menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien canna

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Vorig jaar juni heb ik uit Zuid-Frankrijk verse zaden van een canna meegenomen. Het gaat om de
felrode variëteit met lichtgroen blad (zie foto).
[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit zijn de zaden -mijn dochter had er snel een smurf bijgezet toen ik niet keek...
Het helpt wel om de grootte van de zaden in te schatten:
[afbeelding verwijderd niet-https]


Hoe en wanneer zaai ik deze zaden het beste? Binnen of buiten, voorweken of niet, moet het 'staartje'
er eerst af of niet? Ik ben heel benieuwd en kijk uit naar antwoorden! Alvast bedankt daarvoor!

Groeten van Laura.
zondag 6 april 2008 - 12:27
lentemode

Lentemode

Enne ... hoe 'groot' is een smurf nu eigenlijk ?

Succes bij het zaaien ...
Geen ondervinding ...
Ben wel bezig met één letter verschil: calla's, dus...

Groetjes,
Mia
zondag 6 april 2008 - 13:32
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Enne ... hoe 'groot' is een smurf nu eigenlijk ?

Succes bij het zaaien ...
Geen ondervinding ...
Ben wel bezig met één letter verschil: calla's, dus...

Groetjes,
Mia


Tzijn twee letters

greetz Damy
zondag 6 april 2008 - 13:43
jippen

Jippen

Je mag die nu al zaaien hoor.
Ik heb de mijn zelfs in februari gezaait en staan nu al 10 cm hoog.
Je kan de zaden 24 uur voor weken in lauw water.
Daarna gewoon zaaien en op de vensterbank zetten ofzo.
zondag 6 april 2008 - 16:43
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Bedankt voor je antwoord, Jippen! Komen er dit jaar dan al bloemen aan de plant, of vormt de plant
het eerste jaar alleen maar bladeren? Ik weet dat het een soort knollen worden die je in de herfst
uit moet graven, om ze in het voorjaar weer te planten, en die dan elk jaar bloeien. Maar ik kan me
zo voorstellen dat de canna in het eerste jaar al zijn kracht nodig heeft voor de groei, en dat de bloei
pas later volgt. Ik ga ze in ieder geval wel zo meteen weken, en dan morgen zaaien.

Groeten van Laura.
zondag 6 april 2008 - 17:50
kris79

Kris79

hallo Laura

zit er wel zeker een dik rond hard zwart zaadbolleke in?want hetgeen je laat zien zijn de zaadomhulsels,maar wanneer je deze te vroeg zou afgedaan hebben zit er geen kiemkrachtig zaad in,het zaad zijn dus de zwarte bollekes die hierin zouden moeten zitten!
succes ermee
mvg
kris
zondag 6 april 2008 - 19:06
LauraK

LauraK

Hallo Kris,

Meteen na het lezen van jouw antwoord ben ik eens beter naar de zaden gaan kijken. De eerste die
ik opende, bleek inderdaad geen zwart bolletje te bevatten: ik kon het omhulsel zó verpulveren! Met
de andere al precies hetzelfde, dus zoals je zei te vroeg afgedaan. Jammer, maar het zou pas echt
een teleurstelling geweest zijn als ik ze had gezaaid, en het na weken van vertroetelen niets
geworden zou zijn. Ik heb er in ieder geval weer iets van geleerd! Bedankt voor jullie reacties!

Groeten van Laura.
maandag 7 april 2008 - 07:48
kris79

Kris79

hallo Laura

ok,dacht het al zo op foto te zien,belenge niet elke bloem geeft een volkomen zaadje in het zaadomhulsel,wanneer deze er wel in zitten kan er soms zelfs 2of 3 inzitten en is het dus veel dikker,want de zaden kan je van grootte ongeveer vergelijken met een erwt,maar dan heel hard en zwart,dus wanneer je van de zomer er ergens wel zulke bollekes vind aan de planten,dan ben je wel zeker dat je zaadjes hebt en kan je het zonder teleurgesteld te worden wel eens proberen
succes ermee
mvg
kris
maandag 7 april 2008 - 10:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon