menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee sterft af.

Ga naar meest recente reactie

215266

215266

hoi, ik heb een probleem met een van mijn orchideeën (Phaleanopsis).
de bladeren vallen een voor een af, ze beginnen onderaan. de plant is staat nog maar een paar maandjes in mijn vensterbank. hij was dus nieuw, ik had besloten om even af te wachten omdat het de kleine blaadjes waren die afvielen. nu zit er nog 1 klein blaadje en twee grote aan. de bladeren kleuren een beetje bruin en gaan rimpelen. ik vermoed, nadat ik een stuk over de orchideeën heb gelezen, dat hij te koud staat. ik heb gelezen dat ze niet minder dan 6*C kunnen verdragen. misschien heeft hij ook te veel zonlicht. ze staan bij mij in de vensterbank. ik heb nog twee andere orchideeën in diezelfde vensterbank staan, maar die doen het wel goed.

wie kan me helpen???

graag snel antwoord, want ik ga me afvragen hoe lang hij het nog gaat doen. ik ga hem voor de zekerheid denk ik maar beneden zetten, daar staat de kachel en dan heeft hij het misschien wat warmer en gaat hij misschien beter groeien. sinds ik hem heb zijn er ook nog geen nieuwe bladeren aan gekomen. de bloemen die gebloeid hebben zijn inmiddels uitgebloeid. wel is er al een nieuwe tak met bloemen ontstaan, waarvan de tweede knop is uitgevallen. de rest zit er nog aan. verder verloopt de voortgang van die tak langzaam, maar dat kan misschien komen door de kou.

alvast bedankt voor de hulp, als jullie foto's nodig hebben wil ik het graag weten, dan ga ik proberen om dat te regelen.
woensdag 28 januari 2009 - 17:41
printemps

Printemps

hallo

misschien te nat te staan
dan sterven eerst de wortels af en dan de rest
ik heb het ook al eens voor

mvg
an
woensdag 28 januari 2009 - 17:49
215266

215266

oke, ik ben wel eens geneigd ze inderdaad teveel water te geven.

ik heb de orchiedee net uit de pot gehaald en heb waargenomen dat hij waarschijnlijk wortelrot heeft, weet iemand hoe ik hem kan genezen en of dat nog kan???
woensdag 28 januari 2009 - 18:34
printemps

Printemps

misschien wat laten drogen
en nadien terug oppotten met verse grond
maar meestal is het een vogel voor de kat
jammer genoeg

mvg
an
PS water dat blijft staan hebben ze niet graag
bij mij staan ze onderaan op een laag seramis
dus niet direkt contact
woensdag 28 januari 2009 - 18:42
215266

215266

ok, helaas. ik zet hem nu beneden en geef hem even geen water meer. ik hoop dat ik nog van zijn laatste bloemstengel kan genieten voordat hij het loodje legt. ik hoop dat hij op de een of andere manier toch nog weet te overleven.
woensdag 28 januari 2009 - 18:49
Matabish

Matabish

haal hem uit zijn pot en snij met een goed snoeimes alle rot weg!!
Dan herplant je hem met nieuwe orchideeëngrond.
Zelfs als hij maar 2 à 3 worteltjes overheeft, heeft hij op deze manier nog een kans!
Later geef je ze éénmaal per week een bad van 10 minuten, laat ze goed uitdruipen en da's alle nat dat ze mogen zien!!
Zéker nóóit met de voetjes in 't water laten staan!!
Ze mogen gerust regelmatig eens uitdrogen tussendoor, maar nooit voortdurend nat!!
'k Hoop dat je hem nog kunt redden, want ze zijn mooi hé!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
donderdag 29 januari 2009 - 01:01
printemps

Printemps

heb ook al gemerkt dat sterke planten met veel dikke bladeren
de duurdere dus
er beter tegen kunnen en het ook meestal ook langer uithouden

mvg
an
donderdag 29 januari 2009 - 12:05
summerspookje

Summerspookje

hoi

tot mijn spijt merk ik , dat alle GOEDE RAAD voor het onderhouden van orchidéen niet gelezen word.
ik heb al meermaals op het forum raad gegeven voor orchidéen ,, ik denk dat het voor niemand interressant is,spijtig, want orchidéen zijn de moeite waard om te verzorgen op de juiste manier ,( trouwens zoals elke plant,) al de problemen zijn steeds wederkerig, als het iemand interresseerd , staat er op de topics meermaals de uitleg,hierbij meegestuurd de orchidéen die toch al 6 jaar oud is, en dankbaar 2x per jaar haar weelderige bloemen laat zien

groetjes
summer

ps, deze plant is aan de start gegaan voor haar eerste seizoen dit jaar, ze geeft mij 2x per jaar haar weelderige bloei

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 29 januari 2009 - 12:39
Matabish

Matabish

Hallo 215266,

gebruik de 'zoeken'- functie, bovenaan dit blad, een keertje, zoals summerspookje voorstelt. Daar ga je alle mogelijke inlichtingen vinden, uit ervaringen van onze leden, die je vast gaan helpen!!


Hey summerspookje,

díe staat daar mooi in de bloei zeg!!
Ik heb er vier sedert verleden jaar, die nu voor de tweede keer hun best doen.
Waarvan twee in de knop, ééntje in bloei.
Maar mijn zus heeft er 55 die het hele jaar doorbloeien, dus die kent er wat van!
Ze is dan ook jàààrenlang bloemiste geweest en orchideeën zijn haar passie!

Het is waar dat de mensen steeds weer vergeten dat hierboven een "zoeken" knop staat waar zij àlle
inlichtingen zouden kunnen vinden die ze nodig hebben!!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
donderdag 29 januari 2009 - 15:46
215266

215266

haal hem uit zijn pot en snij met een goed snoeimes alle rot weg!!
Dan herplant je hem met nieuwe orchideeëngrond.
Zelfs als hij maar 2 à 3 worteltjes overheeft, heeft hij op deze manier nog een kans!
Later geef je ze éénmaal per week een bad van 10 minuten, laat ze goed uitdruipen en da's alle nat dat ze mogen zien!!
Zéker nóóit met de voetjes in 't water laten staan!!
Ze mogen gerust regelmatig eens uitdrogen tussendoor, maar nooit voortdurend nat!!
'k Hoop dat je hem nog kunt redden, want ze zijn mooi hé!

Hartelijke groetjes,
Matabish.

------------------------------------------------------------------------------------------------
ik ga mijn best doen, alleen ik heb geen orchideeëngrond in huis. kan hij ook in gewoon potgrond? het is inderdaad wel een mooie, paars. hij is in erg slechte staat en ik hoop dat er nog goede wortels zijn. aan de buitenkant zitten nog wat verdroogde wortels, maar onder de grond zijn de wortels denk ik toch al aardig verrot. ik hoop dat ik hem nog kan redden. ik ga mijn best doen. ik heb bij de dode orchidee van mijn moeder (ze geeft haar planten niet altijd evenveel water, ze worden verwaarloosd) de wortels uitgepluisd en heb gezien dat er in de vleeslaag de dunnere wortels zitten. als de vleeslaag bij mij is weggerot, kan ik die dunne wortels dan gewoon er aan laten zitten??? ik ga nu eens kijken wat ik aan de onderkant van mijn orchideetje kan vinden.
donderdag 29 januari 2009 - 20:05
summerspookje

Summerspookje

hallo matabish

dat zal wel dat ze er wat van kent he, en 55 orchidéen , dat moet me er wel een weelde zijn van al die mooie bloemen , eigenlijk zijn het de gemakkelijkste planten , er is weinig of geen omziens naar,maar ik geef ze nooit een bad, enkel 1x per week een vierdeke lauw water , en als ze bloemen een beetje voedsel, en verder geniet ik er van ,
ik heb over zes maand een colibrie orchidée gekocht in de solden(?? hoe ze dat kunnen weet ik niet ,planten in solden)maar allée ik heb ze ,paarse, die is nog altijd in bloem , maar er is al een nieuwe opzij gekomen met dikke bloembotten aan,
leuk om dat te volgen
en ja de uwe gaan ook zijn gang he , ik denk dat er toch veel mensen zijn die een orchidée in huis hebben , maar ik vind ze echte ballerina's zo mooi.

215266

ik zou zeker geen gewoon zand nemen hoor , wacht liever tot ge ergens in een grootwarenhuis een zakje orchidéen grond ziet, en vergeet niet dat de wortels ook boven de grond liggen


groetjes

annie[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 31 januari 2009 - 10:53
Matabish

Matabish

néé 215266, zéker geen potgrond nemen want dan verstik je de wortels die lucht moeten hebben en gaat hij zéker rotten!!
Zet hem ondertussen maar beter terug in de 'grond' waar hij in stond.
In het wild leven orchideeën heel vaak in de plooi van een tak waar wat afval van de bomen in gevallen is, dus eigenlijk zonder grond, alleen wat ruwe compost Daarom hebben zij al die 'lucht'wortels ook.
Ze hebben ook véél licht nodig maar géén rechtstreekse zon...


@summerspookje, het zijn idd. heel makkelijke planten, je moet alleen het juiste plaatsje voor ze vinden en weinig water geven!
Jóuw orchideeën zijn prachtig!! Ik heb nog nooit zulke grote volwassen planten gezien, behalve bij mijn zus dan!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
zaterdag 31 januari 2009 - 11:59
215266

215266

hij staat nu beneden in de potgrond, daar stond hij eerder ook al in.

om eerlijk te zijn, mijn andere orchideën staan gewoon in potgrond in de volle zon en ze doen het prima. mijn gele orchidee bloeit nog, mijn witte is pas geleden uitgebloeid.

mijn paarse orchidee heeft voor zover ik weet geen echte wortels meer. aan de onderkant leek alles wel op zaagsel.

ik wacht het gewoon af, en anders moet ik volgend jaar maar weer een nieuwe kopen. maar dat zie ik dan wel weer.

dus eigenlijk hoeven de wortels niet in de grond, is het dus beter om er bijvoorbeeld kleine stukjes tak in de pot te doen? of begrijp ik het verkeerd?
zaterdag 31 januari 2009 - 16:44
Matabish

Matabish

dat denk ik wel...maar ze toch zo vlug mogelijk in speciale orchideeëngrond zetten!
Die bestaat vooral uit allemaal stukjes, wat op schors lijkt!
zaterdag 31 januari 2009 - 17:11
Peppody

Peppody

ik heb ook een probleem met 2 orchideëen:
de bloemensteeltjes worden zwart en de uiteinden waar nog knopjes aan zaten worden ook zwart. De witte krijgt bruine strepen in de bloemen zelf.

Ik heb ze net 1 maand, gekocht in de uitverkoop van de Karwei... Zijn deze nog te redden? Het is wel vrij koud bij ons (we hebben geen verwarming) maar de andere orchideeen heb ik al jaren en staan nu in bloei of in de knop en hebben (nog?) nergens last van. Hopelijk is het geen besmettelijke ziekte o.i.d.

Heb trouwens de zoekfunctie op de site geprobeerd maar dat werkt dus niet hé... je krijgt idd een heleboel orchidee onderwerpen maar dan klik je het aan zie je dat het niet het onderwerp bevat wat je zoekt kun je niet meer terug naar je zoeklijst moet je weer opnieuw beginnen. Is geen doen en na tien keer opnieuw beginnen met zoeken was ik het een beetje beu
maandag 2 februari 2009 - 17:17
Matabish

Matabish

Goeie middag Peppody,

ik vrees dat je nieuwe orchideeën té koud gehad heeft op die uitverkoop.
Ik zou ze gewoon laten doen, waarschijnlijk verliezen ze al hun bloemen en bloemknoppen, maar het plantje zal wel overleven.
Gewoon verzorgen zoals je andere orchideeën want die doen het goed zie ik!
Misschien kan je kordaat de beschadigde steeltjes wegknippen om het uitlopen te vermijden. Zo kan de (ziekte??) niet in de plant zelf kruipen...en kunnen ze al hun kracht in nieuwe uitlopers steken!
Heb je gezocht op 'orchideeën verzorgen' ?

Jouw schatje op je avatar zou ook goed staan bij onze 'tuinadvieskids en kleinkids' !!

Groetjes,
Matabish.
maandag 2 februari 2009 - 17:29
marleen

Marleen

Summerspookje, amaai zeg je orchideeën mogen gezien zijn!!!!

Ik heb ook de fout gemaakt om teveel water te geven in het begin (lees jaar geleden),
nu heb ik er een met wortelrot waaraan toch nog 3tal gezonde worteltjes over;

ga ze vanavond in orchideegrond potten,
moet ik die grond + pot droog laten?
of ik ze voor het verpotten vochtig maken?

met dank voor het advies,
marleen

vrijdag 6 februari 2009 - 16:27
215266

215266

GROTE NOOD!!! ik heb een probleem ontdekt bij mijn gele orchidee, het gaat zeer slecht.

vorige week merkte ik dat de bloemen slap werden. ik besloot om ze toen een beetje water te geven. tussen de wortels zag het er nog wel vochtig uit, dus ik vond het een beetje vreemd. ik heb toen een tijdje niet meer naar de plant omgekeken, maar hij is niet beter geworden.

de bloemen hangen nog steeds slap en ik kon er net een blad vanaf halen.
de plek waar de bladeren vandaan komen begon geel te kleuren en nu de bladeren ook, ook ontstaan er bruine vlekken op. net heb ik er een blad zonder moeite af kunnen halen, de stelen van de bloemen worden ook bruinachtig.
sinds een week staat deze orchidee niet meer in de vensterbank. hij zit nog in de grond die hij ook had toen ik hem kocht. ik heb een bloempottekort, vandaar. ik heb verder gekeken, de wortels zijn nog prima in orde. groen en vlezig, al denk ik dat die wortels niet lang groen meer zullen blijven.

eigenlijk zijn het best moeilijke planten om te verzorgen. ik denk dat het voor mij beter is om me bezig te houden met mijn andere bloemen, ik heb namelijk momenteel 3 amaryllisen in bloei, prachtig, die grote bloembladeren.
vrijdag 6 februari 2009 - 16:35
linkin711

Linkin711

Heb trouwens de zoekfunctie op de site geprobeerd maar dat werkt dus niet hé... je krijgt idd een heleboel orchidee onderwerpen maar dan klik je het aan zie je dat het niet het onderwerp bevat wat je zoekt kun je niet meer terug naar je zoeklijst moet je weer opnieuw beginnen. Is geen doen en na tien keer opnieuw beginnen met zoeken was ik het een beetje beu

je moet als je je zoekwoorden hebt ingegven op de desbetreffende pagina klikken ,
als je terug gaat kan je niet meer op die pagina maar dan moet je op blad vernieuwen klikken naast de adresbalk...
ik doe het ook zo

groetjes
jens
zaterdag 7 februari 2009 - 11:22
215266

215266

inmiddels heeft de gele orchidee weer een blad verloren. de bloemen hangen nog steeds omlaag en bij de ogen en op de bloemen zitten zwarte plekjes, de bladeren kleuren geel en krijgen bruine vlekken.
zondag 8 februari 2009 - 14:18
summerspookje

Summerspookje

marleentje

sorry ,nu begrijp ik wat ge bedoelde , ge hebt me niet geantwoord,bij je probleem van je orchidée, ik heb je berichtje niet gelezen , sorry sorry hoor, maar ik denk dat ge al wat ge moest weten ondertusen al gekregen hebt he,

groetjes

summer
donderdag 19 februari 2009 - 00:11
Matabish

Matabish

@ marleen,

sorry dat ik zo laat reageer...
als je een orchidee verplant doe je net hetzelfde als voor andere planten, eens goed nat maken, maar dan ook weer goed laten uitdruipen, dat het overtollige water echt weg kan voordat je hem terug op zijn plaatsje zet.

Succes met je orchideeën,
groetjes, Matabish.
dinsdag 17 maart 2009 - 14:55
marleen

Marleen

Beste summerspookje en Matabish,

toch bedankt hoor voor jullie antwoord,
ondertussen doet mijn orchidee welks ik verplantte het goed,
(ziet er toch gezond uit)

voel je niet schuldig,
ik ben er ook enkele dagen niet geweest,
er is ook nog zoiets als werken hé
maar als ik wat tijd heb kan ik het niet laten om hier kennis op te doen hoor


marleen

dinsdag 17 maart 2009 - 19:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon