menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Yucca

Ga naar meest recente reactie

poesloes

Poesloes

inmiddels heb ik enkele agaves in mijn achtertuin en vraag me, gezien de zachte winters, af of deze niet in een beschutte achtertuin op het Z.W. kan blijven staan......
Leuk om ze zelf te stekken, je moet een beetje geduld hebben want ze groeien niet snel!
Menigeen heb ik inmiddels een kleine cadeau kunnen doen...
donderdag 4 oktober 2007 - 11:42
jippen

Jippen

Als je ze in de tuin droog kan houden kan je ze lang buiten houden.
Maar als de nachtvorst zijn intrede doet zou ik ze toch binnen nemen hoor.
Ze zouden wel kunnen overleven maar er zal wel schade zijn.
En zoals je al aangeeft ze groeien traag...
Ik zelf probeer mijn agaven nu goed droog te krijgen en als de eerste vorst zich aanmled vliegen ze op zolder voor het raam.
donderdag 4 oktober 2007 - 17:53
Eadwine

Eadwine

Ik had vorig jaar ook mijn agave buiten gehouden tijdens de winter en zo droog mogenlijk proberen gehouden maar deze is dan toch gestorven na een periode van vorst en heel veel regen.
dus dit ga ik nooit meer doen.
het was nochtans het 2de jaar buiten in de winter, en ik dacht dat hij het ook zonder problemen zou overleven zoals het 1ste jaar.

Maar het mocht niet zijn hé

groeten,
Edwin.
donderdag 4 oktober 2007 - 21:01
mlb

Tekst aangepast

Mlb

Hallo

We hebben ook 2 yucca in de tuin staan, in de volle grond.
Het is voor ons niet mogelijk om ze binnen te zetten.
Wie weet hoe we ze dan het beste kunnen laten overwinteren?
En hoe kun je deze planten stekken?
Ze staan rechts op de foto.

Groeten.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 21 oktober 2007 - 19:38
Eadwine

Eadwine

Zo te zien zijn dit 2 winterharde yucca's (ik kan ze niet zo goed zien dus ben niet zeker)
Dus deze kunnen zonder problemen en zonder bescherming de winter in.
Doordat deze tegen een muur staan, ze dubbel zo veilig zijn.
zorg er gewoon voor dat deze niet te vochtig staan.

Ik heb zelf een winterharde yucca gehad maar door een teveel van water tijdens de winter was de stam doorgerot en heb deze afgesneden.

De stomp had ik laten staan in de grond en na een paar weken kwamen een paar kleine yucca'tjes uit.
deze heb ik dan gewoon met een spade afgesneden en opgepot.
later kwamen er meer kleintjes boven de grond.


Nu heb ik een 15-tal kleine yucca'tjes in pot staan om volgende zomer in de volle grond te planten.

Nu heb ik deze zomer de originele stomp uit de grond gehaald met wortel en al, en een paar weken geleden heb ik ontdekt dat er nog meer kleine yucca's bovenkomen.
Dit komt omdat er nog kleine stukjes wortel van de yucca in de grond zaten na de verwijdering van de moederplant.
Het is zo dat elk stuk wortel terug een plant wordt.

Ik weet niet of dit lukt bij elke soort yucca, maar een stukje wortel nemen kan leiden tot een nieuwe plant.

vriendelijke groeten,
Edwin.
zondag 21 oktober 2007 - 21:20
poesloes

Poesloes

Leuk om te weten dat het stekken via de wortels kennelijk heel goed gaat. Zelf heb ik verschilllende keren een nieuwe spruit die uit een stam kwam, afgezaagd en maandenlang in een glazen pot met water , in het licht staand, gehouden voordat er echt worteltjes aan kwamen!
Onze 'moeder'Yucca staat in een grote pot dus we komen niet zo bij de wortels.
Vanmorgen door mijn sterke oudste zoon naar binnen gesjouwd want er is echt nachtvorst voorspeld en ik durf het niet met 'm aan buiten
Hij past nog net in de kamer.....
Heeft iemand ervaring met het 'aftoppen' van een te hoog geworden yucca?
vriendelijke groet, Marla
maandag 22 oktober 2007 - 17:52
Eadwine

Tekst aangepast

Eadwine

Als je dit gaat aftoppen zullen er na een tijd meerdere scheutjes op deze plek tervoorschijn komen en verder groeien.
Dus hij gaat toch weer groot worden.

Wat je wel kan proberen is ervoor zorgen dat uw yucca zeeeer traag gaat groeien door hem altijd in dezelfde pot te laten staan en nooit te verplanten.
Dit vindt ik eigenlijk wel wat zielig voor de plant maar soms is dit de enigste keuze.

Ik heb ook (naast mijn winterharde yucca's) 3 grote en oude niet-winterharde yucca's die te groot zijn om terug in huis te pakken.
deze yucca's laat ik overwinteren in mijn 'overdekte' naast mijn huis.
gewoon geen water geven tijdens de winter en zorgen dat er geen nachtvorst aan komt en hij overleeft dit wel.
Ik heb ook deze 3 een keer in een van mijn stallen gezet en daar ook geen probleem.(dus als je een tuinhuis, garage, ... hebt kun je je yucca hier in stellen.)

Ik stel dit niet meer in mijn stal omdat mijn stal een halve meter hoger staat dan mijn terras en mijn yucca's zijn veeel te zwaar om nog zo te versleuren.

Sinds ze buiten staan tijdens de winter zien ze er wel een beetje minder gezond uit, (bladeren zijn geler dan vroeger) maar anders geen probleem.

Ik ga zelfs volgende zomer mijn 3 yucca's uitplanten in mijn grote stenen bloembak die ik gemetst heb en dan een afdakje bij maken voor tijdens de winter.
ik moet dit doen omdat te te groot worden voor hun pot (ongeveer kleine 1 m diameter)

Groeten,
Edwin.
maandag 22 oktober 2007 - 18:59
henry62

Henry62

[afbeelding verwijderd niet-https]

Na een aantal jaar gekeken te hebben naar een yucca die weinig groei vertoonde in de volle grond gezet en voila,ze groeien als kool en bloeien elk jaar in het najaar. Gewoon in de grond gezet ,woon aan de kust dus wat tuinaarde en de rest is zandgrond natuurlijk.Van de winter trekken ze zich niks aan.[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 29 september 2008 - 23:52
hover

Hover

Ik heb een grote mooie yucca in de volle grond staan ongeveer 1.20 hoog ,de enorme bloem erop maakt hem wel 2 m hoog .de vraag is moet ik deze stevige stengel ,nu uit gebloeid afzagen .De plant doet het goed en is winterhard . Doe er in de winter niets aan .staat goed in de zon.
zaterdag 30 juni 2018 - 13:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon