menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Erythrina Crista galli

Ga naar meest recente reactie

Fons

Tekst aangepast

Fons

Lisa, koraalstruik wordt als kuiplant 1,50 à 2m hoog, bloeit op eenjarig hout, vermeerdering kan door zaaien en stekken.

Groetjes Fons.
zaterdag 29 juli 2006 - 23:58
cetinel

Cetinel

ik heb er gezaaid( zijn een soort van boon,de zaden) er zijn er nu drie van opgekomen en staan elk ongeveer 10 cm hoog
kan ik ze nu best al aprt oppotten,en zullen ze volgend jaar al bloeien? of duurt dat langer??
zondag 30 juli 2006 - 23:01
Fons

Fons

Uw plantjes ùmogen appart opgepot worden. het zal zeker 3 jaar duren vooralleer uw plantje voldoende groot is om bloemen te geven.

Groetjes Fons.
maandag 31 juli 2006 - 20:30
lisa

Lisa

bedankt fons,heb het nu pas gelezen-als je een stekje neemt duurt het dan ook 3jaar ?
grts,lisa
maandag 31 juli 2006 - 20:55
Fons

Fons

Heb planten staan die 3 jaar geleden gestekt zijn en nog steeds geen bloei.

Groetjes Fons.


woensdag 2 augustus 2006 - 20:48
lisa

Lisa

bedankt fons , voor je antwoord
lisa
woensdag 2 augustus 2006 - 22:05
cetinel

Cetinel

Uw plantjes ùmogen appart opgepot worden. het zal zeker 3 jaar duren vooralleer uw plantje voldoende groot is om bloemen te geven.

Groetjes Fons.



plantjes zijn nu een goeie 20 cm hoog( groeien snel zeg!)
is het slim om te toppen zodat je vollere planten krijgt?
op de bijgeleverde info stond dat als je ze vroeg in het voorjaar zaait je vaak datzelfde jaar al bloemen hebt...
ik hoopte dus op volgende zomer al bloemen..
nou ja,is ook wel mooi als plant!
woensdag 2 augustus 2006 - 22:07
Fons

Fons

Laat maar groeien om een zo stevig mogelijk stammetje te kweken, tijdens de winter sterft het plantje bijna volledig af, enkel een klein stammetje blijft over,plant bloeit op jong hout dat hetzelfde jaar gevormt is, men moet niet altijd geloven wat geschreven word om te kunnen verkopen.

Groetjes Fons.
woensdag 2 augustus 2006 - 23:14
Woefiet

Woefiet

heb hier een grote koraalstruik die ik ieder jaar voor de winter fors insnoei. Als ik hem buiten op mijn terras op een zonnig plaatsje zet (niet in volle zon) komt ie vol met toch wel vrij speciale rode bloemen (vallen ook veel bloemetjes en blaadjes af). Plant is gevoelig voor spint en ander klein ongedierte (waarna hij al zijn blaadjes verliest maar er altijd wel weer doorkomt.

Groeit hier in 6 maand makkelijk meer dan anderhalve meter bij (die ik dus 's winters sterk insnoei).
vrijdag 1 september 2006 - 16:40
cetinel

Cetinel

die koraalstruik heeft doornen!!
wist ik niet
de plantjes zijn nu bijna 40 cm groot en groeien wat in mekaar dus dacht ik effe verder uit mekaar zetten
maar ze zaten vast met de stekels aan de blaadjes van de andere...en ik voeld het prikken
onder de bladoksel zit er telkens een stekeltje...
donderdag 14 september 2006 - 08:47
cetinel

Cetinel

heb ze nu verder uit mekaar gezet en ze zitten ook al in een grotere pot.
wel groeien ze dus stijl omhoog zonder vertakkingen,zijn ondertussen goeie 60 cm hoog en zien er zo uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

die gaan dus binnenkort de blaadjes laten vallen en alleen een kaal stammetje blijft over?
wanneer in het voorjaar lopen ze terug uit?moet ik ze vanaf nu ook heel weinig wateren??
dinsdag 7 november 2006 - 11:04
Fons

Fons

Potgrond tijdens de winter lichtjes vochtig houden,in het voorjaar terugsnoeien tot ong.40cm hoogte indien ze niet gedeeltelijk afsterven, nieuwe bladeren mag je verwachten omstreeks eind april afhankelijk van de standplaats.

Groetjes Fons.

dinsdag 7 november 2006 - 18:44
cetinel

Cetinel

dat terugsnoeien is dat om het vertakken te bevorderen??
vrijdag 24 november 2006 - 21:41
lisa

Lisa

centine,wil je graag laten weten de zaden van de erythrina calla komen al uit
bedankd

lisa
zaterdag 25 november 2006 - 09:58
cetinel

Cetinel

hee tof zeg!
ik wacht met smart op jouw pakketje...dan kan ik ook weer aan de slag!
veel plezier ermee eens ze uitgekomen zijn groeien ze snel vind ik.
zaterdag 25 november 2006 - 13:49
Fons

Fons

Als ge terugsnoeit zullen ze vertakken, komt daarbij dat uw plantjes hoog opgeschoten zijn,als ge dan de forse groei van volgend jaar bijtelt zult ge zonder snoeien een ijle plant bekomen.
Indien uw plantjes fris overwinteren zullen ze waarschijnlijk toch gedeeltelijk afsterven.
De bloemen komen steeds op nieuw hout dat ze hetzelfde jaar aangemaakt hebben.

Groetjes Fons.
zaterdag 25 november 2006 - 18:54
cetinel

Cetinel

ik kan het fout hebben,maar ik hb de indruk dat er knopjes in mijn koraalstruik komen??
heb ze vorig jaar(in mei of zo) gezaaid,de ene is nu zo een anderhalve meter groot,de ander iets kleiner,enkel in de grootste merk ik knopjes,die wel eens bloemknoppen zouden kunnen zijn.
maar ik lees hierboven dus dat ze minstens drie jaar moeten zijn om bloemen te hebben,dus ik wacht nog even af...
heb je als je van deze plantjes stekt( als het werkelijk bloemknoppen zijn),meer kans op bloemen dan uit zaad??
indien ja dan wil ik dus mijn planten vermeerderen door stek,hoe ga ik dan best te werk???
heeft er mischien toevallig iemand een foto van bloemknopjes( van bloemen zie je wel,maar geen knopjes)ter vergelijking??
dank bij voorbaat!
vrijdag 6 juli 2007 - 23:50
Fons

Fons

Bloemknoppen van erythrina crista galli

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+DIGITAL+IXUS+IIs&make=Canon]Canon DIGITAL IXUS IIs at 2007-07-07

Jong plantje stek van 4j geen bloei

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+DIGITAL+IXUS+IIs&make=Canon]Canon DIGITAL IXUS IIs at 2007-07-06
zaterdag 7 juli 2007 - 07:03
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

bedankt voor de fotos fons,het zijn er dan wel minder dan op jouw foto maar wel degelijk bloemknoppen dus
bij mij zijn ze wel nog volledig groen(klein nog hé)geen rooie schijn over dus ..
die stek,heb je die van een struik die al gebloeid had??
want als het dan vier jaar duurt,ben je beter af met zaaien?
hoe en wanneer kan je best stekken??
zaterdag 7 juli 2007 - 15:36
lisa

Lisa

ik weet niet bij mij wil het gewon niet opschieten met de erythrina crista calli

groetjes lisa
zaterdag 7 juli 2007 - 16:17
cetinel

Cetinel

hoe bedoel je lisa?? je hebt ze toch nog niet zo lang geleden gezaaid?? hoe groot zijn ze dan nu?
bloemen kun je moeilijk verwachten dit jaar,maar als het van die zaden van mij zijn,en ze bij mij het volgende jaar bloemen geven moet dat bij jou toch lukken?? of groeien ze gewoon niet goed of zo??
heb ook geen zaden meer anders stuurde ik ze je op......
zaterdag 7 juli 2007 - 21:47
lisa

Lisa

ben ik te ongeduldig? hij is bij mij niet veel groter dan 10cm -dus nog altijd het zelfde


groetjes lisa
zondag 8 juli 2007 - 02:45
cetinel

Cetinel

hmmm das inderdaad niet zo groot.
ik vind persoonlijk dat de koraalstruik snel groeit....bij mij was ze tegen nieuwjaar al meer dan zestig cm hoog.
dat was dus op een maand of zeven,
jij hebt ze van november 2006....in de winter zullen ze natuurlijk niet groeien,maar vanaf de lente zou er toch wat meer schot in mogen komen denk ik.
staan ze buiten of binnen??
bij mij staat er 1 binnen en 1 buiten,die binnen heeft de bloemknopjes,ik denk dat het veel te maken heeft met al die regen tot nu.
zondag 8 juli 2007 - 06:37
lisa

Lisa

centinel. ik heb hem buiten staan-ik dacht al een tijdje waarom groeit hij niet verder,
het kan best zij dat de erythrina sich nog een keer bezinnnt?

groetjes lisa
zondag 8 juli 2007 - 16:49
cetinel

Cetinel

die die buiten staat heeft bij mij geen bloemknoppen maar is evengoed ook al een dikke anderhalve meter
heb je fotos van die van jou?
zien ze er nog fris uit? zo ja dan zou ik me geen zorgen maken hoor!
woensdag 11 juli 2007 - 19:50
lisa

Lisa

centinel en fons, nu heeft de crista calli, de bladeren aan het bomtje verloren en beneden an de sam komen nieuwe bladeren weet je wat er aan de hand kan zijn?
groejtes lisa
zondag 15 juli 2007 - 20:24
cetinel

Cetinel

geen idee,heb dat zelf niet gehad,maar ik las van een andere bezitter dat die snel last hebben van spint en dan hun bladeren verliest??? hij schreef er ook bij dat die der wel telkens weer bovenop komt...
als iemand weet of je op dit moment kunt stekken wil ik je wel een stekje sturen hoor!
die buiten begint ook al aanstalten te maken om bloemknoppen te vormen heb ik gezien,ik heb blijkbaar geluk gehad met mijn zaadjes.
maandag 16 juli 2007 - 10:29
lisa

Lisa

ja, of men stekjes nemen kan weet ik niet , mischien is het de moeite om te proberen?

maandag 16 juli 2007 - 11:22
cetinel

Cetinel

hier boven staat een foto van fons van een plantje van vier jaar uit stek...
als hij nou ook es zegt hoe ge die best stekt
maandag 16 juli 2007 - 12:19
lisa

Lisa

dit was natuurlijk sehr gut

groetjes lisa
maandag 16 juli 2007 - 14:42
Fons

Fons

Stekken van erythrina, neem een kopstek van een tiental cm,geen stekje nemen waar een bloemknop in staat, gelijksnijden met een scherp mesje, verwijder de onderste blaadjes zodat er nog een tweetal blijven staan,dompel de onderkant van de stek in stekpoeder en plant deze stek in een potje van een zevental cm gevult met zaai en stekgrond, lichtjes aangieten en het potje in de stekbak plaatsen, bij gebrek van een stekbak een folie zakje over de stek plaatsen en rond het potje vastmaken door middel van een elastiekje, plaatsen op een lichte plaats niet in de zon, neem een iets verharde stek, op dit moment is een goede tijd om te stekken, succes.
maandag 16 juli 2007 - 18:57
lisa

Lisa

van harte bedankt fons

groetjes lisa
maandag 16 juli 2007 - 20:22
danny2

Danny2

Hallo,
heb nog stekjes staan van vorig jaar , met knopjes indus gaan binnenkort nog bloeien.
Heb vijf weken geleden nog stekjes genomen en deze zijn al mooi in de groei.
Ik neem altijd tussenstek van erytrina's. Laat ze eerst in bloem komen en zodra deze zijn uitgebloeit snij ik deze stengels een stuk af, deze maken zijscheuten en bloein ongeveer zes weken later opnieuw, soms tot viermaal op een seizoen.
Van de afgesneden bloemstengels maak ik stekken, per twee bladeren heb ik dus een stek.
Snij onder een blad af en een tweetal cm boven het volgende blad, verwijder het onderste blad en halveer je bovenste blad en je stekje is klaar om in de stekbak te duwen.en zo maak je er drie à vier van een uitgebloeide bloemstengel. Dit kan je ongeveer tot half augustus en het lukt ook met de erytrina bidwillii, en de rosea enz... Deze stekjes moeten het eerste jaar wel licht overwinteren bij minimaal 5°.

succes danny2
maandag 16 juli 2007 - 21:34
lisa

Lisa

Hallo danny,
als je welke hebt vor mij zal ik dit heel fijn vinden ,
stuur mij een PM voor de ruil bvb wat je graag wilt heben ?

lieve groetjes lisa
maandag 16 juli 2007 - 22:19
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ik zal bovengenoemde methodes es proberen!
woensdag 18 juli 2007 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon