloei staan.
Maar het probleem is dat de potjes te klein worden.
Hoe kan je ze verplanten ? Welke grond moet je gebruiken ?

Kort gezegd : Hoe begin ik eraan?


donderdag 30 april 2009 - 11:58
Matabish

Matabish

Orchideeëngrond vind je makkelijk in de tuincentra.
Verplanten doe je net als met andere planten, bodempje grond in de pot, de orchidee rechtop in de pot houden en de pot verder opvullen met de grond.
Een orchidee groeit in een héél luchtig goedje en is dus heel makkelijk uit de pot te nemen en te verplanten.
Alleen opletten dat je de luchtwortels niet beschadigd.
Normaal zou je een orchidee niet moeten verplanten in de eerste 3 jaar na aankoop!! Ze zijn best gelukkig in een (naar ons gevoel té) kleine pot.

Hartelijke groetjes,
Matabish.
donderdag 30 april 2009 - 14:00
215266

215266

ze moeten direct na aankoop toch wel in een andere pot?
en hoe maak je die speciale orchideeëngrond zelf?
donderdag 30 april 2009 - 15:17
215266

215266

ik heb al gezien dat die orchideeën ook hier in nederland komen. dat dacht ik al maar je weet maar nooit.
donderdag 30 april 2009 - 15:24
dilisen

Dilisen

Volgende week in de lidl te koop wel duurdere prijs (dubbel)dan normaal wegens Moederdag.
De orchideeén moeten niet direkt na aankoop verpot worden,enkel als de wortels vanonder uit de pot groeien of als de schors verteerd is of sommige soorten zoals Zygopetalum als hij te groot wordt.
Zal morgen eens kijken in tuinhuisje welke schors in gebruik voor mijn grond,wat betreft de voorverpakte orchideeéngrond deze is me afgeraden op deze voordracht (te veel turf erin)deze is enkel goed voor de paphiopedilum(aardorchideé).
Wat ik nog geleerd heb op deze voordracht voor verpotten is:
1) wortels voorzichtig los maken
2) oude dode wortels verwijderen
3) na het verwijderen van de oude schors en dode wortels de plant -+1à2 uur laten liggen
4)pot vullen met beetje schors dan de plant recht erin zetten ,plant vasthouden en zijkanten opvullen met schors,beetje met de handen kloppen op de zijkanten van de pot,terug schors bijvullen als de plant een beetje vaster zit eventjes schudden op de tafel terwijl je de plant vasthoud maar zeker de plant niet induwen daarna terug wat schors erbij.(dit naar eigen gevoel,zodat de plant wat vast komt te zitten.
5)zeker een week wachten met water geven dit voor de wortels die geschonden zijn,anders is er kans op rot.Als het kan mag je zelfs 2 weken wachten dit moet je zelf zien en alles is ook afhankelijk van het weer.
6)pot moet niet altijd groter zijn,soms is het nodig om de plant het eerste jaar na aankoop te verpotten,dit enkel omdat de verkoper het nalaat(tijd en schors = geld) om te plant de verpotten voor verkoop en dus de plant al tijdje in deze pot/schors staat,kan zijn dat de schors bijna verteerd is of dat de wortels er onderaan beginnen uit te groeien.
7)als de plant weinig wortels geeft of op sterven na dood is kan je ook de pot op een schoteltje zetten zodat enkel de schors naar boven toe nat wordt,deze laat je dan voor 2/3 nat worden zo wordt de plant verplicht van nieuwe wortels aan te maken die op zoek gaan naar water.Deze manier gebruikte de spreker ook voor zijn keiki's de eerste malen water te geven.

mvg Caroline
donderdag 30 april 2009 - 21:38
215266

215266

oke, bedankt voor het antwoord. ik laat weten wanneer ik heb in huis heb (tenzij ik dan te druk met mijn examens ben...).
vrijdag 1 mei 2009 - 00:24
215266

215266

is er een manier waarop je de orchideeëngrond zelf met boomschors kan maken? het zou een stuk goedkoper zijn (denk ik).
vrijdag 1 mei 2009 - 13:07
anabolic

Anabolic

Het Orchideeën substraat uit de tuincentra's (Substral , Dcm , ...) zijn naar mijn mening niet goed , wegens te turfachtig.
Het beste is je substraat bij een Orchideeënkweker te gaan halen.
Hier zijn twee kwekers uit het Antwerpse.

http://www.akerne-orchids.com/potting.htm

http://www.orchidjacky.be/frameset.htm (alle dagen open van 9u tot 17u , zondag gesloten)

Grtz Bart
zaterdag 23 mei 2009 - 12:05
Botanist

Botanist

'is er een manier waarop je de orchideeëngrond zelf met boomschors kan maken? het zou een stuk goedkoper zijn (denk ik).'
Als je veel tijd en geduld hebt kun je doen wat ik gedaan heb: je koopt een zak schors dat gebruikt word als bodembedekking. Je haalt er de schorsbrokken uit en knipt die in klijne stukjes met een snoeischaar. Heel eenvoudig en goedkoop, maar tijdrovend. Succes.
zaterdag 23 mei 2009 - 23:14
Lysianthus

Lysianthus

Beste tipgevers, bedankt voor de deskundige uitleg, daar kunnen we wat mee.

tip: een aanklikbare link maak je door de url te kopiëren en in de hyperlink te plakken,(hiernaast boven afbeelding) dan nog op ok drukken en plaatsen

http://www.akerne-orchids.com/potting.htm

http://www.orchidjacky.be/frameset.htm (alle dagen open van 9u tot 17u , zondag gesloten)

Gezellige zondag
Lysianthus
zondag 24 mei 2009 - 06:49
215266

215266

oke bedankt. ik heb ze nu toch in grond van het tuincentrum, en ze doen het nog goed.
zondag 24 mei 2009 - 17:43
215266

215266

mijn grond is trouwens van Naturado. ik weet niet of jullie daar iets aan hebben?
zondag 24 mei 2009 - 17:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon