menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus wagnerianus

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Aangezien ik helemaal verliefd ben geworden op de Trachycarpus wagnerianus, zou ik er graag wat
meer over willen weten, en dan met name van mensen die er uit ervaring iets over kunnen vertellen.

Daar deze palmen in tuincentra schrikbarend duur zijn, ben ik op internet aan het rondneuzen voor
planten of zaden. Nu is mijn vraag of het te doen is om deze palm zelf te zaaien, als je niet over een
kas(je) beschikt, en het dus puur van huiskamer-omstandigheden moet hebben. Klopt het inderdaad
dat het heel lang kan duren vóór de wagnerianus ontkiemt, en hoe lang duurt het ongeveer voor je
een palm van redelijke hoogte hebt? Via internet zijn nl. ook palmen van rond de tien euro te koop,
van een hoogte van zo'n 40 cm, inclusief pot. Als het zaaien en groeien echt járen duurt, dan ga ik
liever voor zo'n 'kant-en-klare' palm.

Op het forum ben ik ook al aan het rondneuzen in de diverse topics over de wagnerianus, maar kwam
deze specifieke informatie nog niet tegen.

Ik ben heel benieuwd naar eventuele reacties, waarvoor bij voorbaat alvast mijn dank!

Groeten van Laura.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 11 maart 2008 - 12:33
ebu

Ebu

Geduld is niet voldoende, je moet heel veeeeel geduld hebben.
Reken dat de zaden ontkiemen, tenminste na 1 maand (op kamertemperatuur) en reken dan nog minstens 2 jaar vooraleer je kan zien dat het om een palm gaat.....
Ik heb er hier staan, zijn nu ong. 2 maanden ontkiemt en zijn amper 8 cm hoog. 1 blad dan hé.
Als je dan na zo een 5 jaar da potteke op een stok zet van 1.5m hoog kan je er onder gaan zitten.
Dus......
Maar wel de moeite om ze zelf eens proberen te zaaien.
Groetjes
Alex
dinsdag 11 maart 2008 - 13:02
rialle

Rialle

Laura, ik heb al maaaaanden geleden (juli '07) de Trachycarpus Fortunei en de Wagnerianus gezaaid maar tot op heden niets, nada, nothing!
Ik heb ook Musa Sikkimensis gezaaid maar ook daar komt niets.
Het is geen kwestie van gewoon geduld hebben, nee je moet ENGELENgeduld hebben hiervoor!
Maar ik blijf volhouden, want ALS ze eenmaal uitkomen kan ik wel zeggen: ZELF GEKWEEKT! Ha ha

Groetjes Rialle


dinsdag 11 maart 2008 - 14:22
LauraK

LauraK

Helaas sta ik nu niet bepaald bekend om engelengeduld, om geen enkele soort geduld eigenlijk... Ik vrees dan ook dat ik toch voor de 'kant-en-klare' Trachycarpus wagnerianus ga, en daarbij dan zonder enige trots kan zeggen: ZELF GEKOCHT!
Het probleem is dat ik zo vreselijk hebberig word van mooie planten, maar er eigenlijk niet genoeg plaats voor heb. Een Vreselijk Dilemma, hahaha.

En sinds twee van mijn vier katten de binnenstaande palmen en ficus ontdekt hebben als kattenbak , moet ik toch iets anders bedenken om mijn palmverslaving op peil te houden...
Wat de katten betreft heb ik nu de volgende noodoplossing bedacht: oude aarde uit de potten, verse aarde erin, zodat ze niets meer ruiken, en tijdelijk de aarde afgedekt met aluminiumfolie. Daar hebben katten een hekel aan, dus dat werkt voorlopig. Ik ben nu op zoek naar wat gaas, om over de potten te spannen, zodat de katten er niet meer in kunnen graven, en de planten nog wel kunnen ademen. Want dat wordt toch wel moeilijk met die verpakking van folie...

Groeten van Laura.
dinsdag 11 maart 2008 - 14:45
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Bij sommige van onze forumvrienden schijnt het wel aanmerkelijk sneller te gaan Laura. In ieder geval de T.Fortunei. Misschien zijn mijn vingers nog niet groen genoeg dat het bij mij zo lang duurt. De gangbare kiemtijd zou tussen 10 dagen en 6 maanden liggen heb ik gelezen. Maar het kan tot 1,5 jaar duren. Ik vraag me al die tijd al af of ik iets fout heb gedaan, maar men zegt mij (engelen)geduld te hebben dus heb ik geduld...............
Probeer het toch een keer Laura, zaden zijn helemaal niet duur of misschien wel hier op het forum te krijgen.
Je kan volgend jaar nog altijd een "kant- en klare" kopen.

Wat de katten betreft heb ik helaas ook geen oplossing. Onze Spook doet dat gelukkig niet!
Lijkt me moeilijk om ze dat af te leren.
Succes!

Groetjes Rialle
dinsdag 11 maart 2008 - 16:05
rialle

Rialle

Ik heb mijn Wagnerianuszaden gekocht bij "Sagofarm". Dat is een Ebayshop. Google maar eens naar Sagofarm. Ook de Musa heb ik daar gekocht (je betaald maar 1x verzendkosten).
De Fortuneizaden heb ik gekregen van een lieve geefster hier op het forum.


Groetjes Rialle
dinsdag 11 maart 2008 - 16:12
LauraK

LauraK

Het was naar aanleiding van de zaden van Sagofarm die ik op Ebay zag dat ik mijn vragen hier stelde!
Ze hebben er zoveel soorten, en ik was eigenlijk erg benieuwd naar de slagingskansen van het zelf
zaaien. Ik heb hier in huis maar heel weinig ruimte om kweekbakken of -potten neer te zetten, dus
dat speelt eigenlijk ook een rol bij het nemen van een beslissing. Natuurlijk is zelf zaaien het leukste,
want dan wordt zo'n plant echt je 'kindje'. Maar ja, waar laat ik die potten zo lang?? We hebben hier
maar twee smalle vensterbanken in huis, verder een schuifpui en schuine ramen zonder vensterbank,
dus ik vrees dat ik toch voor de makkelijkste optie ga... *schaam me nu wel een beetje*

Groeten van Laura.
dinsdag 11 maart 2008 - 20:08
Fons

Fons

Laura,trachycarpus wagnerianus kan je ook zaaien in zipbagsdat ge gewoon ergens op een kastje legt bij huiskamertemperatuur,het duurt minimum anderhalve maand alvorens de eerste zaadjes kiemen bij jong en gezond zaad.
De zaden ontdoen van hun velletje, 24 uur laten weken in lauw warm water, een paar keer verversen,daarna een zakje vullen met zaai en stekgrond of onbemeste cocopeat, eveneens de zaadjes toevoegen, lichtjes bevochtigen, zakje sluiten en wegleggen moet niet echt in het licht op kamertemperatuur, en dan maar afwachten tot de zaadjes ontkiemen, het voordeel van een zipbag is dat de vochtigheidsgraad stabiel blijft, maak uw stekgrond in ieder geval niet te nat dit geeft aanleiding tot rotting.
Trachycarpus wagnerianus is een trage groeier en het zal wel enkele jaartjes duren alvorens u een iets of wat toonbaar plantje bezit.
Wat de aankoop van trachycarpus wagnerianus betreft, ze worden wijnig aangeboden en als ge er al tegenkomt zult ge diep in uw portemonee moeten tasten,een plantje van een 15 cm kan al direct €25 kosten maar dat is dan ook een plantje van een 6 tal jaren oud,maar het zijn echt mooie plantjes.
Mijn wagnerianus is een 10 tal jaartjes oud heeft ne een stammetje van 20cm en de totale hoogte is een 50cm en half zo groot als mijn fortunei die ong 1m hoog is.
Er worden een paar maal per jaar exoten ruilbeurzen ingericht waar men kleine plantjes kan kopen of ruilen, op plantenbeurzen tot vanaf April beginnen kan men soms ook palmen en palmpjes vinden.
dinsdag 11 maart 2008 - 21:27
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Ebu, Rialle en Fons: heel hartelijk bedankt voor jullie advies, tips en uitvoerige kweekbeschrijving!
Gezien de prijzen voor de Trachycarpus wagnerianus in tuincentra, de moeilijke kweek van de palm
en zijn trage groei, ben ik toch geneigd voor de volgende opties te gaan:
http://link.marktplaats.nl/154991902

of, nog beter, deze:
http://link.marktplaats.nl/154193980

Ik heb de laatste kweker benaderd met de vraag of het inderdaad om de wagnerianus gaat, en niet
om een kruising daarvan, en of de toe te sturen plant inderdaad dezelfde hoogte en een vergelijkbaar
aantal bladeren heeft. Op basis van zijn (hopelijk eerlijke) antwoord beslis ik of ik het palmpje koop
of niet. De verzendkosten bedragen € 6,20, dus dan zou ik voor ruim 11 euro de trotse bezitter van
deze plant kunnen zijn. Geen slechte oplossing lijkt me. Misschien dat ik later toch nog eens probeer
zelf iets dergelijks te kweken, maar dan heb ik er in ieder geval al eentje waar ik van kan genieten...

Groeten van Laura.
woensdag 12 maart 2008 - 08:35
jippen

Jippen

Kan mis zijn maar die 2 de lijkt mij niet echt een wagnerianus.
woensdag 12 maart 2008 - 10:19
LauraK

LauraK

Zou het dan toch een Trachycarpus fortunei zijn? Of nog een andere variëteit?
Het kan zijn dat de man zomaar een foto bij deze advertentie heeft geplaatst; nu ik me erin
aan het verdiepen ben, kom ik nog veel meer ondersoorten tegen.
Ik ben speciaal zo gecharmeerd van de wagnerianus omdat die beter bestand is tegen de
wind, en daardoor wat steviger oogt.

Groeten van Laura.
woensdag 12 maart 2008 - 10:25
dest_planten

Dest_planten

Hoi,

ik heb enkele weken terug een waggie gekocht via marktplaats.nl. Ondanks enkele bruine plekken op de bladeren was het zijn 15 € waard ( een plant van 20 cm hoog en een stammetje van 10 cm). Ik heb hem wel zonder pot ontvangen om de verzendkosten te drukken. Ik heb hem direct terug opgepot na ontvangst.

Wanneer zou ik die in de volle grond mogen planten ? ik heb vorig jaar rond eind maart al jonge Trachycarpus fortunei's in de volle grond geplant en deze leven nu nog steeds en zijn mooi groen.

Groeten,

Stefan
woensdag 12 maart 2008 - 21:46
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Hoi Laura, hij ziet er wel uit of het zijn €5,- waard is, maar of het een Wagnerianus is kan ik als leek niet zeggen. Ook als het een Fortunei zou zijn vind ik het geen geld.
Mooie nieuwe avatar trouwens Laura. Ben jij dat? En die poes ziet er ook mooi uit! Lijkt wel een beetje op onze Spook.

Groetjes Rialle
donderdag 13 maart 2008 - 07:34
LauraK

LauraK

Hallo Rialle,

Inderdaad is € 5 geen geld voor een Trachycarpus van die grootte, of het nou een wagnerianus of
fortunei is... Ik bied er gewoon op, en zie wel wat er van komt!

En ja, dat ben ik op mijn avatar, vergezeld door Tacuma, één van onze twee siamezen. Hij gaat waar
ik ga, en zit het liefst op schoot of op mijn schouders. Tuinieren doen we dus meestal samen (gezellie!)
en zo komt het dat ik er als een soort moderne heks uitzie, hahaha. Ik vond het wel een toepasselijke
foto voor dit forum!

Groeten van Laura.
donderdag 13 maart 2008 - 08:22
rialle

Rialle

Zeker weten een leuke foto Laura! En jouw Tacuma is een prachtige poes. Spook vind het ook heerlijk om samen in de tuin te vertoeven. Is inderdaad heel gezellig!
Succes met bieden, en we horen het wel.........

Groetjes Rialle
donderdag 13 maart 2008 - 08:39
cetinel

Cetinel

ik heb via dit forum fortunei zaadjes ontvangen en gezaaid
ondertussen zijn we anderhalf jaartje verder en de palmkes zijn ongeveer 20 cm met dus 2 blaadjes.....
duurde twee maand eer ze ontsproten
het lijkt inderdaad of ze niet groeien,maar ze staan er wel mooi gezond bij,en als ik kijk naar fotos van een jaartje terug zijn ze toch wel 2 keer zo groot....
de wagnerianus zou ik ook wel willen zaaien,zal toch niet moeilijker of ingewikkelder zijn dan de fortunei???
groeit dus als ik goed gelezen heb nog trager dan de fortunei?
effe zaadjes gaan zoeken....
een tip voor de katten(heb zelf vroeger ook es lasqt van gehad,en waren dan nog nie eens mijn katten)
satéstokjes(van 20 cm of langer)in de aarde stoppen op telkens een paar cm afstand...
de planten kunnen ademen en de katten kunnen er niet in..stokjes ongeveer 10 cm in de grond steken..
als ze het na verloop van tijd volledig vergeten zijn (meestal zijn de stokjes door het vocht dan ook al kapot) kun je de stokjes verwijderen
veel succes!
donderdag 13 maart 2008 - 08:45
LauraK

LauraK

Bedankt voor de tip met de satéstokjes, Cetinel! De planten moeten toch nog wel een week of acht
binnen staan vermoed ik, en ik zou het prettig vinden als ze het goed overleven, hoe lief ik mijn
katten ook vind...

En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van het verloop van de 'zaak', Rialle! Ik heb inmiddels een
bod uitgebracht, dus het balletje is aan het rollen geslagen. Ik zit me er nu al op te verheugen!

Groeten van Laura.
donderdag 13 maart 2008 - 08:57
LauraK

LauraK

Volgens de kweker ging het toch om een '100% Trachycarpus wagnerianus' en niet om een kruising.
De plant is in zijn geheel 40 cm hoog, waarvan 15 cm pot en 25 cm palm. Ik ben heel erg benieuwd
wanneer ik hem binnenkrijg, en hoe de plant er precies uitziet. Het geld is overgemaakt, het grote
wachten kan dus beginnen. Zodra ik 'Waggie' heb, zal ik hem middels een fotootje ook even aan
jullie voorstellen!

Groeten van Laura.
vrijdag 14 maart 2008 - 07:55
crinum

Crinum

hoi,

de Trachycarpus wagnerianus is zeker een mooie en goed winterharde Trachycarpus voor ons klimaat. zijn grootste voordeel tegenover de T. fortunei is zijn windbestendigheid. zelfs tijdens een flinke storm lopen de bladeren niet veel schade op terwijl een T. fortunei die in de volle wind staat er al vlug "verwaaid" uitziet. wat de groeisnelheid van deze palm betreft groeien ze behoorlijk snel (ong. hetzelfde als de T. fortunei). de eerste jaren gaat het wat traag maar eens ze een stammetje hebben en hun wortels de vrije loop hebben kunnen ze in 10j gemakkelijk +2m hoog worden.
Trachycarpus palmen zijn gemakkelijke palmen om uit zaad op te kweken. vers zaad kiemt gemakkelijk vanaf ongeveer 2 weken en dit geld voor alle Trachycarpus soorten...

enkele wagnerianussen in mijn tuin.
zondag 16 maart 2008 - 20:11
crinum

Crinum

oeps...hier zijn de foto's

[afbeelding verwijderd niet-https]

dit is één van mijn 2 grootste wagnerianussen (rechts bogen)
[afbeelding verwijderd niet-https]

dit is één van de kleinste in de tuin...
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 maart 2008 - 20:19
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Crinum,

Wat staan jouw wagnerianussen er prachtig bij. Alle palmen trouwens! Als je jouw tuin zo ziet, zou
je gewoon denken dat je ergens in het Middellandse zeegebied woont!

Ik blijf het een schitterende palm vinden, mooi stevig en compact, echt een lust voor het oog.
Een buurman heeft een fortunei in de tuin staan, ook een mooi exemplaar, maar de wagnerianus blijft mijn favoriet.

Dit zie ik schuin uit mijn zolderraam, in de tuin van de buren:
[afbeelding verwijderd niet-https]

En zoiets hoop ik over een paar jaar in mijn eigen tuin te kunnen zien:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten van Laura.
maandag 17 maart 2008 - 12:47
jippen

Jippen

Inderdaad zeer mooi die waggie's.
Heb ook een kleintje voor in de volle grond te plaatsen.
Wel een kleintje en nog redelijk duur betaalt vorig jaar.
Hopelijk dalen de prijzen nog wat voor grotere exemplaren.
maandag 17 maart 2008 - 13:33
Pietn

Pietn

Ik heb nu van op het palmvrienden forum 25 fortuneizaden geplant. Kben benieuwd wanneer de eerste hun kopje laten zien. Normaal tussen de 1 a 3 maanden.
zaterdag 30 mei 2009 - 09:20
captiva

Captiva

kan er iemand my meer advies geven om deze te verzorgen
heb er net 4 gekocht en zou deze in de kuip willen laten staan
welke grond moet ik hier by doen en welke bemesting mag deze hoebben en hoeveel
de bomen zyn ongeveer 1.50 m hoog

mvg johnny
zondag 21 juni 2009 - 11:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon