menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

WITZIEKTE

Ga naar meest recente reactie

TinnToe

TinnToe

verleden zomer heb ik van mijn moeder dit vetplantje gekregen. Hij staat aan het raam, krijgt veel licht, maar geen direct zonlicht en pas als hij redelijk droog staat krijgt hij water.

alles ging goed, tot er opeens witte krijt achtige vlekken op de bladeren verschenen. Van een aantal vrienden had ik de raad gekregen dat ik met wat water en dreft de bladeren moest afkuisen. Ik heb hem daarna ook herpot en fungicide tegen witziekte gegeven.

Eerst scheen dat wel te helpen want de zieke bladeren vielen af en er kwamen zelf nieuwe knopjes aan de takjes. Maar nu heb ik gemerkt dat zelfs op die nieuwe knopjes sporen van witziekte verschijnen.

Wat is er eigenlijk mee aan de hand en hoe krijg ik die ziekte uit mijn plant?
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 23 maart 2008 - 13:56
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

[verleden zomer heb ik van mijn moeder dit vetplantje gekregen. Hij staat aan het raam, krijgt veel licht, maar geen direct zonlicht en pas als hij redelijk droog staat krijgt hij water. ]

Hallo TinnToe,

Allereerst welkom op dit leuke, mooie, leerzaame en soms hillarische forum.

Is de plant misschien een Kalanchoe?? Zo. ja dan verzorg je vermoedelijk te goed.
Dit is een korte dag plant en bloeit tegen de winter aan.
Houdt hem droog en geef hem/haar niet te goede potgrond. "het is wat wij (in Holland) een vetplantje noemen. Eigenlijk moet je hem/haar na de bloei vergeten. ( Net als lidcactussen) en tegen de tijd dat het weer herfst wordt, iets meer water geven en een lichte standplaats.
Eerlijk gezegd: Ik houd ze niet (meer) over want ik ben er ook te goed voor, maar misschien heb jij meer succes
Oh ja, ze hebben een hebben een hekel aan te vochtige lucht.

Groetjes,
Rita
zondag 23 maart 2008 - 20:01
Fons

Fons

Uw kalanchoe is een oud plantje waar niet veel moois meer van te maken valt,voor de prijs van €1,5 à €2 hebt ge al een mooi jong plantje, dus kost minder dat dat ge gaat investeren om dat plantje gezond te maken.
zondag 23 maart 2008 - 20:10
Rita1960

Rita1960

Uw kalanchoe is een oud plantje waar niet veel moois meer van te maken valt,voor de prijs van €1,5 à €2 hebt ge al een mooi jong plantje, dus kost minder dat dat ge gaat investeren om dat plantje gezond te maken.


Fons,

U hebt wel gelijk, maar..... soms wil je iets proberen of niet soms???

Weet jij hoe het komt dat mijn vorig bericht zo laaaaaaangerekeeeekt is???

met vriendelijke groet,

Rita
zondag 23 maart 2008 - 21:31
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Tinn toe.
Hartelijk welkom op dit forum en bij ons groepje.
[afbeelding verwijderd niet-https]
@ Rita,
Ik zie 2x de citeercode staan aan het begin van je tekst, klik op de knop "wijzig" en haal er één weg, vermoedelijk valt de topic dan weer in zijn plooi.
zondag 23 maart 2008 - 22:33
Rita1960

Rita1960

Lysianthus,

BEDANKT!

Groetjes,
Rita
maandag 24 maart 2008 - 08:31
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ TinnToe,

Als je probeert, iedere foto op een andere alinea te plaatsen, dan blijft de topic zijn juiste breedte behouden , probeer maar , druk op de wijzig knop.........en na de [img] code met gesloten haakje, doe je nieuwe alinea, die begint ook met [img] code..................vergeet daarna niet terug te plaatsen hé....succes!!
Als je in het vervolg,vöör je de tweede foto plaatst, je cursor op een nieuwe alinea plaatst, staat de foto direkt goed;
Alvast bedankt
maandag 24 maart 2008 - 14:26
Lysianthus

Lysianthus

verleden zomer heb ik van mijn moeder dit vetplantje gekregen. Hij staat aan het raam, krijgt veel licht, maar geen direct zonlicht en pas als hij redelijk droog staat krijgt hij water.

alles ging goed, tot er opeens witte krijt achtige vlekken op de bladeren verschenen. Van een aantal vrienden had ik de raad gekregen dat ik met wat water en dreft de bladeren moest afkuisen. Ik heb hem daarna ook herpot en fungicide tegen witziekte gegeven.

Eerst scheen dat wel te helpen want de zieke bladeren vielen af en er kwamen zelf nieuwe knopjes aan de takjes. Maar nu heb ik gemerkt dat zelfs op die nieuwe knopjes sporen van witziekte verschijnen.

Wat is er eigenlijk mee aan de hand en hoe krijg ik die ziekte uit mijn plant?
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 24 maart 2008 - 14:35
TinnToe

TinnToe

hey lysianthus,

dank u voor die foto's onder elkaar te zetten (ik had al wel een nieuwe alinea genomen per foto, dus ik weet niet wat er mis gelopen is)

Rita, dank je voor je advies. het is omdat het een plantje van mijn moeder is dat ik hem niet wil weggooien, maar ik vrees dat als die fungicide niet gaan helpen dat ik toch een nieuwe kalanchoe ga moeten kopen. en inderdaad, ik zal hem te goed verzorgd hebben!

en als hij een hekel heeft aan te vochtige lucht, dan staat hij in de keuken eigenlijk ook niet goed he. Kan ik hem maar beter in de woonkamer zetten, waar er niet gekookt wordt. Bedankt!

groetjes
tinntoe.
maandag 24 maart 2008 - 19:59
Rita1960

Rita1960

Tinntoe,

Schiet mij net te binnen: Misschien kun je een stekje nemen van een nog niet aangetast deel. Zodat je in ieder geval een nazaat hebt.
Ga eens op internet kijken of dit kan (ik heb geen ervaring met het stekken van deze planten)
Misschien dat anderen op dit forum dit wel weten.

groetjes,

Rita
dinsdag 25 maart 2008 - 17:59
Rita1960

Rita1960

Hallo Willy,

Was even vergeten dat jullie als cactusliefhebbers ook de vetplanten hebben geadopteerd

groetjes,

Rita
woensdag 26 maart 2008 - 17:23
TinnToe

TinnToe

Hoi rita, grappig dat je zegt dat ik het misschien moet stekken, want dat heb ik net ook gedaan. ik heb heel de plant weggegooid (ook de aarde) en ik heb een heel klein onaangetast deel opnieuw geplant. dat staat er nu al drie dagen en het doet het precies wel goed, want de blaadjes blijven mooi.

Bedankt voor jullie advies allemaal!
groetjes
tinntoe
vrijdag 28 maart 2008 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon