menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels van kamerplanten afknippen

Ga naar meest recente reactie

Lino

Tekst aangepast

Lino

Stomme vraag misschien. Maar mag je over 't algemeen wortels die langs onder uit de bloempot groeien, afknippen?
Tijd om te verpotten zul je misschien zeggen maar mijn vensterbank groeit helaas niet mee.
Hoe lossen jullie dat op?

Concreet heb ik op dit moment een dracena marginata die begint serieus door de pot te schieten
zo een plant dus:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Lino
woensdag 27 februari 2008 - 12:21
Lino

Lino

Niemand een idee of dat mag?
zaterdag 1 maart 2008 - 10:33
Wimus

Tekst aangepast

Wimus

Beste Lino,

Je mag die wortels zeker afknippen,


Wat je kan doen bv. is de plant eventueel uit de pot halen, van de wortels een stuk afsnijden en opnieuw inpotten, nadien goed water geven en van de kruin wat insnoeien. Ze zullen zeker terug uitschieten.

Groetjes Wim
zaterdag 1 maart 2008 - 11:30
Lino

Lino

... en van de kruin wat insnoeien. Ze zullen zeker terug uitschieten.

Hoe doe je dat bij de dracaena?
Of was dat een algemene tip?
zaterdag 1 maart 2008 - 14:42
Wimus

Wimus

Hey Lino,

Als je de Dracaena insnoeid onder de kruin bv. (op de hoogte die je wil ) gaat hij op de kale takken terug uitschieten, het duurt wel een tijdje, maar zo kan je de plant klein houden en jong, terwijl hij anders redelijk groot word. Dit kan je altijd doen. Misch na het snoeien de wonde afdekken met entwas.

Groetjes Wim.
zaterdag 1 maart 2008 - 14:52
Wimus

Wimus

Lino,

De stammetjes die je afsnoeid kan je in een stekgrond zetten en als je ze goed vochtig houd hou je er een nieuwe plant van over

Groetjes
zaterdag 1 maart 2008 - 14:57
Fons

Fons

Lino, de wortels die uit de pot groeien mag je afknippen,meer zelfs,bij het verpotten mag je onderkant wortelkluit een fink stuk wortels afknippen alvorens terug in te planten, dit stimuleert de groei van nieuwe wortels.
zondag 2 maart 2008 - 20:08
Lino

Lino

Ah, OK Bedankt.
Dat was wat ik wilde horen

De plant zelf is nog lang niet te groot, dus de kop eruithalen is nog niet voor vandaag, maar dat ik de wortels mag inperken is een hele opluchting
maandag 3 maart 2008 - 08:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon