menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelsienplant binnen is plakkeboel

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Wat een kleverige toestand is dat met zo'n zelfgekweekt appelsienboompje
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ook op de grond eronder plakt alles
[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat doe ik eraan?

Ik zal blij zijn als het mei is, dan kan hij weer naar buiten.
maandag 23 maart 2009 - 13:20
Matabish

Matabish

da's ook de eerste keer dat ik een plakkerig appelsienboompje zie!!
Is dat sukkeltje niet ziek??

maandag 23 maart 2009 - 15:15
Pieter

Pieter

Die plant zit hoogstwaarschijnlijk onder de blad- of wolluizen. Het zijn die beestejes die die suikeroplossing afscheiden.
maandag 23 maart 2009 - 15:53
nientje

Nientje

ik zou toch ook eens het plantje goed na kijken naar beestjes, denk ook dat die plakkerige toestand het werk is van blad- of wolluis

nientje
maandag 23 maart 2009 - 18:55
hanninkj

Hanninkj

Kijk goed aan de achterkant van het blad. In de nerf zitten volop bladluis. Meteen bestrijden!
maandag 23 maart 2009 - 18:57
miriam

Miriam

ja de bladluizen zijn weer in het land ,heb hier ook al een belletjesplant moeten besproeien.
maandag 23 maart 2009 - 23:47
Lino

Lino

Ik had al gekeken en niks gezien,
maar nu omdat jullie zo eensgezind zijn, kijk ik echt heel goed en ik zie hier en daar lichtbruine ovale plekjes op de steel en op de nerf.
Schildluis?
dinsdag 24 maart 2009 - 08:48
Lino

Lino

Ik heb al actie ondernomen: in de douche met douchegel op een spons wat schuim gemaakt en afgespoten .
Zo ziet hij er nu uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]
da's al heel wat beter
dinsdag 24 maart 2009 - 10:23
ben45

Ben45

Lino,
Er is al heel wat van dat plakkerige goedje weg, maar als je nu b.v kijkt naar de tak helemaal rechtsboven dan zie je dat die stengel nog helemaal vol kleine bobbeltjes zit. Dat zijn de dopluizen. Die verwijder je niet met douchegel. Hoe de plant zelf op de douchegel gaat reageren weet ik niet. Een goed bestrijdingsmiddel zoals baycor van Bayer zorgt er wel voor dat de dopluizen verdwijnen. Geen admire gebruiken (ook van Bayer) want dat kan citrus niet zo goed verdragen.
Het plakkerige spul komt van die dopluizen. Die beestjes spuiten dat goedje wel tot een 75 cm ver weg. Vandaar ook dat het op de vloer zit.

Groetjes, Ben.
dinsdag 24 maart 2009 - 10:35
Pieter

Pieter

Ben, ofwel heb jij HEEL goeie ogen ofwel zie jij een andere foto. Ik kan toch niet direct iets van dopluis of zo onderscheiden hoor.
Maar ik ben wel overtuigd dat je gelijk hebt
dinsdag 24 maart 2009 - 10:48
ben45

Ben45

Pieter,

Ik heb dat spul al bij zoveel mensen op citrusplanten zien zitten. Op die bewuste tak, maar ook op enkele andere plaatsen van die plant zie ik duidelijk de nog lichtgekleurde (jonge) dopluizen zitten.
Maar zoveel plakkerig spul op 1 plant had ik ook nog nooit gezien.

Groetjes, Ben.
dinsdag 24 maart 2009 - 10:52
LauraK

LauraK

Een jaar of drie geleden had ik ineens dopluizen op een oleander. Ik wist niet goed
wat ik eraan zou kunnen doen (kende dit forum nog niet, en heb het niet zo op
chemische middelen), en heb toen het volgende bedacht en gedaan: Wat (olijf)olie
in een klein schaaltje gedaan, een wattenstaafje gepakt, en alle dopluizen met olie
ingesmeerd. Mooi dat ze daar niet meer van terug hadden: sommigen lieten spontaan
al los, en de rest kon ik de volgende dag er zó vanaf vegen. De oleander heeft er
absoluut niet onder geleden, en de dopluizen heb ik nooit meer terug gezien.
Uiteraard heb ik de plant daarna wél regelmatig nagekeken op dopluizen en/of
beschadigingen.

Misschien heb ik gewoon geluk gehad (i.p.v. wijsheid...)

Groeten van Laura.
dinsdag 24 maart 2009 - 11:19
ben45

Ben45

Laura,

Er zijn natuurlijk diverse manieren om dopluizen te bestrijden. Soms is de aantasting zo erg dat een chemisch middel een zeer goede oplossing is. Ook ik ben niet zo voor dat chemische, maar soms blijf je aanmodderen op allerlei manieren en komt er nog geen echte oplossing.
De beste oplossing is VOORKOMEN. Ik heb hier een paar honderd citrussen thuis staan, en heb zo goed als geen problemen. Ze staan nu wel koel en krijgen veel frisse lucht. (deur van de kas volledig open)
Zelf denk ik dat deze citrusplant te warm heeft overwinterd, waardoor er een explosie aan dopluizen is ontstaan. Bij een goede verzorging heb je zo goed als geen last van ongedierte of andere ziektes. En als je dan eens een keer iets waarneemt kun je snel handmatig ingrijpen en hoef je geen chemische middelen toe te passen.

Groetjes, Ben.
dinsdag 24 maart 2009 - 11:58
LauraK

LauraK

Hallo Ben,

Uiteraard is het nogal een verschil of je maar één plant hoeft te behandelen, of een
heleboel, zoals in jouw geval. Dan is handmatig bestrijden eigenlijk niet eens meer
een optie! En met veel planten van dezelfde soort bij elkaar, is de kans natuurlijk
ook nog eens groter dat een plaag zich maar al te makkelijk verspreid.

Inderdaad had mijn oleander (ik had er toen nog maar eentje) binnen overwinterd,
en nu ik ze 's winters in de schuur zet, zie ik geen enkele dopluis meer terug. Die
zijn (gelukkig!) niet zo winterhard...

Groeten van Laura.
dinsdag 24 maart 2009 - 12:11
Lino

Lino

De beste oplossing is VOORKOMEN. Ik heb hier een paar honderd citrussen thuis staan, en heb zo goed als geen problemen. Ze staan nu wel koel en krijgen veel frisse lucht. (deur van de kas volledig open)
Zelf denk ik dat deze citrusplant te warm heeft overwinterd, waardoor er een explosie aan dopluizen is ontstaan.

Helemaal gelijk!

Het is een kweeksel van mijn zoon. Vorige zomer stond de appelsienplant buiten en om te overwinteren hebben we hem maar binnen (in de woonkamer) gezet
een tussenoplossing hebben we niet. De planten die buiten zijn blijven staan hebben het zoals verwacht niet overleefd (ingepakt tegen de kou ook niet). Deze is dus de enige die nog overgebleven is.
Dat niet alle luizen er onder de douche zijn afgegaan heb ik ook al gemerkt . jij hebt goede ogen of een supergoed computerscherm. Hier zijn ze in close up:
[afbeelding verwijderd niet-https]
erover wrijven helpt zelfs niet. Ik krab ze met mijn vingernagel los.
rugzijde: [afbeelding verwijderd niet-https] onderkant: [afbeelding verwijderd niet-https]

Dit weekend toch maar eens een product op spuiten, kan ik tegelijk de camelia buiten doen, die begint er ook last van te krijgen heb ik gezien.
dinsdag 24 maart 2009 - 13:00
ben45

Ben45

Lino,

Jammer van de andere citrussen.
Een slaapkamer, koele zolder, hal, garage met ramen kunnen soms ook gebruikt worden om te overwinteren. 5-10 graden is ideaal. Maar inderdaad is er niet altijd een mogelijkheid.
Het zijn deze beestjes die voor het plakkerige goedje zorgen. Ook zuigen ze de bladeren leeg zodat ze na verloop van tijd geel worden en afvallen en uiteindelijk de plant helemaal dood gaat. Als je er niets aan gedaan had, werd dat plakkerige spul na verloop van tijd zwart door schimmels en alle stofdeeltjes in de lucht. We noemen het dan roetdauw. Dat verschijnsel zie je ook regelmatig bij camellia's. Die zwarte bladeren zien er niet zo fraai uit.

Succes.
Groetjes, Ben.
dinsdag 24 maart 2009 - 21:27
dilisen

Dilisen

Goedemorgen,

Denk dat ik hier met zelfde probleem zit,maar nog maar in begin stadium.

Nu sta ik met een produkt " Provado Ultra " tegen bladluizen,dop-,schild- en wolluizen,witte vliegen en cicaden OP SIERPLANTEN.
Nu stel ik me de vraag mag ik deze ook gebruiken op mijn citrus ??

Alvast bedankt en nog een fijne dag,
Groetjes Caroline
woensdag 25 maart 2009 - 07:46
ben45

Ben45

Caroline,

In Nederland en België heeft men voor dezelfde bestrijdingsmiddelen vaak andere namen op de verpakkingen staan.
Als het werkzame bestanddeel geen imidacloprid heet is er niets aan de hand.
Imidacloprid geeft bij citrus namelijk heel lelijke gele bladverkleuringen die niet weggaan. Pas als de stof helemaal uit de plant verdwenen is zie je geen nieuwe verkleuringen meer optreden, maar de aangetaste bladeren blijven die verkleuring houden.
Of Provado ultra Imidacloprid bevat weet ik niet. Daarvoor kun je het best even op de verpakking kijken.
Succes.
Groetjes, Ben.
woensdag 25 maart 2009 - 11:10
dilisen

Dilisen

Hallo Ben,

Provado suspo-emulsie op basis van 10g/l imidacloprid.

Heb nog een produkt staan namelijk " Formusect " op waterbasis tegen Bladluizen,rupsen ,spint in groeten ,fruit en sierplanten.
Emulsie,olie in water5EW) op basis van 3g/l bifenthrin

Had liever de andere gebruikt want probleem is dat ik niet weet welke luis ik op bezoek heb de blad-,dop-,schild- of wolluis.

Kan ik de Formusect gebruiken,t'is wel enkel voor bladluizen of kan ik beter iets anders gebruiken ?? Graag je mening.

Beide produkten zijn wel van dezelfde firma :Edialux

Groetjes Caroline
woensdag 25 maart 2009 - 12:22
ben45

Ben45

Caroline,

Bestrijden van bladluizen is lang niet zo moeilijk als dopluizen.
Tegen bladluizen kun je gemakkelijk zelf een mengseltje maken van 30 ml. spiritus en 30 gr. groene zeep opgelost in 1 liter lauwwarm water.
Dopluis is veel hardnekkiger. Bij Formusect staat dopluis, schildluis of wolluis niet vermeld.
Dus het is wel belangrijk om te weten om wat voor ongedierte het gaat.
Lino heeft foto's van die dopluis bijgevoegd.

Groetjes, Ben.
woensdag 25 maart 2009 - 12:41
dilisen

Dilisen

Ben,

Probleem is dat ik geen enkel beestje zie,had gisteren enkel plakkende boel (wel niet veel) op mijn handen na inspectie.Wat ik nu wel tegen kom is dat de onderkant van de bladeren er zwarte puntjes zijn maar ik kan alles gewoon afwegen met de vingers,heb ook enkele bladeren tegen gekomen met soort web(zie foto) maar ook daar zit niets in.Ook op de stam vindt ik niets.
Heb deze plant van -+feb. gekregen van iemand die hem niet meer moest hebben.
Misschien heb ik me bang gemaakt na lezen van deze topic omdat ik ook beetje plak had?
Spijtig dat ik geen zuivere foto's kan bijvoegen,moet me dringend goede cam. kopen,maar zeg dit elke keer weer en als ik wat snoep-geld heb kom ik weer mooie plantjes tegen.Zal enkele foto's proberen te plaatsen,misschien heb je er toch iets aan,want voor mij ziet de plant er anders gezond uit.

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast bedankt,
Caroline
woensdag 25 maart 2009 - 13:33
ben45

Ben45

Caroline,

Aan de bladeren te zien denk ik dat het hier om een grapefruit gaat: Citrus paradisi. In België noemt men dat vaak pompelmoes, maar een pompelmoes geeft heel grote vruchten tot wel 2 kilo aan toe en heeft de Latijnse naam Citrus maxima.
Druk eens op die zwarte puntjes. Zie je dan een donkere kleur op die plaats en op je vingers?

Groetjes, Ben.
woensdag 25 maart 2009 - 16:37
dilisen

Dilisen

Ben,

Op drukken kan ik niet maar als ik er over vrijf dan worden mijn vingertoppen inderdaad vuil,op het blad zelf zie ik ook een streepje donker.
Weet je raad ?

Groetjes Caroline
woensdag 25 maart 2009 - 17:47
ben45

Ben45

Hoi Caroline,

Aan de (zgn. "grijze") kleur van het blad dacht ik al te zien dat er sprake is van spint. Een heel klein spinnetje dat het bladgroen uit de bladeren zuigt. In het begin is hij rood van kleur en als hij veel bladgroen op heeft is hij groen.
Het is te bestrijden door (vooral de onderkant van) het blad met een flinke waterstraal af te spuiten.
Dat kan b.v. met koud water met een douchekop of buiten met een waterstaal.
De potgrond zelf niet al te nat laten worden als het kan.

Cemisch kan ook wel. Hier in Nederland is er Masai. Wat er in België voor is weet ik niet.
Ik zou het eerst met water proberen.

Succes,
Groetjes, Ben.
woensdag 25 maart 2009 - 18:05
dilisen

Dilisen

Hallo Ben,

Bedankt hoor,nu kan ik hem behandelen.Zal eerst proberen met het water,als ik zie dat dit niet voldoende is kan ik misschien het produkt gebruiken die ik vorige ben gaan halen voor mijn cactus,de Formusect op basis van 3g/l bifenthrin.

Ben al eens gaan zoeken op de citrus-paradisi.Kan ik hier ook vruchten aan krijgen of heb ik er 2 nodig ? Wordt die echt min. 5 meter,kan ik dus niet houden in pot.Indien je nog tips hebt alle raad is welkom hoor

Nogmaals bedankt voor de tijd en moeite die je erin gestopt hebt
Nog een fijne avond,
mvg Caroline
woensdag 25 maart 2009 - 18:53
ben45

Ben45

Caroline,

Graag gedaan.
Daar komen volwaardige vruchten aan. Citrus is zelfbestuivend, dus dat is ook al geen probleem. In de volle grond in b.v. Florida bereiken ze die hoogte. In pot en met ons klimaat blijven ze veel kleiner en bovendien kun je ook nog altijd snoeien als hij te groot dreigt te worden, maar zover is het lang nog niet.

Verdere tips heb ik b.v. staan op: www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm

Groetjes, Ben.
woensdag 25 maart 2009 - 19:26
dilisen

Dilisen

hoi Ben ,

Mooie en leerrijke site heb je daar hoor !
Eéntje om bij te houden,ze staat al bij mijn favorieten.

Groetjes,
Caroline
woensdag 25 maart 2009 - 19:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon