menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee

Ga naar meest recente reactie

Georgette

Georgette

Wie kan mij helpen bij het verzorgen van mijn orchidee Phalaenopsis [afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 17 mei 2008 - 16:46
Lino

Tekst aangepast

Lino

Zet ze niet in direct zonlicht.

Zit ze in een pot met een gat onderaan,
[afbeelding verwijderd niet-https]
dompel ze dan elke week onder in een kom lauw water, zodat de kluit bijna volledig onder zit.
Een kwartiertje later haal je ze er weer uit en laat ze 10 minuutjes uitlekken.
Dan mag ze terug in de cachepot.
Als ze uitgebloeid is knip je de stengel af boven de 2de of 3de knoop (10 à 20 cm stengel blijft staan en verdroogt). Een half jaar later komt er een nieuwe stengel tevoorschijn

Lino
dinsdag 20 mei 2008 - 14:01
215266

215266

ik zal eens zeggen hoe ik mijn orchidee verzorg.

mijn orchidee staat in de vensterbank recht in de zon.
ik weet niet, maar hij doet het geweldig in de zon.
hij krijgt grote, zeer brede bladeren en hij begint al te bloeien.
als hij uitgebloeid is moet je het deel met de uitgebloeide bloemen verwijderen.
op de plaatsen waar geen bloem uit is gekomen komt later vaak weer een nieuwe reeks met bloemen.
mijn orchidee staat samen met twee grote vetplanten in een pot. (dat leek me wel mooi staan, alleen ze werden veel te hoog naar mijn zin. ik heb een vetplant met hangende oranje bloemen die in een tros groeien. ze krijgen snel stekjes aan de uiteindes van hun bladeren dus ik had er al snel teveel. normaal werden ze ca. 30cm hoog, maar mijn bloemen in de vensterbank zijn al ca. 70 cm hoog ) ik geef de orchidee ongeveer 1 keer in de 1-3 weken water.
vrijdag 6 juni 2008 - 13:37
K_immy

K_immy

Hoe ik mij orchidee verzorg:
- staat op de vensterbank in de zon
- 1 keer om de 3 à 4 weken krijgt ze een soeplepeltje water (niet meer!)
- regelmatig wat meststof voor orchideën
That's it!

Advies van mijn bloemist: zet je orchidee op een plaats waar veel licht is. Als je kan, zet je je orchidee in de badkamer omdat deze plant vooral vocht opneemt uit de lucht en snel wortelrot krijgt (daarom dus ook niet meer dan 1 soeplepel water geven elke 3 weken). Een vochtige badkamer waar veel licht binnenvalt is eigenlijk de ideale plaats voor een orchidee.
vrijdag 6 juni 2008 - 13:45
Lino

Lino

wel oppassen voor langdurig rechtstreekse zon: dat kan de bladeren verbranden.
zaterdag 7 juni 2008 - 07:57
jumperke

Jumperke

Ook opletten dat de wortels altijd licht hebben,want de wortel van een Phalaenopsis doen ook aan fotosynthese.

jerko
woensdag 11 juni 2008 - 17:17
summerspookje

Tekst aangepast

Summerspookje

ik heb mijn orchidé 8 jaar , ze zag eruit als de uwe , na een paar maand was de bloem weg , ik gaf water zoals hierboven vermeld , zette ze in een pot , maar er kwam niks moois van,de plant kwijnde weg , wel ,ik hoorde van een op leeftijd bloemen vrouwtje , iedereen lacht me uit, als ik het zeg , de orcidéé leeft van armoede zegde ze , weinig water, zeker nooit met de voetjes in het nat, en zeker geen gewoon zand gebruiken , ik heb haar raad gevolgd , heeeel weinig water geven ,om de week een scheut ,in de winter kan het minder ,om de 2 weken ; wel zien of er genoeg orchidéén zand op ligt ,in de zomer een beetje orchideen voedsel, ikzelf verplaats haar NOOIT,ze staat in gezelschap van andere planten ,niet te warm zeker niet te koud,eens ze daar staat hebt ge geen werk meer aan haar , in het begin had ik 1 keer per jaar bloem , daarna 2x per jaar, nu dit jaar bloeit ze al van januari, ze heeft zelfs 2 nieuwe takken gekregen , vol bloemen , een pracht , lach ook niet , maar elke morgen streel ik haar en zeg dat ze de mooiste is , en NEE, ik ben niet gek, wij hebben toch ook graag een compliment, waardoor we nog eens zo ons best doen ,ik laat u hier mijn lievelingske zien[afbeelding verwijderd niet-https],de andere zijn ook sukkeltjes ,maar dat is een ander verhaal ,
dus ,veel plezier met jemooie orchidéé
groetjes summer
woensdag 11 juni 2008 - 22:49
Georgette

Georgette

Ziehier mijn orchidee phalanopsis voor het ogenblik ,ik heb ze gekregen een week voor moederkensdag. [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 12 juni 2008 - 15:06
Georgette

Georgette

En hier dan mij orchidee dendobrium,het zijn allemaal jonge scheuten want de oude zijn volledig weg,maar wanneer ze bloemen gaat krijgen dat is nu de vraag? [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 12 juni 2008 - 15:10
summerspookje

Summerspookje

ze is toch mooi hoor!! en die kleur , prachtig , koester ze en zeg haar hoe mooi ze is , wedden dat ze fier zal groeien om u te plezieren
en die scheuten , behandel ze zoals ik al gezegd heb, maar ik heb toch ook eens een speciale gehad, met gele tijger streepjes, de bladeren kwamen in weelde ,ik heb ze 5 jaar gehad maar nooit één bloem gezien ,
vlg een orchidéén kweker, kon ik ze nooit meer in bloem trekken , omdat ze van het speciale soort was waar ge een serre moest hebben met bepaalde temperatuur, en hij had gelijk,ik heb haar nog een jaar gegeven ,en het haar gezegd dat ze dan weg moest , maar ze vertikte het , dus toen heb ik ze weg gedaan,alhoewel het me pijn deed ,maar haar blad alléén was niet mooi om te houden,

gr.summer
donderdag 12 juni 2008 - 19:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon