menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk winterbloei

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

Aronskelk green goddess, nu in volle bloei.
Zijn er forumleden die ook aronskelken in bloei hebben?
Foto´s

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 12 januari 2008 - 21:43
Jeannette1

Jeannette1

Hai Fons, wij hebben geen Aronskelk, maar ik wilde wel even laten weten, dat ik deze ook schitterend vind!!!

Ik wens je nog veel suc6.

Groetjes, Jeannette
zondag 13 januari 2008 - 00:06
corrielat

Corrielat

Wauw Fons,

Wat een juweeltje, deze is even mooi dan de vorige die je liet zien,
Bij mij is vandaag de laatste bloem afgeknipt, een witte,
Zal hij nog bloemen geven?
ik hoop het
zondag 13 januari 2008 - 01:22
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Van Siggy, lang niet meer gezien of gehoord trouwens, heb ik in het voorjaar een kluit aronskelk gekregen.

Ik had die in 2 potten gezet en buiten laten staan tot men begon te spreken over vriezen.
Dan heb ik ze in de garage gezet, maar vond dat ze nogal hoog opschoten en ik vond het jammer om ze kort te knippen.
Ze kregen daar ook kleine witte insectjes, daarvoor heb ik Biokill gebruikt (tegen mijn zin, maar ja....)

De kleine heb ik dan boven gezet, in de kamer waar ook de computer staat en de andere staat nu in de eetkamer.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit is de kleine, met een stengel van ongeveer 30 cm.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit is de grote, met momenteel 4 bloemen, de grootste stengel is 70 cm.

Wat zou ik daar binnenkort het beste mee doen ? een plaatsje in de tuin geven of in potten buiten laten staan, uiteraard na het vorstgevaar.
Wat is er eventueel te doen aan die beestjes ?

groetjes

Hilda
zondag 13 januari 2008 - 15:17
corrielat

Corrielat

Hallo Hilda,
Dat van die beestjes is ook mijn probleem,
dus ik wacht de antwoorden af,
zondag 13 januari 2008 - 18:04
Fons

Tekst aangepast

Fons

Corry, die bloemen van aronskelk dat is momenteel een kwestie van komen en gaan in vertraagde vorm, de witte op deze foto heeft momenteel 2 bloemen en er zijn er weer drie op komst, door regelmatig water geven en bemesten zult ge ook weer bloemen krijgen als hij licht staat met temp. omstreeks 15°C

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hilda,vanaf half Mei kunt ge beide planten in de tuin zetten, daar ontwikkelen de knollen zich beter t.o.v. in potten, in sept kunt ge er ev. eentje uitspitten en oppotten voor winterse bloemenpracht, uw grootste plant kunt ge ev. scheuren en de knollen appart uitplanten in de tuin.
Mijn winterse aronskelken staan gewoonlijk met vijf à zes knollen in een 10 literpot,dat geeft dan continu bloemen.
Wat beestjes betreft, als er maar enkele zijn afvrijven, bij algemene plaag behandelen met een systemisch insecticide, met zo´n produkt zijn uw planten voor een langere tijd beschermt tegen die beestjes, ten slotte moet ge niet van die planten eten, en de hoeveelheid van die insecticide die is zeer miniem.
zondag 13 januari 2008 - 19:24
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Fons,

Bedankt voor je tips, maar, vermits ik zo goed als nooit spuit, ken ik niets van "systemisch insecticide".
Is biokill zo iets ?
Dat is eigenlijk het enige dat we in huis hebben.

groetjes

Hilda
maandag 14 januari 2008 - 11:50
Angelo

Angelo

normaal stond mijn hier nu ook te bloeien, maar na jaren in een pot gestaan te hebben, heb ik ze in mei in de tuin geplant, nu is het dus wachten of ze haar eerste winter heeft overleeft


ik hoop het, want het is één van mijn lievelingsplanten, en zou het zonde vinden als ze dood is.


maandag 14 januari 2008 - 19:44
Fons

Fons

Hilda, Systemisch insecticide word door sapstroom van de plant opgenomen waardoor alle bladluizen gedood worden is meestal chemish, biokill is vermoedelijk een kontakt insecticide waardoor alle luizen moeten bestoven worden om te vernietigen.
Biokill voldoet dus ook om het ongedierte te vernietigen, misschien een keertje meer behandelen.
maandag 14 januari 2008 - 20:54
sbeetje

Sbeetje

goeieavond

Door de zachte winter bloeide (tot voor kort) mn aronskelk ook nog in mijn onverwarmde serre. Blijkbaar hebben deze planten niet veel warmte nodig om in bloei te komen. Heel eigenaardig voor een plant die zn oorsprong kent in oostelijk Australië.
Wat nog veel vreemder is, en da kan ik echt nie verklaren, de bloemen waren veel groter dan in de zomer. Tot meer dan 35 cm. Spijtig dat ik zo stom was om geen foto te trekken, want da gelooft waarschijnlijk niemand

groeten

Sam
donderdag 17 januari 2008 - 19:55
Angelo

Angelo

ik geloof je hoor, Sam, en dat omdat het hier ook zo was, hier stond ze in de veranda waar het 's winters toch wel iets boven het vriespunt lag, ze bloeide veel beter en langer, en nog met grotere bloemen dan in de zomer.

groetjes
donderdag 17 januari 2008 - 21:20
lisa

Lisa

hallo fons , bij mij zullen de aronskelken dit jaar zeker bloeien de plantjes zijn
nu zo 10cm hoog ,wat denk je ?

groetjes lisa
vrijdag 18 januari 2008 - 11:04
Fons

Fons

Sam , ik meende dat de aronskelk van oorsprong afkomstig is van Zuid Afrika, wat betreft bloei in serre,als ge de plant in bloei of bijna in bloei in de serre hebt gezet zal de bloei zich in het najaar nog een beetje verder zetten maar tijdens de winter zit er maar een zeer trage groei in.
Van een bloem van 35cm doormeter heb ik nog nooit gehoord, daar had ge zeker eens een foto van moeten nemen, de doorsnede van een normale aronskelkbloem is ong 15cm doormeter,momenteel staat bij mij een reuze aronskelk in bloei met een doormeter van 18 cm, deze geeft verder op het sezoen normaal bloemen met een doormeter van 23cm.
Liza, vanaf half Mei uw aronskelk in goed bemeste volle grond plaatsen dan bestaat de mogelijkheid dat hij dit jaar nog gaat bloeien anders misschien volgende winter,alles is afhankelijk van de groote van uw knol(len)

Bloem van reuzearonskelk 18cm doormeter

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bloem 2 maanden vroegerwas 23cm doormeter

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 18 januari 2008 - 22:07
lisa

Lisa

fons ,michiebn heb ik massel want ze zien ja heel goed uit-de aronskelk

groetjes lisa
zaterdag 19 januari 2008 - 07:31
sbeetje

Sbeetje

ah, dat wist ik niet, Fons. Ik dacht altijd dat de aronskelk afkomstig was uit Australië. Maar blijkbaar ben ik verkeerd ingelicht.
Tis spijtig dat ik geen foto genomen heb van die enorme bloem. Ik wou de bloem in een vaas zetten, maar de bloem was zo zwaar, dat die bijna was omgevallen...
Als het volgende winter weer gebeurd, zal ik er toch eens foto moeten van nemen.

groeten

Sam
zondag 20 januari 2008 - 13:16
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hallo Fons,

Ha ik heb weer iets hééél speciaal aan de hand.
Mijn Green Goddes is dit jaar veranderd naar zuiver witte bloemen
Heb jij een idee hoe dat kan ?
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 23 januari 2008 - 11:16
Fons

Fons

Adrienne, k´zou het ook niet weten, vermoedelijk een mutatie naar de oorsprong, misschien heeft er een knol van een witte aronskelk bijgezeten die nu bloeit, of zijn de bloemen allemaal wit,
Ooit heb ik eens een knol in een tuincentrum gekocht van green goddess die tenslotte ook wit was maar de bladeren waren van dezelfde aard als green goddess evenals de bloem.
woensdag 23 januari 2008 - 18:30
Adrienne

Adrienne

T' is wel gek salle Fons,

Eerst kwam er maar geen bloem tevoorschijn
Nu is er eindelijk één, ha is t' een witte
Terwijl er vorig jaar wel mooie groene bloemen aan kwamen.
Pfff, ik weet het ook niet meer, k' zal er misschien terug een moeten aanschaffen.
woensdag 23 januari 2008 - 20:23
Fons

Fons

Adrienne, ge kunt nog afwachten hoe de andere knollen gaan reageren als ze gaan bloeien, als ge de witte markeert kunt ge die later schijden van de ev.groenen.
woensdag 23 januari 2008 - 21:13
Adrienne

Adrienne

Mijn natuurlijk, daar heb ik weer niet aan gedacht !!!
Stom, stom ga er gelijk een wit lintje aanbinden.
Mercikes hé.
O ja, Fons wanneer kan ik die uit elkaar halen ?
Moet dat op een bepaald tijdstip of gewoon in t' voorjaar?
De pot wordt toch zo wie zo te klein
donderdag 24 januari 2008 - 18:27
Fons

Fons

Adrienne, ik veronderstel dat uw aronskelk in de veranda staat, dan zal hij verder gaan bloeien, die bloei kan duren tot eind Mei Juni, profiteer zolang van de bloemen en scheur hem dan na de bloei, vergeet intussen niet dat de aronskelk voldoende water en voeding nodig heeft, als hij in een veel te kleine pot staat kunt ge hem zonder uiteen te halen nu in een grotere pot planten met een beetje potgrond toe te voegen.
donderdag 24 januari 2008 - 21:03
Fons

Tekst aangepast

Fons

De aronskelk met roze stamper heeft twee maanden in knop gestaan alvorens open te gaan, vermoedelijk heeft deze arenskelk iets meer warmte nodig om te groeien en bloeien, ik vind hem toch een mooie.
Van deze had ik zaadjes genomen en gezaaid,helaas het resultaat van de zaailingen tot nu toe zijn enkel witte bloemen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 24 januari 2008 - 21:20
Adrienne

Adrienne

Wauuuw, knap !!!!
jeetje Fons hoe komt ge d' er aan?
Ik kom wel niet elke maand in een tuincentrum, maar dan nog
zo'n speciale ben ik nog nergens tegen gekomen.
Nu, ze zaaien is misschien wel super moeilijk om de juiste kleur te krijgen.
Kan je ze met den tijd ook niet scheuren ?

Ken je de naam ven deze rose ?
zondag 27 januari 2008 - 18:31
Fons

Fons

Als er zijknolletjes aankomen haal ik die er wel af om part op te potten, tijdens de zomer plant ik die uit in de tuin daar dikken ze vlugger maar het duurt toch een paar jaarjes alleer ze bloeien.
Deze roze "zantedeschia aethiopica" heeft nog geen verdere benaming maar om hem te onderschijden van mijn andere aronskelken hier heb ik hem maar viggos genoemd de naam van onze jonste kleinzoontje.
maandag 28 januari 2008 - 21:04
Adrienne

Adrienne

Oh da's lief
Wel heel veel succes ermee !!!
Oh nog een vraagske, geef jij ze speciale mestoffen voor Aronskelken ?
Schijnt dat het bestaat.
woensdag 30 januari 2008 - 22:43
Fons

Fons

Aronskelken zijn gulzige planten daarom voeg ik bij het verpotten een hoeveelheid gedroogde koemest bij de potgrond voor u mag dat gekomposteerde koemest zijn, als de plant goed aan de groei is bemest ik met vloeibare plantenvoeding 20 20 20 tijdens de winter om de veertien dagen tijdens de zomer wekelijks, speciale meststoffen hebben ze niet nodig, mischien iets beter maar niet voor de portemonee.
donderdag 31 januari 2008 - 19:58
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Zo staat de onze er vandaag bij, nadat ik er al 4 bloemen heb uitgeknipt.

Het zijn wel heel lange stengels, is dat omdat ze het licht zoeken, ze staan binnen in de eetkamer, op ongeveer 1 m van het raam.

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes

Hilda

Nog iets, ik ben dus maar een systemisch insecticide gaan halen en de beestjes zijn bijna verdwenen.
Hoe dikwijls moet of mag dat herhaald worden.
Fons, bedankt voor die tip.
maandag 4 februari 2008 - 11:34
Fons

Fons

Hilda, eenmaal behandelen met een systemisch insekticide is voldoende, als ge in de toekomst een enkel luisje ziet kunt ge die handmatig vernietigen, bij masale aanval opnieuw voor een keer behandelen.
Het is normaal dat ge binnenkamers uitgerekte bladeren en bloemstengels bekomt, dit is te wijten aan een hoge temperatuur en gebrek aan voldoende licht, hier staan ze bij 10 à 15°c in een veranda en hebben normale blad en bloemstelen, de bloei duurt ook langer maar het duurt ook langer tot dat nieuwe bloemen verschijnen.
maandag 4 februari 2008 - 21:32
hildavw

Hildavw

Bedankt Fons,

In de garage en in het tuinhuisje is het te donker, dus het moet wel binnenshuis.
Maar zo genieten we er tenminste van hé.

groetjes

Hilda
maandag 4 februari 2008 - 22:18
Fons

Fons

Aronskelk "green goddess" massaal in bloei, het voordeel van deze plant is dat oudere bloemen veel langer aan de plant kunnen blijven vermits zebijna niet bruin worden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 19 februari 2008 - 21:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon