menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant is dit

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Hallo,
Ik heb deze plant gekregen en ik vroeg me af of iemand hier een naam op kan plakken.
Ik vind ook de pot precies zo klein, zou ik hem nu verpotten of pas in de lente? Moet ik daarbij ergens opletten qua grondsamenstelling?
Bedankt alvast!
Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 31 augustus 2006 - 12:43
Muiske

Muiske

Hallo Ann,

Volgens mij is dat een dracaena (marginata).
Het zijn zeer gemakkelijke en sterke planten ook zuiveren de lucht goed.

In de zomer heeft hij regelmatig water en een beetje mestoplossing nodig, in de winter minder water en geen mest!

Dat potje ziet er zo benepen uit! ik denk dat hij je dankbaar zal zijn als hij zo vlug mogelijk wat meer ruimte krijgt. Hij zal er zeker niet onder lijden, gewoon standaard potgrond

Groetjes,
Muiske
donderdag 31 augustus 2006 - 14:11
annd6

Annd6

Dankje Muiske,
dat dacht ik dus ook hé, dat dat potje te klein was.
Ik zal er voor zorgen dat hij zo snel mogelijk wat meer ruimte heeft!
Fijn dat hij de lucht zuivert .
Groetjes
Ann
donderdag 31 augustus 2006 - 14:34
annd6

Annd6

Dit is een heel stuk beter hé.
Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 5 september 2006 - 12:27
Muiske

Muiske

Hallo Ann,

ha, eindelijk van z'n nauwe schoentjes af

Hij ziet er op slag een stuk frisser uit! van een verjongingskuur gesproken !

Groetjes Muiske
dinsdag 5 september 2006 - 18:43
deHaan

DeHaan

Ik zit aan een Nolina te denken, en geen Dracaena.
donderdag 7 september 2006 - 21:54
annd6

Annd6

Tja, ik ken er eerlijk gezegd niets van dus...ik weet niet wie gelijk heeft.
Ann
donderdag 7 september 2006 - 23:44
Muiske

Muiske

Hallo,

misschien vanwege het knolletje onderaan ?

De Nolina recurvata, beter bekend als flessenboom of olifantenpoot.
De officiele naam is Beaucarnea recurvata.

inderdaad deze plant behoort net als de Draceana en de Yucca tot de agaveachtigen.

Dit lijkt mij geen jonge plant meer, daarom dacht ik aan een draceana omdat het knolletje ook een vervorming kan zijn als gevolg van jarenlang in een te klein potje te zitten.

Bij de Nolina groeit de knol, waarop bij een jonge plant direct de bladeren groeien, uit tot een langwerpige stam terwijl de basis steeds dikker wordt (waterreserve voor droge perioden), waardoor hij op een olifantenpoot gaat lijken.

maar 100% zeker ben ik niet, leekje dat ik ben.

Misschien moeten we de hulp van Tine inroepen, zij weet daar volgens mij heel wat meer over.
Tine waar zit je? ik ben nu wel echt benieuwd hoor.

Groetjes, Muiske
vrijdag 8 september 2006 - 13:20
Tine

Tine

Ik weet niet of je mij moet hebben of Tinne, maar ondanks dat zal ik mijn mening geven. Wat Muiske zei klopt wel. De nolina zou bij de ouderdom van deze plant al een veel dikkere voet moeten hebben.
Ik heb momenteel een kleine nolina staan van ca. 30 cm hoog en de knol daarvan is aanmerkelijk ronder en omvangrijker dan bij deze draecena. Volgens mij is dit dus een draecena.

Tine.
vrijdag 8 september 2006 - 15:45
Muiske

Muiske

Bedankt voor het geven van je mening, Tine.


Beste Ann,

Als straks de koude winter je tuintje zal omarmen en jij je lekker knus bij 't haardje zal gaan warmen, zal je vast genieten als je af en toe dat plantje kan begieten.

Groetjes, Muiske.
zondag 10 september 2006 - 21:12
annd6

Annd6

Tine, bedankt.
Muiske, hij ziet er nu nog beter uit, zijn bladeren staan nog mooier en in een grotere boog. Ik geniet er nu al volop van!
Groetjes
Ann
zondag 10 september 2006 - 21:30
Botanist

Tekst aangepast

Botanist

Volgens mij is dit wel degelijk een Nolina (Beaucarnia) recurvata, maar waarschijnlijk een kop van een moederplant die verwijderd en beworteld is. Vandaar dat hij geen dikke knol maakt, zoals deze op foto hier op mijn website.
Emilio

maandag 13 november 2006 - 06:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon