menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bittere citrusvruchten in ons klimaat

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

goeiemiddag tuinliefhebbers

Ik heb enkele weken geleden een artikel gelezen over citrusvruchten. Daarin stond dat citrusvruchten die ons klimaat gekweekt zijn (zeer) bitter smaken. Dus deze boompjes enkel voor de sier in ons klimaat kunnen gekweekt worden. Klopt dit?
Ik heb een citroenboom staan, die inderdaad nogal bittere vruchten geeft. Maar is dit ook zo voor andere citrussoorten: sinaasappel, mandarijn,...

groetjes

Sam
donderdag 30 oktober 2008 - 13:00
printemps

Printemps

hallo

de citroenboom die ik had daar kwamen eetbare citroenen aan
dus niet bitter

mvg
an
donderdag 30 oktober 2008 - 17:51
ben45

Ben45

Normaal gesproken geven bittersinaasappelen een bittere smaak. De Latijnse naam daarvan: Citrus aurantium.
De andere vruchten zoals mandarijn, citroen, limoen, grapefruit, pompelmoes en alle hybriden geven hun eigen typische smaak. De een vindt de ene smaak lekkerder dan de andere. Smaken verschillen nu eenmaal, maar van een bittere smaak bij alle citrusvruchten in ons klimaat is echt geen sprake.
Daarom ook maak ik ieder jaar rond deze tijd marmelade van alleen aurantiums: de Engelse marmelade met zijn typische bittere smaak. En van de andere vruchten vaak een mix die het ene jaar meer smaakt naar citroen en dan weer meer naar mandarijn afhankelijk van het aantal daarin verwerkte vruchten van een soort. Dit jaar ook nog een frisse marmelade gemaakt van alleen citroenen en limoenen. Overheerlijk!!

Groetjes, Ben.
donderdag 30 oktober 2008 - 18:51
sbeetje

Sbeetje

Dus als ik het goe begrijp is het artikel in kwestie nie echt betrouwbaar.

Ben, kunnen limoenen en pompelmoezen ook buiten staan in ons klimaat? Want die vragen toch meer warmte dan bvb een citroen...

groetjes

Sam
donderdag 30 oktober 2008 - 21:44
printemps

Printemps

hallo

neen
je moet binnen overwinteren

mvg
an
vrijdag 31 oktober 2008 - 17:58
ben45

Ben45

Sam,

Alle citrusplanten kunnen tussen half mei en half oktober gewoon buiten staan op een zonnige plek.
Half oktober gaan ze naar een kas o.i.d. om daar te overwinteren tot half mei bij een optimale temperatuur van 5 -10 graden.
Poncirus trifoliata (familie van citrus) kan in de volle grond staan en verdraagt temperaturen tot - 26 graden.
Enkele kruisingen met deze familie kunnen ook wat vorst verdragen, maar daar zit wel een veel lagere limiet aan b.v. Ichangesis, Yuzu: -4, -8. Maar de vruchten van deze planten smaken niet zo lekker als de echte citrussen. Dan tref je meer een terpentine-achtige smaak.

Groetjes, Ben.
vrijdag 31 oktober 2008 - 19:38
sbeetje

Sbeetje

Ik merk dat er een paar echte citruskenners op het forum aanwezig zijn. Ik kan even van de gelegenheid gebruik maken om nog enkele vraagskes te stellen.
Ik lees dat het ook mogelijk is om pompelmoezen buiten te zetten in ons klimaat in de zomer. Maar krijgt deze plant wel voldoende warmte om vruchten te ontwikkelen? Deze plant is toch veel tropischer van origine dan bvb de citroen? De smaak van een pompelmoes in België, is toch op zijn minst anders dan die van bvb uit Brazilië...

Als je een citrus in een slecht verlichte kamer zet, dan verliest de plant zijn bladeren. Maar betekent dit ook het einde van die plant. Of kan die plant zich herstellen in de lente?

groetjes

Sam
maandag 3 november 2008 - 12:46
ben45

Ben45

Sam,

Bij een bezoek aan de botanische tuin van Leuven afgelopen jaar zag ik een erg mooie pompelmoes (Citrus maxima) in kuip in de tuin. Met verschillende mooie grote vruchten. Helaas was de naamgeving verkeerd en stond er een bordje bij dat het Citrus paradisi (grapefruit) zou zijn. Men zou het veranderen beloofde men mij destijds. Of het ondertussen al gebeurd is weet ik nog niet.
Naast die pompelmoes stonden ook enkele citroenen in kuip. Alleen was de toestand van die bomen veel minder fraai. Dus je ziet dat dat niets uitmaakt.
Eenzelfde variëteit van een sinaasappel in Brazilië geeft een andere smaak dan in Spanje. In Brazilië zal er minder citroenzuur in de vrucht zitten als in Spanje. Daarom teelt men b.v. ook geen of weinig mandarijnen in de tropen. Er moet toch wel wat citroenzuur aanwezig zijn voor een lekkere smaak.
Ook de kleur van de rijpe vrucht is anders: uit Brazilië vaak nog voor een groot gedeelte groen/bruin.
Uit Spanje is hij oranje. (temperatuursverschil!)
Citrus in de kamer?
Warm en donker geeft erg veel bladverlies. Koel en wat donkerder kan nog. Als de plant ook nog te nat wordt gehouden gaat het mis. Normaal gesproken komt er wel weer blad terug. Alleen moet de plant op die manier wel veel werk verzetten. En of hij dat jaren lang volhoudt is de vraag.

Groetjes, Ben.
maandag 3 november 2008 - 14:46
sbeetje

Sbeetje

bedankt voor het erg gedetailleerde antwoord, Ben!

Kan ik volgende conclusie trekken: "hoe warmer het klimaat, hoe zoeter de vrucht en hoe kouder, hoe zuurder". Aangezien het in Spanje toch kouder is dan in Brazilië.

groeten

Sam
dinsdag 4 november 2008 - 18:59
ben45

Ben45

Sam,

Is wel heel kort door de bocht.
Er spelen nog wel andere zaken mee zoals soort onderstam, grondsoort, bemesting etc.

Groetjes, Ben.
woensdag 5 november 2008 - 14:51
Aquarius

Aquarius

Hallo citruskenners allemaal. Ik ben nieuw op het forum en heel blij dat ik jullie gevonden heb.
Ik heb namelijk ook vraagjes.
Eerst mijn verhaaltje.
Wij zijn in maart ll. naar Mexico geweest. Daar ik heel graag citroensap drink vroeg ik dat ook steeds.
Maar een barman vertelde mij over de limoen. Tijdens onze doortocht door de Ycatan Hights leerde ik het boompje ook in de natuur kennen.
Dus terug thuis, ik op zoek naar dit boompje. Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk heb ik het gevonden.
Ik vertroetel mijn boompje echt en wil het beste. Ben heel trots op de vele kleine vruchtjes en 1 grote limoen die er al gegroeid zijn. Maar nu moet mijn boompje binnen staan.
Hij staat direct in het daglicht op de overloop op het eerste verdiep.
Daar is geen verwarming maar ook niet heel koud. Er beginnen nu ook blaadjes geel te worden (nog niet echt veel hoor) en af te vallen.
Mijn vraag : staat ie daar goed en hoeveel water moet ik nog geven.
Ik hoorde vanmorgen op de radio ook iets van ijzer bijgeven maar klopt dit wel?
Elke goede raad is zeer hartelijk welkom.
Tot binnenkort
zondag 9 november 2008 - 14:15
ben45

Ben45

Aquarius,

Welkom op dit forum.
Ik ben heel benieuwd over welke plant (naam) men je in Mexico heeft verteld en welke plant je hier dan uiteindelijk hebt aangeschaft.

De standplaats is goed. Zorg ervoor dat hij niet op de tocht staat. Als er de mogelijkheid is om de plant daar op tijd van de frisse lucht te laten genieten is het helemaal optimaal.
Dat de plant wat bladeren verliest als hij naar binnen wordt gebracht is eigenlijk normaal. Als het er maar niet teveel worden.
Wees zuinig met water. In de winter verbruikt hij gewoon minder. Uiteraard niet helemaal uit laten drogen, maar ook zeker niet constant nat houden.
Citrus is geen ijzervreter, al wordt dat wel dikwijls verteld. Geel blad is vaak veel meer het gevolg van te lang te natte voeten waardoor wortels afsterven.
Staat de plant in de zware klei of lekker luchtige potgrond?

Groetjes, Ben.
dinsdag 11 november 2008 - 21:00
Aquarius

Aquarius

Hallo Ben,

Dank voor je reactie. Het boompje dat ik gekocht heb draagt de naam van "citron vert".
Het zou het enige tropisch fruitboompje zijn met doornen.
En ze steken hoor !

Sinds hij binnen staat zijn er al nieuwe witte bloempjes aan het groeien.
Hij staat in de potgrond in welke we hem gekocht hebben en mijn lijkt dat zware klei.
Ik ben nu in een stadium gekomen van het ontdekken van mooie bloemen en planten.
Ik heb lang in een zware negatieve neerwaartse spiraal gezeten maar ben nu echt op ontdekkingsreis in de natuur.
Ik krijg en lees ook elke week de nieuwsbrief via mail.
Moet alleen mijn man nog aanzetten om mij meer plaats te geven in de tuin. We hebben er een grote maar enkel met gazon en ik sta te trappelen om zelf creatief te worden.

Groetjes
Aquarius
woensdag 12 november 2008 - 20:48
ben45

Ben45

Aquarius,
Met citron vert heb je een heel goede vruchtdragende limoen. Officieel heet hij Citrus latifolia en wordt ook wel Persian lime of Tahiti genoemd. Hij wordt het meest gekweekt in Brazilië en daarna komt Mexico. De vruchten zijn iets groter dan van Key lime. Key lime is het kleine limoentje dat hier vaak in de winkels ligt.
Latifolia wordt heel veel gebruikt voor de sapindustrie: groter dan key lime, dus meer sap en omdat hij triploïd is bezit hij ook geen zaden. Dat is voor de sapindustrrie natuurlijk ook een pluspunt.
Wat de doornen betreft: bijna alle citrusplanten hebben doornen.
Mexico staat ook bekend om zijn zoete limoen. Die staat bij heel veel mensen bij hun woning.
Het is een limoen die geen citroenzuur bevat en daarom zo zoet is.

Wat die klei aan de plant betreft: Zeker aan de wat drogere kant houden, want die klei blijft heel lang nat.
Op www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm heb ik precies beschreven hoe je dat met die klei het best kunt doen. Nu nog niets ondernemen!!!!! Pas in het latere voorjaar, als de plant flink nieuwe scheuten maakt en dus ook nieuwe heldere witte wortels heeft.

Veel plezier ermee.

Groetjes, Ben.
woensdag 12 november 2008 - 21:09
Aquarius

Aquarius

Ben,

Dat van die doornen dat klopt. Dat herinner ik me terug dat dat gezegd is.
Ik zal met veel plezier je artikel eens gaan lezen later maar mijn directe vraag nu is : welke limoen wordt er dan in Mexico gekweekt ?

Groetjes
A.
donderdag 13 november 2008 - 09:33
ben45

Ben45

Aquarius,

Hoe noemde men die citrus dan in Mexico? Daar gebruikte men toch wel een naam voor?

Groetjes, Ben.
donderdag 13 november 2008 - 11:25
Aquarius

Aquarius

Sorry dat mijn antwoord wat later is.

In Mexico spraken ze altijd over lime. En in de regio waar wij zaten dronk men overal limejuice met suiker erbij. Ik vroeg altijd zonder suiker. Maar het was een zeer populaire drank.

Ik ben die hier in België gaan zoeken en heb uiteindelijk "citronier" ook "citron vert" gevonden.
Sinds hij nu binnen staat komen er terug veel bloemtjes aan. Dat is misschien normaal maar ik heb het boompje nog maar sinds april.
De ouderen bladeren beginnen scheurtjes te krijgen en er vallen wat gele blaadjes af.
Naar mijn "moederinstinct" moet hij toch nog regelmatig genoeg water krijgen.

Ik hoop dat hij de winter goed doorkomt. Ik zorg er ook goed voor hoor.

Groetjes
A
maandag 17 november 2008 - 16:41
ben45

Ben45

Aquarius,

Citron vert, ook wel latifolia genoemd, geeft vruchten met een vorm zoals het limoentje dat bij ons in de winkel ligt. Wel een klein maatje groter. De naam citron vert doet vermoeden dat de vrucht groen zal blijven, maar in ons klimaat wordt de vrucht gewoon geel.
De limoen in Mexico heeft een ronde vorm, en heeft de Latijse naam Citrus limettioïdes Tan. Palestine.

Groetjes, Ben.
maandag 17 november 2008 - 19:50
Greety

Greety

Hallo,

ik ben ook nieuw hier maar heb al wel hier en daar wat topics gelezen.
Wat ik hier specifiek toch wilde weten, is het volgende: ik heb ook een citrusboompje gekocht in het voorjaar (wel in de aldi maar alla )
Er hingen zeker een stuk of 9 citroenen aan en eentje hangt er nog steeds (hoelang blijven die vruchten trouwens goed aan de boom??).

Voor ik hem buiten zette in mei of juni, had ik enkele bloemetjes en uiteindelijk heb ik nu 1 volwaardige zelfgekweekte citroen hangen (weliswaar nog groen, maar wel dik)

Al de andere vruchtjes zijn dus afgevallen, ik had nog 2 kleintjes van ongeveer 3 cm grootte toen ik het boompje terug binnen moest brengen, maar die zijn nu ook weer afgevallen. ;-(

Nu heb ik weer verschillende bloempjes, maar ik hou mijn hart al vast want begin de hoop op te geven om nog zo'n mooie grote citroen voort te brengen.

Nu is mijn vraag, hoe komt het dat die vruchtjes afvallen als ze toch al goed gevormd zijn en mag dit boompje in de winter (nu dus) ook in de verwarmde living.
Want daar staat hij dus, ik dacht dat dat best was voor de vruchten (beetje warmte om het te laten vlotten?)
Of zet ik hem toch beter in de koelere gang? Leveren die bloempjes dan nog iets op?

Dank bij voorbaat!
donderdag 20 november 2008 - 12:14
ben45

Ben45

Greety,

Warmte op dit moment met daarbij de drogere lucht van de verwarming zorgt er voor dat bladeren, bloemen en vruchten afvallen.
De beste plaats om te overwinteren is een lichte, luchtige en koele plaats b.v slaapkamer, overloop etc.
Een koelere gang is beter dan een warme kamer. Maar er moet ook wel wat licht zijn voor de plant.
De bloemen, vruchten gaan dan langzaam verder.
Verder draagt een plant bij normale omstandigheden zoveel bloemen en vruchten als hij aan kan. De rest stoot hij gewoonweg af.

Groetjes, Ben.
donderdag 20 november 2008 - 12:35
Greety

Greety

Bedankt voor het vlugge antwoord Ben!!
Dan zal ik in de gang nog een plaatje moeten zoeken, er is wel licht maar niet meer veel plaats, met al de andere planten die koel en licht moeten overwinteren.. (ik zou wel speciaal een serreke moeten laten maken lol)

Is het dan misschien ook beter als ik die ene rijpe vrucht afpluk?? Om de plant wat te sparen want die hangt er al de hele zomer.
Die vrucht is al rijp van voor de zomer want de andere volle vruchten die afgevallen zijn in het begin, waren best lekker.
donderdag 20 november 2008 - 12:50
ben45

Ben45

Als de vrucht hard aanvoelt kun je hem nog wel laten hangen. Het is immers ook een saptrekker voor de plant. Is hij al wat zachter dan kun je hem er desnoods ook afhalen, want dan is hij al overrijp.
Om de plant te sparen hoef je hem niet te plukken.


Groetjes, Ben.
donderdag 20 november 2008 - 15:35
jamespond

Jamespond

Dat je citrussen enkel kan kweken door ze te overwinteren op een vorstvrije plek is niet helemaal juist. De meeste citrussen zijn in meer of mindere mate winterhard. Citroen tot een graad of -7, maar satsumas kunnen tot -12 bijvoorbeeld. Buiten echter hebben ze niet veel kans om te overleven, vermits het blad uit de wind, en uit het vocht moet blijven. In een onverwarmde serre geplant, zullen satsumas het hier heel goed doen...de vroegste (vb. Hashimoto) kan je ook in pot overwinteren in onverwarmde serre om dan naar buiten te gaan na de laatste vorst. Hashimoto zal buiten ook zijn vruchten afrijpen, enkel de schil is wat dikker dan je gewend bent, maar de smaak is zeker te pruimen...Er zijn ook een aantal hybriden met Poncirus die redelijk schijnen te zijn, en toch buiten gekweekt kunnen worden. Ik heb een aantal kleine planten van die hybriden die in mijn superkleine serretje overwinteren, maar ik heb nog geen vruchten dus kan er niets over zeggen.
zaterdag 29 november 2008 - 09:08
ben45

Ben45

Jamespond,

Citrussen kun je op verschillende manieren kweken.
Ik ken liefhebbers die hun citrussen overwinteren bij een temperatuur van rond de 18- 19 graden. Ze hebben dan ook vaak nog warmtematten onder de potten en extra speciale lampen om voor voldoende licht te zorgen. Deze manier kost behoorlijk wat geld en is nog niet eens altijd in het voordeel van de planten: zwakkere planten en eerder kans op ongedierte.
Andere liefhebbers maken een keuze in planten. Zij kiezen planten die in de winter met de nodige bescherming buiten kunnen blijven. Ik denk dan aan o.a. ook aan de kruisingen met poncirus. De vruchten daarvan geven echter vaak een iets terpentijn-achtige nasmaak. Wel is het zaak om die planten op tijd in te pakken en ook weer uit te pakken als het even kan. Zelfs kwekers in Zwitserland hebben het zo geprobeerd, maar moesten zoveel extra investeringen in geld en tijd steken dat ze er nu op terug gekomen zijn en hun planten gewoon koel bij 5 - 10 graden zijn gaan overwinteren.
Alleen de Poncirus trifoliata kan echt bewezen -26 graden overleven.
Wat er precies onder winterhard verstaan wordt is heel verschillend. Als planten bij b.v -5 of -10 graden ingepakt moeten worden lijkt me die naam niet juist.
Heb je maar enkele planten in die categorie, dan kun je wat meer riskeren, maar zul je toch steeds op je hoede moeten zijn.
Heb je een groter aantal planten en dan ook nog in diverse soorten, dan kun je ze zeker niet op die manier laten overwinteren.
Zo heb ik o.a. een limoen staan die bij een eenmalige temperatuur van 4 graden al zijn blad laat vallen. Dat is ook niet te stoppen door de temperatuur daarna te verhogen. En wat te denken van de grapefruit en pompelmoes.
Citrussen in de volle grond of in pot zijn ook 2 verschillende verhalen. In pot kunnen citrusplanten veel minder kou verdragen. Bloemen en jonge scheuten zijn al verloren bij enkele graden vorst.
En citrussen hier of in Spanje in de volle grond is ook weer totaal anders. En dan nog zie je ook in Californië en Spanje regelmatig hele boomgaarden waarvan de vruchten door de vorst niet meer bruikbaar zijn. Of dat in het voorjaar alle bloesem bevroren is.
Een citroen tot - 7 lijkt me echt niet haalbaar. Citroen lijkt misschien wat sterker dan de andere citrussen, maar in de loop van de jaren dat ik er mee bezig ben, blijkt dat tegen te vallen. Zeker als de potkluit wat aan de natte kant is, geeft de citroen snel problemen.
Mandarijnen kunnen iets meer hebben. Ze worden niet in tropische gebieden gekweekt omdat de smaak dan niet zo lekker is als wanneer ze in de subtropen gekweekt worden. Maar ook hierbij zijn bloem en jonge scheuten gevoelig voor vorst. De satsuma is misschien wel de sterkste onder de mandarijnen, maar - 12 lijkt me ook overdreven. Ik zal het in ieder geval niet proberen.
De dikkere schil waar je het over hebt: ik vraag me af of het niet meer te maken heeft met de soort bemesting als met de koudere overwintering.

Groetjes, Ben.
zaterdag 29 november 2008 - 14:32
sbeetje

Sbeetje

hallo

Ik had vorig jaar mijn citroen in mijn onverwarmde serre geplaatst, en deze verloor bijna alle bloemen en jonge scheuten na enkele nachten van -3 gr in mn serre.
Mss dat de citroen -7 kan verdragen, maar dan wel met vorstschade...
zaterdag 29 november 2008 - 19:48
ben45

Ben45

Sbeetje,

Dit lijkt me meer de realiteit. Een enkele keer 1 of 2 graadjes vorst kan soms nog wel, maar dat moet echt niet te vaak gebeuren. Aan bloem, jonge vruchtjes en jonge scheuten is dat dan inderdaad al te zien. Zeker bij planten in pot in ons klimaat.

Groetjes, Ben.
zaterdag 29 november 2008 - 20:25
jamespond

Jamespond

Ben,

Alle proeven die ik heb gedaan met citroenen (en limonella Eustis) wijzen in dezelfde richting : de plant sterft bij -7, maar is reeds te zwaar beschadigd bij -4 om nog van succesvolle teelt te kunnen spreken, alhoewel hij dan wel overleeft...ik kweek mijn limonellas nu ook bij overwintering in een koude gang voor een venster. Als alternatief kan je YUZU proberen, dit is een citroenvervanger die ook tot -12 kan, sterkgroeiend in serre, alhoewel deze sterke groei soms laat kan aanhouden ( mss was dit wel mijn eigen fout door te laat nog meststoffen toe te dienen) en daardoor de jonge toppen (enkel de toppen) afsterven bij ongeveer -8 a -9. Limoen hoef je zelfs niet te proberen, dit is de minst vorstresistente van allemaal, die zou ik ook enkel kweken bij koude overwintering, en eigenlijk alle citrussen die pas volgend jaar rijpen, dus absoluut geen overwintering van onrijpe vruchten in onverwarmde serre, dat is loze moeite (waarmee praktisch alle sinaasappels, grapefruits edg. uitgesloten worden). Satsuma is echter een ander verhaal. Satsuma is de meest winterharde en sterft pas bij -12, beschadigingen treden natuurlijk vroeger op, maar ik heb toch al satsumas gehad tot -8 a -9 die totaal geen beschadigingen hadden opgelopen, in pot in serre welteverstaan. En dit bij een verlengde vorstperiode. Natuurlijk enkel de vroegrijpende kiezen (Hashimoto e.a. ). De zwaardere schil bij kweek in ons klimaat in pot buiten zou toch wel te maken hebben met minder warmte, en niet met bemesting, maar de smaak is best lekker. Voor het overige zijn er verscheidene ichangensis en Poncirus hybriden die als winterhard in serre, zelfs in pot, in ons klimaat kunnen beschouwd worden, daarmee ben ik nu aan het experimenteren. Iedereen die geinteresseerd is in winterharde citrus, moet maar eens een kijkje nemen op de sites van Agrumi Voss en pepinieres baches.
zondag 30 november 2008 - 12:59
jamespond

Jamespond

Ben,µIk wou nog even toevoegen dat de dikkere schil te maken heeft met minder warmte ten tijde van de rijping van de vruchten en eigenlijk (volgens mijzelf) niets te maken heeft met overwintering in onverwarmde serre. Bij het herlezen van mijn posting had ik gemerkt dat dit niet duidelijk genoeg was uitgelegd.
zondag 30 november 2008 - 13:08
ben45

Ben45

Jamespond,

Ik ben al zo'n 35 jaar bezig met citrus en heb hier zo'n 150 verschillende citrusplanten staan. De tijd van experimenteren met overleven van citrusplanten is bij mij al een hele tijd voorbij. In het begin was het vaak zelf het wiel uitvinden en ging er ook wel eens iets goed fout. Mij gaat het nu om het genieten van de mooie planten, bloemen en vruchten. Dat lukt bij een overwintering van 5 - 10 graden heel aardig. Ook heb ik verschillende planten die wat meer tegen kou kunnen en die worden dan ook wat later in de overwinteringsruimte gezet of op een plaats die voor de meer gevoelige planten minder geschikt is. Met Bernhard Voss heb ik diverse contacten gehad o.a. over de "historische soorten". Hij heeft ook een boekje uitgegeven waarin diverse "hardere" soorten behandeld worden. Ook Baches is bij mij bekend. Het is ook een echte liefhebber die veel verschillende variëteiten heeft. Zijn boekje is trouwens ook aanbevelenswaardig. Net als het boekje van Monika en Thorsten Klock waarbij ikzelf enkele jaren geleden nog heb meegewerkt aan de Nederlandstalige uitgave.
Experimenteren met de zgn. "winterharde" citrussen doe ik niet meer. Er zijn op dit moment diverse personen die daar wel mee bezig zijn en dat ook leuk vinden. Wel gebruik ik diverse van die planten als onderstam, afhankelijk van de soorten waarmee ze het best een eenheid vormen om zo een mooie en gezonde goed groeiende citrusplant op te kweken. Op dit moment ben ik vooral bezig met "historische" en behoorlijk zeldzame citrussen. Dat boeit me enorm. Tegelijkertijd wil ik daar dan zoveel mogelijk achtergronden van te weten komen b.v. uit oude geschriften zoals van Volkamer, Commelyn, Ferrari, Risso etc. Heel veel van wat die mensen destijds schreven is ook nu nog van toepassing.
De Eustis die je noemde is een limequat, een kruising van limoen (aurantifolia) en een kumquat (Fortunella). Daarvan heb ik ook een exemplaar in mijn verzameling, net als van limequat Lakeland en Tavares. In de eerste jaren moet je bij Eustis vooral op je hoede zijn voor taksterfte.
Die Tavares geeft fantastisch mooie vruchten.
Ik weet niet welke bemesting je aan citrus geeft, maar een meststof met een vrij hoog kaliumgehalte zorgt voor vruchten met een dikke schil. Die schil wordt daarbij ook nog wat ruwer. De vruchten blijven dan wat kleiner en vooral in het begin worden kleine vruchtjes zwart en vallen af.

Groetjes, Ben.

zondag 30 november 2008 - 14:03
jamespond

Jamespond

Ben
Bedankt voor je omstandige uitleg.
Wat mij interesseert in de kweek van citrussen is de mogelijkheid om deze planten zonder al te veel speciale zorgen te kunnen kweken, en tegelijk toch volop van de vruchten (en natuurlijk bloemen en geur) te kunnen genieten. Ik focus mij niet zozeer op speciale soorten, als wel volledig op vorstresistentie en gemak van overwintering. De limequats (limonella is een commerciele naam) zijn eveneens interessant, vermits ze vrij klein blijven en dus ook nogal gemakkelijk overwinterd kunnen worden voor een koud venster, wat moeilijker wordt voor grotere citrussen...
Het is gewoon leuk om te experimenteren met deze planten, ik ben ook van plan om wat kruisingen uit te voeren, maar da's voor later...
Qua potgrond gebruik ik gewone standaardpotgrond, eventueel wat gemengd met grind (ik gebruik graag standaard vijversubstraat als grind omdat die nogal poreus is en ik denk dat die goed lucht vasthoudt), ik heb reeds citrussen gekweekt in een mengeling van standaard potgrond met champignonmest, en dat ging ook heel goed. in het voorjaar (en dan nog eens ong 2 maanden later) geef ik een snuifje ijzerchelaat (ik weeg het niet exakt af, dus 1 of meerdere snuifjes, hangt een beetje af van de grootte van de plant), en dan verder in het jaar als ik zou tekenen zien van ijzergebrek. Qua bemesting gebruik ik koemest (in kruimel, vermits korrel gemakkelijk beschimmelt) dat NPK 2+2+2 heeft, soms afgewisseld met koemest/paardemest dat iets hoger in N is (ong. 4). Ik heb nooit problemen met mijn planten.
Ik dacht dat de dikkere schil werd opgebouwd als bescherming tegen de koelere zomers ? De meststoffen die ik toedien zijn niet echt agressief. Ik heb in het verleden met anorganische meststoffen proberen te mesten (zowel mijn citrussen als de bonsai als andere potplanten) maar daar ben ik intussen volledig van teruggekomen, dus ik gebruik nu enkel zachtwerkende organische meststoffen in kruimel, zelfs voor mijn orchideeen. Misschien niet de meest koosjere methode, maar werkt wel voor mij...
Groetjes, Yves
Ik kon blijkbaar mijn naam niet meer gebruiken als aka, dus werd het maar Jamespond, gezien mijn affiniteit met vijvers, jeweetwel, in het Engels is een vijver een 'pond' (...en ik vond het wel grappig...)
maandag 1 december 2008 - 13:15
ben45

Ben45

Yves,

Een luchtig mengsel is hier in ons klimaat belangrijk en kan natuurlijk heel verschillend zijn opgebouwd.
Organische bemesting werkt langzaam en voldoet voor citrus heel goed als het percentage stikstof maar het hoogst is. Verder worden heel veel kwaaltjes aan ijzergebrek toegeschreven maar dat is eigenlijk een fabeltje: vaak ligt het veel meer aan een overdaad aan water, tekort aan stikstof of een potgrond die volledig dicht geslagen is of teveel zouten bevat door flinke bemesting met allerlei kunstmeststoffen.

Groetjes, Ben.
maandag 1 december 2008 - 14:10
jamespond

Jamespond

Ben,

Bedankt voor je advies. Ik was niet op de hoogte dat stikstof het belangrijkste was voor citrussen, maar onwetend heb ik het blijkbaar al toegepast door een meststof met hogere N waarde gedurende het groeiseizoen toe te passen. In elk geval, ik heb zeer gezonde planten, en de enigen die ik reeds verloren heb, waren te wijten aan experimenten met vorsttolerantie...

Yves
maandag 1 december 2008 - 17:23
sbeetje

Sbeetje

Goeiemiddag

Ik heb eigenlijk ook nog een vraagje.
2 jaar geleden had ik een citroenboom gekocht in de floralux. Een heel mooie plant. Maar ik vraag mij nu af welk "ras" dat het is. Het zijn heel grote vruchten (soms meer dan 10 cm). En het heeft een ruwe huid met enkele bulten.
Ik had het al eens bekeken op internet, maar bvb. Toscane of Meyer lijken er echt niet op. Het moet volgens mij een ander ras zijn. Kan er iemand helpen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

groeten

Sam
dinsdag 16 december 2008 - 12:58
ben45

Ben45

Sam,

Er zijn wel een paar honderd verschillende variëteiten van de citroen. Dus om zo maar een naam te noemen is niet goed. Misschien dat wanneer je een foto van de vrucht plaatst er iets meer te zeggen is. Dan ook graag een foto van een gehalveerde vrucht, niet over de lengte doorgesneden, maar in het midden van de vrucht zodat de dikte van de schil en het aantal partjes goed te zien is. Een foto van een blad helpt misschien ook nog.

Groetjes, Ben.
dinsdag 16 december 2008 - 18:39
sbeetje

Sbeetje

bedankt Ben

Ik stuur zo snel mogelijk een foto hetvan een gehalveerde vrucht+ een blad. Momenteel is mijn digitaal fototoestel binnen voor een herstelling. Dus zal nog enkele dagen duren.
Ik ben heel benieuwd of jij eruit geraakt welke soort het precies is.

groetjes

sam
dinsdag 16 december 2008 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon