menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant is dit en hoe te verzorgen

Ga naar meest recente reactie

boom1

Tekst aangepast

Boom1

Ik heb afgelopen voorjaar deze plant gekocht bij een tuincentrum. Op het label stond alleen de naam "Mr. Mosquito". Na wat zoekwerk denk ik inmiddels dat het een Sarracenia Purpurea is. Kan iemand dit bevestigen of dit juist is?

De eerste paar maanden deed hij het goed, maar de laatste twee maanden wordt het blad snel bruin. Nieuwe bekers komen snel op, maar worden bijna net zo snel weer bruin (begint bovenaan de rand en verspreid zich vervolgens naar onderen) en krijgen niet de mooie rode kleur die de plant had toen ik hem kocht. Ik heb de plant binnen op een vensterbank staan, waar hij een flink deel van de dag in de volle zon staat. Ik houd hem ook flink nat. Ondanks dat ik de aanwijzingen van het label (ik ben maar een leek die van planten houdt) gevolgd heb, gaat hij steeds verder achteruit.

Heeft iemand tips over hoe ik plant goed kan verzorgen?

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 13 oktober 2008 - 21:18
boom1

Tekst aangepast

Boom1

maandag 13 oktober 2008 - 21:20
Pieter

Pieter

Ik ben er bijna zeker van dat de problemen begonnen zijn nadat u de centrale verwarming heeft aangezet. Dat produceert een veel te droge lucht voor zo'n planten. U kan daar deels aan verhelpen door de plant boven een grote schaal water te zetten dat steeds zal verdampen en de luchtvochtigheid plaatselijk iets zal verhogen.
maandag 13 oktober 2008 - 22:16
Tortelduifjes

Tortelduifjes

ik ken die plant niet echt, maar ik DENK dat zij in die kelken zelf water gaf!!?? dat er dus daar altijd water in stond !!??
dinsdag 14 oktober 2008 - 00:36
Tortelduifjes

Tortelduifjes

ik zag die plant dus ooit eens bij een buurvrouw waar ik vroeger woonde!!??
dinsdag 14 oktober 2008 - 00:37
dilisen

Dilisen

Hoi,
mij is me afgeraden om deze plant aan te kopen,omdat het zonde van het geld is,door kenner van vleesetende planten,het zou namelijk zo zijn dat we deze planten enkele maanden goed kunnen houden in de huiskamer maar dat ze gedoemd zijn om af te sterven omdat de luchtvochtigheid zeker 70à80 % moet zijn en dit niet haalbaar is in een woonkamer.Ook mogen deze planten geen leiding-water hebben daar gaan ze van dood.Ikzelf heb nu al enkele malen geprobeerd om ze te houden maar uiteindelijk verlies ik ze elke keer weer.Heb ééntje gehad die het uiteindelijk 4maand geeft uitgehouden maar heb hem dan toch weer verloren.

Voor je plant kijk ook eens onder de naam: heliamphora.

Meer uitleg: www.groen.net/artikel.asp?id=5351
www.vleesetendeplanten.be/index.html

of tik gewoon bij Google vleesetende planten in je vindt er enkele interessante site's

Hopelijk heb je hier iets aan,
nog een fijne dag,
mvg
dinsdag 14 oktober 2008 - 08:22
garene

Garene

Alle vleeseters zijn geen tropische planten. Dit is wel een Sarracenia. Deze planten zijn afkomstig uit Noord Amerika en hebben een rustperiode nodig in de kou.
Mag 's winters buiten staan maar de pot moet beschermd worden tegen de hevige vrieskou behalve als de plant in een moeras staat, mag nooit uitdrogen.
Dit is geen kamerplant en sterft inderdaad door het kraantjeswater. Vanaf maart tot en met eind october staan mijn Sarracenia's buiten in de volle zon maar met de voeten in 10cm regenwater, 's winters gaan ze in de onverwarmde tunnel terwijl anderen in het moeras blijven.
Is één van de meest gemakkelijke planten om te kweken op voorwaarde dat men hun rustperiode respecteert en hen een plaatsje geven op het terras, in open lucht.
Substraat : blonde turf en wat kalkvrij zand - 's winters vochtig houden, 's zomers nat.
Stuur maar een pm als je meer vragen hebt
dinsdag 14 oktober 2008 - 10:30
pollux

Pollux

Alles klopt wat qarene zegt , maar wou er nog even bij vermelden ook nooit bemesten daar dit zeker tot de dood van de plant leid
grt Luc
dinsdag 14 oktober 2008 - 10:54
garene

Tekst aangepast

Garene

Juust Pollux ! en zeker geen potgrond gebruiken wegens te rijk aan voedselstoffen.
Het is normaal dat de plant in deze periode van het jaar zijn bekers laat verdrogen, dus afknippen en wachten tot in de lente er nieuwe aangroeien.
dinsdag 14 oktober 2008 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon