menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien palm

Ga naar meest recente reactie

kees16

Kees16

Ik heb een waaierpalm, weet de juiste naam niet, in een vaste bloembak in de serre staan, deze staat er ongeveer 13 jaar en is ongeveer 2 meter hoog(stam), hij groeit tegen het glazen dak, en dit kan niet veel langer, kan ik deze in de hoogte snoeien of kan ik deze nog verplanten
dinsdag 1 januari 2008 - 13:35
jippen

Jippen

Palmen ontwikkelen een enkele stam met één groeipunt, dus deze kan je niet snoeien.
Je kan wel oudere bladeren verwijderen.(maar dat lost uw probleem waarschijnlijk niet op )
Staat in een vast bloembak, dus je kan deze zeker verplanten.
Best wel nog wat wachten (indien mogelijk) in het voorjaar als het al wat warmder is.
kan je anders een foto plaatsen ? , is meschien wel eentje dat buiten kan overwinteren.
is de serre verwarmt ?
woensdag 2 januari 2008 - 11:38
kees16

Kees16

De oudste bladen verwijderen is niet de oplossing, de jongste bladen zou dat wel zijn maar ik weet niet hoe de palm daarop zal reageren
Kan een palm goed tegen verplanten?, hij staat in een gemetselde bak en zal de wortels flink moeten beschadigen om hem eruit te krijgen
Ik zal morgen een foto maken bij daglicht, hij lijkt op een Trachycarpus fortunei maar dan zonder de stekels op de bladstelen
woensdag 2 januari 2008 - 20:17
jippen

Jippen

liefst zo weinig mogelijk verplanten maar in het algemeen zijn de meeste palmen gemakkelijke planten om te verplanten.
Ik zou straks in het voorjaar, wanneer vorst geweken is de boel verplanten.
Als er stekels op de stengels staan kan het een Chamaerops zijn.
Deze kan in het algemeen goed tegen verplanten en is een sterke plant voor buiten in de volle grond
donderdag 3 januari 2008 - 08:11
kees16

Kees16

Hierbij probeer ik een foto te plaatsen van de palm, ik hoop dat het gelukt is,

volgens mij moet ik wel proberen de palm te verplanten, de situatie laten is in ieder geval geen optie,

er staan geen stekels op de bladstelen, kan het dan nog een Chamaerops zijn of is het dan gewoon een ander soort


[afbeelding verwijderd niet-https]

kees
zondag 6 januari 2008 - 14:25
jes

Tekst aangepast

Jes

Dag Kees,
zo aan het blad en bladstengel te zien is dit een trachycarpus fortunei (chamaerops excelsa), je hebt redelijke waaiers(alé, de palm bedoel ik ).

Als ik jouw was zou ik hem uit de serre halen en in de volle grond zetten (mooie palm), zet hem ietwat op een beschutte plaats(uit de noorderwind) en probeer hem zodanig te plaatsen dat hij ochtendzon krijgt (optimale groei).

Bij het uit de grond halen ervoor zorgen dat de hoofdwortel(meestal is deze vertakt tot 2à3 dikke wortels) zo weinig mogelijk beschadigd word, de andere wortels kan geen kwaad want deze groeien snel uit. Plant deze met dezelfde grond(bovenste laag) en meng voor het opvullen met leem, bos en kiezelgrond. Vergeet de meststof niet.

Omdat deze al een sterke boom is wil niet zeggen dat je er de eerste winter niet op moet letten, hij heeft trouwens binnen gestaan.
Maak hem winterhard, daar bedoel ik mee: de eerste winter dat hij buiten staat moet je ervoor zorgen dat wanneer het rond -10 word, je de palm s'avonds afdekt met een zak of iets dergelijks, dit voor de kern te beschermen, zeker als het een vochtige lucht is. Het eerste wat je doen moet smorgens is deze zak er dadelijk af nemen, niet op laten zitten (condensatie), en dit doe je dan alleen voor de extra koude nachten.
Dit na max. 2 winters hoef je er niet meer naar om te kijken en maak je van deze palm een sterke blikvanger. Ik moet wel zeggen dat de winters die we de laatste jaren hebben gehad erg zacht geweest zijn waardoor het planten van de palmen in volle grond geen complicaties geeft.
zondag 13 januari 2008 - 12:54
jes

Tekst aangepast

Jes

Er dit nog aan toe voegen(was het vergeten te vermelden), het wordt hoog tijd dat je deze buitenzet of verpot, de stengels beginnen ALLEMAAL te hangen, gebrek aan kalk en worteluitbreiding.
Nog even dit : heeft deze palm groene en daarna donkerblauwe (naar zwarte toe)bolletjes als bloei(vrucht), ik zie het niet goed op de foto of is dit een achtergrond?)

Ik denk niet dat dit de bloei is, moest het zo zijn dan is het de familie van de chamaerops, alleen dat hij iets kortere bladeren heeft dan de fortunei, nl. de Sabal minor. heeft ook een zeer mooie bloei en kan strenge vorsten verdragen , winterhard en leent zich uitstekend voor ons klimaat (-15/ -20)
Groeit niet zo snel als een fortunei maar is mooi vol van blad.
Waar wacht je nog op, vanaf maart-april zou ik hem buitenzetten
zondag 13 januari 2008 - 12:57
kees16

Kees16

Wat je mogelijk voor bloei aanziet is inderdaad de achtergrond, ik ben blij dat hij buiten kan overwinteren en ga hem zeker verplanten in het voorjaar
Bedankt voor de adviezen

Kees
zondag 13 januari 2008 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon