menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schefflera ziekte

Ga naar meest recente reactie

jeango

Jeango

Geacht forum, graag wou ik nog eens terugkomen op mijn vraag van 2/10/2008 ivm. onze tweekleurige Schefflera. Op jullie advies werd de plant op een heel lichte plaats gezet en krijgt om de week een beetje onthard water op kamertemperatuur. Echter de bladval stopt helemaal niet, integendeel: is al tot 50% herleidt. Op iemands aanraden heb ik 3 weken terug de plant herpot met nieuwe potgrond, maar tot heden brengt dat geen soelaas. Goede raad om de plant te redden is zeer welkom. Groetjes, Jeango.
vrijdag 9 januari 2009 - 12:25
Rita1960

Rita1960

Hoi Jeango,

Heb even gegoogled op Schefflera(hoe de plant er uit ziet). Ik kan je geruststellen. Het afvallen van de bladeren is redelijk normaal op dit moment.
Heb er zelf een staan (maar ik vergeet iedere keer de naam )van zo'n 1,5 meter hoog en die laat altijd omstreeks deze tijd heel veel blad vallen. Ik geef hem 1x per week een beste plomp water. Voeding krijgt hij niet, 1x per 2 jaar wordt ie verpot. Stekken maken, heel makkelijk, als hij mij te groot wordt knip ik de kop eruit en zet dan een gedeelte hiervan op water en dan krijgt hij gewoon wortels.
Hij krijgt bij mij gewoon kraanwater.
groetjes,
Rita

En voor ik het vergeet: Welkom op dit forum
vrijdag 9 januari 2009 - 18:52
danny2

Danny2

zo snel gaat dat nu eenmaal niet met planten, je zal nog wel enkele maanden geduld moeten hebben eer je ietwat resultaat gaat hebben.

groetjes danny
vrijdag 9 januari 2009 - 18:54
hanninkj

Hanninkj

Ik heb de Schefflera taiwanensis maar deze verliest wel eens bladeren maar niet massaal. Zijn de wortels gezond?
Ik giet deze aparte soort al jaren met alleen kraanwater zonder enige problemen.
vrijdag 9 januari 2009 - 19:08
linkin711

Linkin711

ik heb een Schefflera arboricola ‘Variegata’ deze is ruim 4.5m hoog en een 3 tal meter breed (zéér oude plant) en heb eigenlijk nooit veel bladval gehad ,hij verloor enkel blad als de stam begon te verhouten ...
ik geef deze elke dag wat water(grote pot)
ik heb ook enkele kleindere plantjes van ong 35 cm staan deze geef ik elke week wat water op een schotel ,hetgeen dat binnen de 30 min niet op is giet ik weg ...
ik geef ze ook geen mest ...
mss staan ze te donker ???
de mijne staan allemaal in onze living dat ,zoals eerder vemeld in een andere topic ,een glazen huis is (1 bakstenen muur en 3 glazen muzren )
grts
jens
vrijdag 9 januari 2009 - 20:11
jeango

Jeango

Yo Rita, mijn plant is ook ongeveer 1,5 meter maar de bladval is wel aanzienlijk, maar aangezien dit volgens jou normaal is voor deze periode ben ik gedeeltelijk gerustgesteld. Eveneens zoals mijn vraag van oktober krijgt hij nog steeds bruine vlekken op de bladeren,die daarna steevast afvallen.

Hallo Danny, ik heb echt zo veel geduld met de planten als mijn vrouw met mij heeft. En dat wil dus wat zeggen! (lol)

Hallo Hanninki: de wortels leken mij gezond en wel; dat was ook de reden waarom mij iemand de raad had gegeven om hem te verpotten. De kluit was wel redelijk droog maar de wortels leken intact.

Hallo Linkin: tja... tegen de plant van jou lijkt die van mij dus maar miezerig hé. Zijn standplaats is bij ons aan een groot raam achter het balkon; ik zou hem in de lente/zomer daar willen plaatsen als ik hem in leven kan houden.

Tot hiertoe allemaal hartelijk bedankt voor de interesse en de goede raad, Jeango.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 10 januari 2009 - 15:19
Marie-Luise

Tekst aangepast

Marie-Luise

Hallo, ik heb een Schefflera arboricola die lekt volgens mij hars, plakkerige duppels. Die zitten op het blad en op de stam. Plant is al zeker 20 jaar oud, zo'n 2.5m hoog en de stam is al verhout. Heb hem verplaatst, maar alleen van links naar rechts voor het raam. Staat achter de schutters in de ochtendzon, dus niet direct in de zon. Hij deed het altijd goed...wat zijn de druppels? Lijkt wel of hij zweet????
Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven hoe ik hem kan redden, hij verliest ineens erg veel blad
Groetjes Marie-Luise
vrijdag 3 juli 2020 - 19:14
deHaan

DeHaan

Kijk eens of hij luis heeft.
vrijdag 3 juli 2020 - 20:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon