menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sinaasappelboom met krullend blad

Ga naar meest recente reactie

slurf

Slurf

Beste,

Ik heb sinds enkele twee jaar een sinaasappelboom en die deed het redelijk goed tot vorige zomer de bladeren begonnen te krullen. Het is zo dat de bladeren enkel krullen doch niet afvallen. Eind vorig jaar kwamen er zelfs vruchtjes aan doch die zijn met een diameter van ongeveer twee centimter allemaal afgevallen.

Nu heb ik al héél veel gedaan om het krullend probleem aan te pakken, heb speciaal bemest met meststof voor citrus, heb hem al verpot in grotere pot met potgrond voor mediteraanse planten doch niks lijkt te helpen...

Hierbij een foto van het probleem

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 13 april 2009 - 09:11
verbena46

Verbena46

In mijn boek bij de "agrumi" staat dat bladkrullen de oorzak is van bladluizen.
Zie dat de bladeren ook bruine plekjes hebben.

Probeer iets te vinden tegen bladluis maar misschien heeft onze citruskenner Ben een beter idee.

grtVerbena


maandag 13 april 2009 - 14:46
slurf

Slurf

Beste,

Bedankt voor uw antwoord, bladluis zou me enigszins verwonderen gezien ik hiervoor al meermaals heb behandeld... Nu, ik ga eens kijken om welke producten het gaat en ik post dit hier morgen...
maandag 13 april 2009 - 21:23
ben45

Ben45

Als ik citrusblad zo zie, denk ik in eerste instantie aan watertekort. Nog te meer omdat ook de jongere vruchtjes afvallen.
Maar waarom? Kan hij nog net voldoende opnemen om in leven te blijven en om zijn bladeren niet af te gooien. Enkele mogelijkheden:
= Neemt de potkluit niet meer genoeg water op? Bestaat de kluit uit klei die zo sterk is opgedroogd dat hij bijna geen water meer op kan nemen? Of: zit er heel veel turf in de potkluit zodat er geen water meer wordt opgenomen? Droge turf neemt geen water op!
Met een moisture-metertje kun je meteen zien hoe nat of droog de kluit is. (kost 4 - 8 euro afhankelijk van in welk tuincentrum gekocht)
= Kunnen de wortels niet meer voldoende water opnemen omdat er teveel zouten in de potgrond zitten?
= Staat de plant ergens op de tocht?
= Is de potkluit zo nat dat er een gedeelte van de wortels is weggerot en er daardoor geen water naar boven getransporteerd kan worden? Dan heeft de plant bij een teveel aan water ook een watertekort.

Groetjes, Ben.
maandag 13 april 2009 - 22:16
slurf

Slurf

Dag Ben,

Bedankt voor uw vakkundig antwoord. Ik had ook al eens gedacht dat het probleem een tekort aan water zou kunnen zijn doch ik geef iedere dag lustig water waarop ik dacht het probleem te kunnen oplossen...

Moet een sinaasappel eigenlijk veel water hebben? Ik water iedere dag een beetje bij ( ongeveer 1 liter ) is dat voldoende?

Ik heb vorige week het boompje verplant, momenteel zit hij in een ruime pot omringd van speciale potgrond voor mediterane planten ( grover dan normale potgrond. )
Bij het verpotten zag ik dat de oudere pot goed gevuld was met fijne geel-oranje achtige wortels. De wortelkluit is nogal hard en ik kon die eigenlijk niet verwijderen. Zou het toch een goed idee zijn om die in het water te steken en al het zand te proberen verwijderen?
Op die manier kan ik de wortel in de nieuwe potgrond planten...

Goed idee? Alvast bedankt
dinsdag 14 april 2009 - 07:54
ben45

Ben45

Het beste is afwisselend een vrij droge - natte potgrond. Dan kunnen de voedingsstoffen ook het best opgenomen worden. De hoeveelheid water die een plant nodig heeft is van heel veel verschillende factoren afhankelijk. Daar kun je geen eenduidig antwoord voor geven.
Maar is die kluit kletsnat of juist droog?
Bestaat die kluit uit klei?
Dat is nu de belangrijkste vraag.
Op www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm heb ik ook beschreven hoe te handelen als de kluit uit klei bestaat en waarom.

Groetjes, Ben.
dinsdag 14 april 2009 - 09:51
slurf

Slurf

dag Ben,

Ik ben eens gaan kijken naar je webpagina, een bron van info voor de citrus-liefhebber!!!

Op de foto's hoe je toont hoe te verpotten zie ik duidelijk dat de wortels van mijn boompje nog hetzelfde uitzicht hebben. Ik vermoed dan ook dat de wortels nog gezond zijn?

Toen ik de kluit vorige week heb gezien stond hij relatief droog doch het was wel een harde homogene massa...

Ik heb vandaag wel gezien dat er bloemetjes op de boom komen dus ik vermoed dat hij het ergens wel goed doet?
dinsdag 14 april 2009 - 10:28
ben45

Ben45

Aan de kleur van de wortels is inderdaad veel te zien.
Heeft de plant misschien te lang in een veel te kleine pot gestaan zodat er bijna geen grond meer tussen de wortels zit? Of is het juist die harde grond die geen vocht op kan nemen?
Als hij heel uitbundig gaat bloeien is dat een teken dat hij wil overleven.

Groetjes, Ben.
dinsdag 14 april 2009 - 11:37
slurf

Slurf

Dag Ben,

Ik heb gisteren een drastische beslissing genomen en heb de wortelkluit ontdaan van de zware grond. Tussen de wortels zaten nog stukken lava dus het moet ooit wel goede grond zijn geweest.
Tegen alle verwachtingen in zagen de wortels er écht goed uit, ik heb hem nu al herplant in speciale potgrond en heb hem vanaf deze morgen overvloedig water gegeven.

Nu stel ik jammer genoeg vast dat hij zijn bladeren laat hangen en dat de krullende bladeren volledig opgerold zijn...

Ik hoop dat hij erdoor komt want ik heb vorig jaar toch een redelijk bedrag betaald én het was eigenlijk liefde op het eerste zicht

Moest het niet lukken vrees ik dat het m'n eerste en enige ervaring zal worden met dit soort boompjes...

woensdag 15 april 2009 - 20:45
ben45

Ben45

Slurf,
De aanwezigheid van lava wil nog niet zeggen dat het geschikte grond is voor onze streken. De aanwezige klei is funest.
Op de website heb je ook kunnen lezen om na het oppotten in nieuwe grond de plant zeker een dag geen water te geven, zodat de haarwortels zich kunnen herstellen, anders klapt de grond weer dicht, zodat er weer geen water opgenomen kan worden. De volledig opgerolde bladeren zijn hier een gevolg van.
Zelf heb ik al zeker een honderdtal planten behandeld als op de website beschreven, en is er geen enkele plant dood gegaan, maar zijn ze enorm bekomen.
De plant had uiteraard geen overvloedig water moeten krijgen. Hij kan nu het best ofwel weer nieuwe grond krijgen die niet nat is, ofwel in een lichte ruimte geplaatst worden en mag zeker een tijd geen water meer hebben.
Citrusplanten zijn meestal niet goedkoop, maar moeten wel op de goede manier behandeld worden, anders wordt het inderdaad een desillusie. Daarom ook heb ik op de website beschreven hoe het best te handelen. Maar het moet dan ook wel op die manier gebeuren.

Een moisture-meter kan zoals in een eerdere reactie al aangegeven een ideaal hulpmiddel zijn.

Groetjes, Ben.
donderdag 16 april 2009 - 01:03
slurf

Slurf

Best,

Zoals vermeld in Uw webpagina heb ik inderdaad het boompje de eerste 24 uur geen water gegeven. Sindsdien heb ik hem ongeveer 8 liter gegeven op een volle zak potgrond en heb ik de grond rond de wortel wat aangeduwd.

Vandaag gaat het terug iets beter, de bladeren zien er terug iets frisser uit, nu nog wachten indien de andere bladeren zich ook herstellen.

Ik ga morgen zeker eens kijken voor zo'n metertje en laat je spoedig iets weten

alvast bedankt voor de vele hulp!
donderdag 16 april 2009 - 13:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon