menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven

Ga naar meest recente reactie

Sjo

Sjo

Heb een vraagje !!!
Mijn druiven (frankentaler Blauw) heeft nu twee jaar gedroogde bruine druiven tussen de normale druiven wat kan ik hier aan doen om weer de grote mooie trossen te verkrijgen.
bvd voor uw reactie.
groetjes J.Bertrand
maandag 4 augustus 2008 - 12:42
Rita1960

Rita1960

Hallo J. Bertrand,

Nog van harte welkom op dit forum ('t is wel verslavend hoor )

Op je vraag waarom je bruine druiven tussen je normale druiven krijgt... kan ik helaas geen antwoord op geven. Mischien verdrogen sommige voortijdig???
Maar, ik weet dat er mensen op dit forum zijn die meer verstand van druiven hebben...

Anders gebruik de zoekfunctie eens van deze site.. mischien dat je hier verder mee komt!

groetjes,

Rita
vrijdag 8 augustus 2008 - 21:57
printemps

Printemps

hallo

om mooie trossen en dikke druiven te krijgen moet je krenten
dit wil zeggen dat je de tros moet uitdunnen en kleine druifjes eruit moet knippen

mvg
an
zaterdag 9 augustus 2008 - 14:08
Victor44

Victor44

Hallo Sjo.
Uw probleem is waarschijnlijk lamsteligheid.Steeltjes verdrogen en sap kan niet meer tot de druif doordringen.Lamsteligheid is meestal een gevolg van een onevenwicht tussen wortelgestel en bladoppervlak,wortelgestel is onvoldoende ontwikkeld en brengt te weinig water aan,terwijl de bladeren te veel verdampen en dan water onttrekken aan de bessensteeltjes deze drogen dan in.De symtomen beginnen bij het begin van de rijpingsfaze,mogelijke oorzaak onvoldoende water tijdens de groei.Andere oorzaak magnesium gebrek, geen evenwicht tussen magnesium en kalium. Bij het begin van de rijping hebben de druiven een verhoogde magnesium en kalium nodig,brengen de wortels deze onvoldoende aan ,dan worden ze ontnomen aan de trossteel met het gekende gevolg.Ook lange droogte met afwisselend zware regenval werkt lamsteligheid in de hand.(schokeffect)Ook door aantasting van de wortels door woelratten,wordt ook het evenwicht tussen bladerdek en wortelgestel verstoord.Te lange okselscheuten vergroten het verdampend oppervlak en een te humusarme, droge en onbegroeide bodem.Zorgen voor een goed humusgehalte, begroeing tussen de rijen,evenwichtige bemesting uitgaande van een grondontleding.Zorgen voor een luchtige loofwand,lichte ontbladering in de zone van de trossen, 1a2 bladeren wegnemen per rank in augustus
Groetjes,Victor.
zaterdag 9 augustus 2008 - 20:43
Pieter

Pieter

Hier in Spanje in de tafeldruiventeelt gebruiken wij veel stikstof en calciumbemesting tijdens het verdikken van de druiven. Na de verkleuring meer kalium. En tijdens deze momenten heeft de plant heel veel water nodig.
zondag 10 augustus 2008 - 18:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon