menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Namen van mijn orchideen

Ga naar meest recente reactie

efaaa

Efaaa

hier enkele foto's van mijn orchideeën.
ik heb wat opzoekwerk gedaan ivm de namen.
weet iemand of dit de juiste zijn?

cymbidium - nicole's valentine

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 10 april 2009 - 19:30
efaaa

Efaaa

phalaenopsis - golden leopard

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 10 april 2009 - 19:32
efaaa

Efaaa

phalaenopsis - brother john

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 10 april 2009 - 19:33
efaaa

Efaaa

phalaenopsis - red lips

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 10 april 2009 - 19:35
efaaa

Efaaa

dendrobium - ??? (links)

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 10 april 2009 - 19:36
efaaa

Efaaa

cambria - ???

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 10 april 2009 - 19:38
kamiel2

Kamiel2

Hallo
de namen zullen wel juist zijn zeker, maar wat ik mij afvraag? hoe je in hemelsnaam die orchideeen zo mooi krijgt, ik bedoel verzorging!! ik ben al jaren aan het proberen met soms eens een degelijk resultaat (maar zeker zo mooi niet als uw bloemen) en soms helemaal mislukt, ik heb al langs alle kanten raad gevraagd en soms lukt het en soms niet, ik doe waarschijnlijk iets verkeerd maar wat??
Ze hebben ook al alle kanten van het huis gestaan om eens een vergelijk te hebben, ook al verschillend soorten geprobeerd waarvan de phalaennopsis en de nobilae nog het beste meevallen, maar de miltonia en de zygopetalum totale mislukkingen waren, daarom mijn vraag: hoe verzorg jij je orchideeen? qua water geven, bijmesten, waar staan ze en dergelijke.
Je zou mij een groot plezier doen!!!
Ik heb ook al verschillende sites doorpluist, en geprobeerd de raad te volgen,
dus ik reken op U!
al bedankt!!!
maandag 27 april 2009 - 12:30
chatoela

Chatoela

Hallo efaaa,

Mooie orchideen!!

kamiel, ik probeer ook al jaren om mijn orchideen terug in bloei te krijgen, heb al, vanalles geprobeerd....maar niets lukte tot nu....heel simpel, regnwater ipv water uit de kraan!

groeten,
karin
maandag 27 april 2009 - 13:59
kamiel2

Kamiel2

Beste chatoela(sorry Karin) en efaa
dit ga ik nu eens direct proberen, kunnen jullie ook zeggen wanneer en hoeveel jullie water geven?
ik zet mijn orchideen om de 14 dagen in een bad met water op kamertemperatuur voor 10 minuten, laat ze dan goed uitlekken en plaats ze op hun plaats, dan om de 2 maand een beetje vloeibare meststof er aan toevoegen, (als ze in bloei staan dan doe ik dit elke maand) MAAR als ik de foto's hier op het forum bekijk dan ben ik jaloers, de meeste hebben bovenwortels wat ik niet heb en als ik er kweek dan verdrogen ze, alsook op die foto's staan de bladeren sierlijk, bij mij hangen ze daar maar een beetje te hangen, als het lukt stuur ik een foto mee, ik vraag mij dan ook af "wat doe ik verkeerd?

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 28 april 2009 - 13:06
kamiel2

Kamiel2

vlug nog een foto bijvoegen van de bladeren!!
ik hoop dat jullie of iemand anders mij kan helpen!!
groetjes
Kamiel

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 28 april 2009 - 13:10
efaaa

Efaaa

regenwater is inderdaad VEEL beter dan kraantjeswater! ik mijn water zit veel te veel kalk.
dit is hoe ik water geef: ik giet de gootsteen vol met water (niet te koud!) en doe er een scheutje vloeibare meststof in. ik neem een potje, schep enkele keren wat water op en giet zo het water over de grond/wortels van mijn orchideen.
de orchideekweker in mijn buurt zie me dat het niet zo goed is om orchideen onderte dompelen en zo minuten te laten staan. want de wortels hebben maar enkele seconden nodig om water op te nemen.
ik geef een keer om de10 dagen a 2 weken water of wanneer ik voel dat de grond "licht" staat. hangt er van af of ze in bloei staat of in rust in. in het laatste geval geef ik minder water.
mijn techniek blijkt goed te werken want ik heb hier 3 phalaenopsissen die al maaaanden staan!! en die blijven maar mooi! versta het bijna zelf niet

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 28 april 2009 - 16:37
efaaa

Efaaa

nog een tip.
koop NOOIT orchideeen in de supermarkt! gb of ikea ofzo. heb ik ook al gedaan en bij maar gaan die ook meteen kapot. wat ik er ook aan doe! knoppen vallen af, bloemen vallen na 2 weken af...
geef een beetje meer geld uit en zoek een orchideekweker in de buurt.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 28 april 2009 - 16:41
kamiel2

Kamiel2

Beste efaa
bedankt voor de tips, normaal geef ik altijd water zoals al eerder beschreven op de 1e en de 15e elke maand, de bloemen in rust durf ik dan overslaan, dus vrijdag zal ik Uw methode eens proberen, mijn vrouw en ik zijn echte liefhebbers van orchideen, en zoals U zegt, bloemen kopen in een supermarkt daar heb ik ook al problemen mee gehad, daarom koop ik nu alles in een grote bloemenzaak hier in de buurt. Uw orchideen staan er echt mooi en gezond bij PROFICIAT!! maar ik zie dat U toch ook niet veel bovengrondse wortels hebt, ik dacht bij mij dat dit de oorzaak was.
nogmaals bedankt,
Kamiel
woensdag 29 april 2009 - 08:48
215266

215266

inderdaad, die supermarkt ochideEën zijn niet veel waard, en dat weet ik uit eigen ervaring. daarom heb ik er nu ook geen meer en ik kijk later misschien eens verder, ik heb nu amaryllissen en die hebben nu zaadjes gegeven
woensdag 29 april 2009 - 11:10
efaaa

Efaaa

neen, die van mij hebben idd nog niet te veel luchtwortels. daarvoor moeten ze nog veel groeien. maar ik heb geduld
heb hier nu een phalaenopsis die al enkele maanden in bloei staat en nu komt er zelf een mooi groen blad bij! wist niet dat dit samen kon gebeuren. maar das dus wel super!!

ps, heeft iemand van jullie al een keiki gehad?

gr, eva

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 29 april 2009 - 13:11
lowitje

Lowitje

Hallo Efaaa ,

Ten eerste, een heeeeel belangrijke tip : zet ze nooit in een bloempot ! de wortels moeten licht en lucht krijgen .
ten tweede , 1x per week regenwater op kamer temperatuur laten doorstromen , laten uitlekken , neem dan een planten schaal zet daar een kleiner plantenschaaltje onderste boven in zodat het een eilandje is, zet daar de orchidee op en vul de grote plantenschaal met water ( is voor de verdamping want ze houden van vochtige lucht ) let wel dat de orchidee niet in het water staat ! dus op het "eilandje" !! laat ook geen water in het hart van de bladeren staan .
Ik zeg nu 1x per week maar het beste is wel de vinger proef , als de grond nog vochtig aanvoeld GEEN water geven .
Volgens uw foto's heb ik de mening dat ze te droog staan en door de cachepot te donker aan de wortels. ze vragen veel licht maar zeker geen middag zon in de warmere maanden .

veel succes ermee , je zult ze wel zien opleven

grtjs , lowitje
woensdag 29 april 2009 - 16:51
lowitje

Lowitje

Efaaa , SORRY hoor ik heb me van naam vergist ! Mijn mening is voor KAMIEL bedoeld !

De uwe staan inderdaad zeer mooi PROFICIAT !

grtjs , lowitje
woensdag 29 april 2009 - 16:58
kamiel2

Kamiel2

dank U wel lowitje,
daar ga ik aan werken, ik dacht ook wel dat het zoiets was, maar omdat iedereen zegt opletten met water was ik echt bang om water de geven, ik had er ook 2 staan die op sterven na dood waren en op aanraden van iemand op dit forum heb ik die verplant eerst dode wortels afgesneden, er bleven er maar een stuk of 2 meer over en dan in orchideengrond uit het tuincentrum, en werkelijk ze doen het goed! er is al een nieuw blad uitgekomen en het volgende staat klaar om uit te komen, vandaag is het de gietdag(moet nog gebeuren) ik doe dit op de 1e en 15e elke maand zoals al eens beschreven, maar wat nu met die halfdode bladeren gaan die verder dood of moet ik die verwijderen of gewoon overal afblijven en de natuur zijn werk laten doen???
Ik heb ze ook van venster veranderd (noord-oost) zodat ze wel licht krijgen maar niet volle zon als die het hoogst staat.
Ik lees ook dat iedereen toch een beetje zijn eigen manier heeft om de goede resultaten te bekomen maar ze komen allen op hetzelfde neer, voldoende licht, regenwater indien voorhanden, relatief droog houden niet te droog (wat waarschijnlijk mijn fout was) zeker geen wortels in het nat,
aan iedereen al bedankt voor de tips, ik tracht zoveel mogelijk jullie raad te volgen en als er nog iemand is met raad, ALLES IS WELKOM,
Kamiel

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 1 mei 2009 - 09:55
lowitje

Lowitje

Ja Kamiel , dat ziet er al beter uit doe zo verder ! maar naar mijn mening is om de 14 dagen water toch wat weinig hoor , 1 x per week water laten doorstromen en verder doet de waterverdamping wonderen.de phalaenopsissen doen het bij mij op deze manier zeer goed .Maar mijn Masdevalia krijg ik niet meer in bloem , misschien weet hier iemand raad ?



[afbeelding verwijderd niet-https]


grtjs , lowitje

vrijdag 1 mei 2009 - 10:37
kamiel2

Kamiel2

beste lowitje
van deze orchidee weet ik weinig af als dat het geen makkelijke plant is voor in huis, ik stuur je een link door en hoop je hiermee ook een beetje geholpen te hebben
http://www.orchideeenclub-maasland.nl/ovdm_062004.pdf
ik heb ook eergisteren regenwater gegeven aan mijn orchideeen zoals hierboven beschreven op de nieuwe manier maar zie vandaag dat er eentje bij is waar een bloem precies begint te verwelken? Heb ik teveel gegeven of weet U een remedie om dit direkt op te lossen, ik weet misschien verpotten maar mag dat als ze in bloei staan???
groetjes en bedankt
Kamiel
zondag 3 mei 2009 - 08:58
lowitje

Lowitje

Dag Kamiel ,

Welke bedoel je Kamiel , deze gele is een phalaenopsis yelowboy ( kleine bloem ) , die doet het wel goed zoals je ziet .

ps. nu denk je misschien : dat ik die ook in een cachepot heb staan maar dat is niet zo , ik gebruik vijvermandjes die laten licht en lucht door met de gaatjes die erin zijn .

Of bedoel je de masdevalia ? ,

[afbeelding verwijderd niet-https]

grtjs , lowitje
zondag 3 mei 2009 - 10:30
kamiel2

Kamiel2

hallo

Ik bedoelde met die link de masdevalia zoals U gevraagd had in het vorige bericht en inderdaad de gele orchide staat prachtig, en de masdevalia toch ook of is dit een oude foto?

Het andere bedoelde ik mijn orchidee, ik heb die water gegeven met een beetje vloeibare meststof(zoals voorgeschreven 5 ml/liter regenwater) en het is net of de bloemen na 2 dagen beginnen te verwelken, zie foto, heb jij hier een remedie tegen om direkt te kunnen ingrijpen, verplanten zou kunnen maar mag dat in de bloei?? Ik zal die ook vanaf nu uit de cashe pot zetten om de wortels meer licht te geven. Al de andere orchideeen die ik op dezelfde moment behandeld heb doen het tot hiertoe goed, als je kan help mij aub eventueel 0478541742
groetjes
Kamiel

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 3 mei 2009 - 11:03
lowitje

Lowitje

Beste Kamiel ,

Ja inderdaad dat ziet er niet normaal uit . Ik geef GEEN voeding in de BLOEMPERIODE .
Waar u ook moet op letten is dat je geen voeding mag geven op een kurkdroge grond, de wortels kunnen dan verbranden ( onthoud dat ! ) Als het de mijne moest zijn zou ik de grond goed doorspoelen met regenwater ( de overvloedige meststof WEG spoelen ) doe het nu om de andere bloemen te redden ! Want het ziet er verder wel een gezonde plant uit .
Een orchidee bloemd van armoede , ik geef enkel voeding als ze uitgebloemd zijn zodat de plant terug op krachten komt ( 3 x doorstromen 1 x vloeibare orchideeenvoeding ) ik geef 1 x per week water steeds op dezelfde dag , de bladeren sproei ik met de plantenspuit DE BLOEMEN AFSCHERMEN als je dit doet .

ps . De foto van mijn masdevalia is van over 2 jaar dat is de laatste keer dat hij gebloemd heeft . ik weet dat dit een moeras orchidee is en ook iets frisser moet staan dan phalaenopsis , maar waarschijnlijk komt hij toch iets te kort , maar wat ?


zondag 3 mei 2009 - 12:00
kamiel2

Kamiel2

hey lowitje

bedankt voor je raad dit ga ik nu direkt doen, grondig doorspoelen, ik zal ook nog eens rondvragen in verband met je masdevalia, en als ik iets meer weet hoor je van mij wel, ik hoop dat je op deze site iemand vindt die je goede raad kan geven, ik heb daar eerlijk geen ervaring mee, ben nog maar een paar jaar bezig met uinieren (brugpensioen hé!) en vroeger nooit de tijd gehad om om te kijken naar een tuintje laat staan bewerken!
toch vriendelijk bedankt
gsm nr heb! je en ik ben van Belgie, Oost-Vlaanderen omgeving Dendermonde dus als je in de buurt bent, aarzel niet gef een seintje en de deur staat open!
nogmaals bedankt
Kamiel
zondag 3 mei 2009 - 13:13
efaaa

Efaaa

ik geef wel meststof, ook als ze in bloei staan, want de meststof is voor 'een langere bloei' en werkt blijkbaar echt wel.
heb ook al eens gehad dat er van de 10 bloemen gewoon eentje verwelkt en de rest blijft goed... vreemd he.
ik zie dat dit hier een vraagje is: verpot nooit als de bloemen in bloei staan.
beste periode is als er nieuwe wortels schieten.

eva
zondag 3 mei 2009 - 14:08
lowitje

Lowitje

Beste efaaa,

T'ja , ik volg zowat de raad op die ze in orchideeen boeken schrijven , en doen het tot hiertoe toch goed . Dat ze misschien lager bloemen ? Maar het put ook de plant meer uit en loop je het risico dat hij een veel langere rustperiode heeft . dus is voor mij de keuze vlug gemaakt , een paar weken langer bloem per jaar , of meerdere keren per jaar in bloem staan .
In verband met verpotten : dit is eigenlijk maar om de 2 a 3 jaar nodig , maar als ik zie dat er met ene iets mis gaat dan doe ik het toch meteen , bloemen of niet .

grts , lowitje

zondag 3 mei 2009 - 14:29
kamiel2

Kamiel2

Bedankt voor jullie raad allemaal!
ik heb doorgespoeld met regenwater(op kamertemperatuur) en er is niet veel bloei meer verloren gegaan, trouwens de plant komt goed (je moet geen kenner zijn om dat te zien)
mijn andere plant heeft terug een nieuw blaadje(dwz.ik voel mij goed)
Ik begiet nu met kamertemperatuur regenwater, en mijn orchideen zien er echt beter uit, misschien later nog foto's,
Heb mijn vrouw voor moederdag nog eentje gekocht met 3 bloemstengels, (in een gerenomeerde zaak) met grote bloemen en hoop dat ik deze eens zal kunnen houden en laten herbloeien, ze hebben mij trouwens in die zaak gezegd dat ik te zorgzaam was, een orchidee is een plant die met een beetje tevreden is, origineel bloeit ze van armoede, en ik die meende dat het juist andersom was!
dus beste vrienden
nogmaals bedankt voor de informatie, ik heb op korte tijd veel bijgeleerd,
veel groetjes
Kamiel
zaterdag 16 mei 2009 - 13:50
215266

215266

een orchidee heeft inderdaad weinig nodig, en ik ben altijd een watergever, dus ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven dat een orchidee tevreden is met zo'n beetje aan water. inmiddels krijgen ze niet veel water meer en ze doen het ook gewoon goed. ik heb ze nog maar een weekje ofzo, maar ik denk toch echt wel dat ze het vanaf nu langer gaan doen. ik kan niet wachten tot ze uitgebloeit zijn. daarna kan ik kijken of ik ze zélf in bloei kan krijgen en dat vind ik dan toch een leuk moment.

groeten, harry

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 18 mei 2009 - 12:24
kamiel2

Kamiel2

Beste vrienden,
ik ben ook zo een watergever geweest, en ik moet zeggen: door de goede raad op dit forum ben ik beginnen regenwater geven en wekelijks een beetje (een vingerhoed) in plaats van in water zetten voor 10 min. en dergelijke, mijn planten algemeen doen het veel beter dan vroeger soms moet ik aan de andere bijgeven, ik heb hier eentje (orchidee) staan van 14 februari en ze bloeit nog altijd, tzal misschien van de liefde zijn, (en vergeet de prijs, deze heeft maar 10 euro gekost) het is de verzorging die telt, ik ben ook een beginner en al een paar jaar bezig met tuinieren (met ups en downs) brugpensioen nietwaar, in een zwart gat vallen en van niks verstand(tuinieren bedoel ik)
bedankt allemaal
groetjes
Kamiel
zondag 31 mei 2009 - 14:11
lowitje

Lowitje

Hallo Kamiel2
Het doet me plezier te horen dat uw planten er bovenop komen . Heb je ze ook op " een eilandje " gezet ? want het water in de grotere schaal zorgt voor de verdamping dat hebben orchideeen graag . weinig rechtstreeks water , maar wel vochtige lucht dat komt hen zeker ten goede .

groetjes , lowitje
zondag 31 mei 2009 - 17:54
kamiel2

Kamiel2

hey lowitje,
ja ik zet al mijn orchideen op een eilandje, dat kan eventueel een omgekeerd deksel van een confituurpot zijn, en ook als ik gegoten heb (wekelijks nu) dan laat ik het beetje water op het bord staan zodat dit kan verdampen, dit hebben orchideen graag zeg je.
Je hoort nog van mij, bedankt voor je goede raad, mijn lievelingetjes komen in orde, nu wacht ik alleen nog op de bloei, trouwens ik heb nog eentje staan gekocht op 14 februari en deze bloeit nog altijd, nu ziet men dat hij het moeilijk krijgt, maar ik verheug mij al op de volgende bloei!!!
nogmaals bedankt
Kamiel
maandag 8 juni 2009 - 13:47
MildredDJ

MildredDJ

ken je deze? soort mini orchidee. vind er niets van terug......

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 19 augustus 2017 - 11:36
kamiel2

Kamiel2

dit zegt me echt niks???? nog nooit gezien. Hoe kom je eraan?
zondag 20 augustus 2017 - 12:00
MildredDJ

MildredDJ

mijn ouders kregen een stekje via vrienden van hen... heb zelf al proberen zoeken wat het precies is maar vind er ook niets van terug. Mijn ouders wisten enkel dat het een mini orchideetje was...... als het bloeit probeer ik nog eens een foto te posten, maar bloeit niet zoveel.
maandag 21 augustus 2017 - 11:14
kamiel2

Kamiel2

ben nieuwsgierig!!
dinsdag 22 augustus 2017 - 12:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon