menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje voor fons

Ga naar meest recente reactie

loslobos

Loslobos

gisteren op de open deur in Kalmthout het hand van Buda gekocht
CITRUS MEDICA SARCODACTYLUS deze zou geweldig geurende vruchten
hebben , heeft iemand hier al van gehoord , in hoever is dit winterhard , en wat voor voedsel
zou dit nodig hebben
maandag 8 oktober 2007 - 15:44
Fons

Fons

Citrus medica var. sarcodactylis is niet winterhard moet zelfs bij temp omstreeks +10°C overwinteren,momenteel geen meststoffen meer toedienen en zuinig zijn met watergeven, bijna droog houden tijdens de winter.
Indien uw plant in die zware klei en keiengrond staat zou hij moeten verpot worden in luchtige potgrond maar het sezoen is al ver gevorderd om dit nu nog te doen vrees ik, alhoewel ik dat vorig jaar met citrusplanten rond deze tijd toch nog gedaan had, misschien uitstellen tot volgend voorjaar,dat vervangen van potgrond doe je best door de zware grond gedeeltelijk weg te spoelen in een emmer water.
maandag 8 oktober 2007 - 21:19
danny2

Danny2

Dag Fons,

ik geef alle citrusplanten gans de winter door voeding om de 14 dagen en hou ze ook matig vochtig daar de vruchtig dan in de winter verder afrijpen , ook de bloei valt niet stil en geeft de ganse winter en voorjaar een heerlijke geur in de veranda. Wat de hand van boedha betreft, deze is nu niet bepaald de makkelijkste citrus en durft in de winter wel eens stukken tak verliezen, maar in het voorjaar zal hij wel lange uitschieters geven. Wat vruchtzetting betreft heb je best nog andere citussen in de buurt staan.

danny
woensdag 10 oktober 2007 - 20:46
ben45

Ben45

Buddha's Hand is vorstgevoelig.
Verder is er nogal een verschil hoe citrusplanten worden overwinterd.
Gebeurt dat vrij warm, dan zullen ze meer water nodig hebben en soms een beetje voeding.
Een overwintering bij 5-10 graden heeft echter de voorkeur. Dan is er minder water nodig en ook geen voeding. De vruchten groeien toch wel langzaam verder, ook bij die koudere overwintering.
Als planten te lang voeding krijgen zie je in de winterperiode slappe twijgen die heel snel schimmels krijgen en afsterven omdat ze niet voldoende zijn afgehard. Ook is er dan meer kans op allerlei ziektes.
Een "rustperiode" zorgt er ook voor dat er in het voorjaar weer volop bloei is.
De vrucht van Buddha's Hand ruikt heel lekker als hij "rijp " is. Hij wordt dan ook in verschillende landen in huis gehaald vanwege die geur, maar natuurlijk ook om zijn sierwaarde.
Bij het chinese nieuwjaar wordt Buddha's Hand cadeau gedaan als geluksbrenger.
Bij Boeddhistische plechtigheden wordt hij traditiegetrouw aan Buddha geschonken.
In de vrucht zelf zit zo goed als geen vruchtvlees. (bij de andere medica's is dat ook zo, want het gaat daar namelijk om de dikke schil die geconfijt wordt tot de bekende sukade voor gebruik in b.v. sukadebrood)
In een vochtige omgeving is de vrucht wel snel vatbaar voor schimmels.
De plant op zich groeit niet mooi. Hij doet dat vrij stakerig. Om ervoor te zorgen dat hij blijft groeien is regelmatig een stuk terug snoeien aan te raden. Ook wordt de plant dan mooier van vorm.
Hoewel vaak anders verteld: een andere citrus voor bestuiving is niet nodig. Citrus is namelijk zelfbestuivend.

Groetjes, Ben.
donderdag 11 oktober 2007 - 19:22
loslobos

Loslobos

welke meststoffen worden dan meestal gegeven aan citrusvruchten
Ikzelf geef een meststof aan de meeste van mijn planten die de behoefte van
de planten dekt , deze is ook voorzien van de nodige mineralen
deze wordt bij ons op het bedrijf waar ik werk gebruikt voor de kweek van komkommers
Ik kan me wel voorstellen dat dit mogelijk niet de behoefte dekt van citrussen
gezien ik niet zo op de hoogte ben van de samenstelling van meststoffen kan ik
hier wel wat raad over gebruik , zeker omdat het mijn eerste citrus is

Groeten Loslobos
vrijdag 12 oktober 2007 - 08:04
ben45

Ben45

In het voorjaar geef ikzelf 2 x een mix van sporenelementen zodat latere meststoffen beter verwerkt worden.
Daarna geef ik in het groeiseizoen een organische bemesting met een relatief hoog stikstofgehalte b.v Culterra 10-4-6.

Voor kleingebruik is er ook een organische meststof in flacon van Pokon (Pokon citrusmest) met de nodige sporenelementen. Ook hierbij is er een goede verhouding voor citrus.

Groetjes, Ben.
vrijdag 12 oktober 2007 - 21:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon