menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe groei winterharde bananenbomen

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

goeiemiddag

Zijn er tuinliefhebbers die al nieuwe groei gezien hebben bij hun musa basjoo, sikkimensis,...?
Ik dacht dat de musa's vorig jaar veel vroeger op gang kwamen... Maja, twas dan ook wat zachter geweest..

groeten

Sam
maandag 9 maart 2009 - 12:34
cetinel

Cetinel

ik vrees dat de mijnen dood zijn...niks te zien,waren beschermd maar t heeft toch te hard gevroren vrees ik.
ik heb (had) de basjoo en de sikkemensis...
maandag 9 maart 2009 - 13:04
P e t e r

P e t e r

Hoi,

Ik heb de indruk dat een scheut van de basjo zich begint te ontrollen. Deze zijn ingepakt met een snoeiafval dat gerot is.

Cuif
maandag 9 maart 2009 - 20:04
Peppody

Peppody

hier ook niets te zien, ik vrees dat de 'winterharde' banaan de -20 niet heeft overleefd De andere (niet winterharde) banaan heb ik binnen gezet deze heeft het dus wel overleefd echter zit nu stik onder de luis....
maandag 9 maart 2009 - 21:30
sbeetje

Sbeetje

Ik ben dus niet de enige die misschien geen bananenbomen meer heeft in de tuin. Van de 4 soorten (basjoo, sikkimensis, cheesmani en velutina), heb ik voorlopig maar 1 meer over: de musa velutina (deze staat binnen).

Met die verhalen over basjoo's die zeer strenge vorst overleven, moet ik nu toch wel lachen... Misschien moeten ze die artikels op het net maar eens herschrijven..

groeten

Sam
dinsdag 10 maart 2009 - 12:43
Pieter

Pieter

Van bananen weet ik hoegenaamd bijna niets af, maar wel van cactussen. Bij de cactussen zijjn er ook erg veel die in de natuur zonder problemen -15 of -20 aankunnen en maanden onder de sneeuw verborgen zitten. In België en Nederland zijn die vaak bijna niet te houden in de volle grond. Reden? Het erg vochtige klimaat. En daar is nu eenmaal niet veel tegen te beginnen.
De doorlaatbaarheid van de grond kan je wel wat aan werken, maar die luchtvochtigheid is vaak even dodelijk voor vele 'winterharde' exoten.
Beter wordt dus van vorsttolerantie gesproken in plaats van winterhardheid. Een winter is immers méér dan enkel vorst en koude.

Pieter
dinsdag 10 maart 2009 - 13:16
sbeetje

Sbeetje

wijze woorden Pieter!

Mss dat sommige auteurs over tropische planten best eens even uw antwoord lezen. Tegenwoordig wordt alles winterhard beschouwd, als je het net mag geloven...
dinsdag 10 maart 2009 - 19:16
bartos

Bartos

afgevroren bananen komen pas heel lanzaam weer op.de mijne die te groot werd liet ik onbeschermd en kwam pas eind juni weer uit toen het heel warm werd. dat jaar werd het een groep kleintjes van 1M50 hoog. pas het jaar erna had k weer eendikke stam ,,,geduld,,,,als het een grote diepgewortelde was komt hij wel terug

steek eens met een spade,,wedden dat je op een vette knol stampt,,leg deze nu bloot en verwijder slap en rot weefsel.
aan de zijkant vd knol komen nieuwe scheuten,die komen net als anders later dan de doorgroei van een overgebleven stam.
vrijdag 20 maart 2009 - 02:31
sbeetje

Sbeetje

bedankt Bartos voor de goede raad.
Ik voel dat de onderkant van de stam nog tamelijk hard is. De speer ziet er wel heel wit uit. Maja da komt waarschijnlijk omdat deze nog niet goed ontwikkeld is.
dinsdag 24 maart 2009 - 12:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon