menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenboom

Ga naar meest recente reactie

ejdb

Ejdb

Ik heb al een aantal jaren een prachtig citroenboompje dat heel mooi groeit en ook prachtig bloeit. Dat geeft trouwens een heerlijke geur.

Hij groeit als een dolle en ik moet hem dan ook vaak bijsnoeien om hem in model te houden. Tegen de tijd dat hij gaat overwinteren snoei ik hem een flink stuk in en ieder jaar komt hij prachtig terug met fris nieuw blad.
Door zelf een beetje te helpen bij de bestuiving zet bijna elke bloem wel een vrucht. Het enige probleem is dat ik geen van die vruchten groot kan laten groeien. nadat ze ongeveer 2-3 centimeter zijn worden ze geel/bruin en vallen ze af.
Ik had gehoopt met de huidige warme zomer eindelijk eens wat mooie citroenen te kunnen oogsten.
Wie kan me helpen met advies om de vruchten uit te laten groeien?
woensdag 26 juli 2006 - 10:06
Fons

Fons

Het is eigenaardig dat die vruchten afvallen.
Is het een geent boompje? Droeg hij vruchten bij aankoop?Heeft hij ooit vruchten gedragen?
Wanneer ge stuifmeel overbrengt naar de verschillende bloempjes moet ge er eens op letten dat er bloempjes bijzijn zonder stampertje, neem van deze stuifmeel en breng datover naar de bloempjes met stamper,een optie om meer succes te hebben voor bevruchting is een tweede aanschaffen in die in de buurt van uw eerste te paatsen en alzo stuifmeel overbrengen van de ene naar de andere plant.
Bij te veel snoei verwijderd men twijgen met toekomstige bloemen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Fons.
woensdag 26 juli 2006 - 22:51
ejdb

Ejdb

Hallo Fons,

Ik weet niet zeker of het een geent boompje is. Ik hem gekocht bij een kweker/inkoper bij mij in de buurt. Bij aankoop had hij volop grote vruchten maar toen kwam hij rechtsreeks uit Italie.

Hij vormt verder continue veel bloemen en deze vormen bijna allemaal ook een vrucht, zelfs zonder dat ik help bij de bestuiving. Alleen ze vallen af na een tijdje.

Ik heb het boompje steed vrij klein gehouden. Zou het zin hebben om steed maar een paar vruchten te laten zitten en verdere nieuwe vruchtjes te verwijderen zodat hij meer "kracht" overhoud voor enkele goede vruchten?
donderdag 27 juli 2006 - 09:31
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem...
bijna alle bloemetjes worden een klein vruchtje en sterven af.er blijven wel een paar over die doorgroeien
daardoor heb ik nu op mijn boompje:1 citroen die aan het rijpen is,stuk of 3 kleine(2,5 à 3cm)en een heleboel kleintjes waarvan er ook weer een deel aan het afsterven is.
ze krijgen van mij tomatenmeststof( was een tip)
verder is de plant zelf heel mooi gezond,geen gele bladeren of zo .
dus als iemand iets meer kan vertellen maakt ie ook mij heel gelukkig!
kan het aan de voeding liggen?? teveel of juist te weinig??nu staat het boompje buiten,om te overwinteren staat ie in de serre..
donderdag 27 juli 2006 - 19:15
Fons

Fons

Indien de citroenboompjes voldoende groeien en bloeien is alles in orde met uw plant. Het probleem is het beschikbaar zijn van suifmeel, op bepaalde momenten vind ge op een citroenboom enkel bloempjes met stamper en geen enkel bloemje met enkel stuifmeel of soms vind men er maar een paar, het stuifmeel van bloempjes zonder stamper moet ge met een borsteltje overbrengen naar deze met stamper,ge kunt ook zo´n bloemje uitbreken en de meeldraadjes over de stampertjes vrijven.
Aangezien de beide bloemjessoorten soms niet gelijktijdig op een en dezelfde plant tegelijkertijd ter beschikking zijn is het soms aan te raden een tweede boompje erbij te plaatsen waarbij men meer kans heeft de beide soorten bloempjes gelijkertijd te hebben.
Met deze theorie veel jaren toe te passen heb ik meestal omstreeks 50 citroentjes die ik tot rijpheid krijg waarvoor minstens twee jaar voor nodig zijn.
Mijn sinaasappelboompje die enkel bloempjes met stamper prodeceerde en waar wel honderden bloempjes op verschenen heeft als eindresultaat amper een zestal appelsientjes en de rest is allemaal afgevallen niettegenstaande het dagelijkse borstelen.
De uitleg die ik hier gedaan heb is enkel persoonlijke ervaring en voor interpretatie vatbaar.
In geen enkel boek of via internet vind ik gegevens over bevruchting van citrusplanten.
Ik ga van de veronderstelling uit dat in grote citrusboomgaarden men ook kruisbevruchting heeft.

Groetjes Fons.
donderdag 27 juli 2006 - 22:03
Hillian

Tekst aangepast

Hillian

Een herkenbaar probleem. Mijn citroentjes, die veelvuldig aan mijn boompje komen, groeien nooit groter dan zo'n 2 cm, als het al zo groot is. Kan dat echt door de bestuiving komen? Ik heb ook nooit grotere vruchtjes aan de boom gezien.
Oh ja, mijn vruchtjes zijn rond, niet citroenvormig zoals het citroenboompje bij mijn moeder die het hartstikke goed doet.

Groetjes,
Hillian
vrijdag 25 augustus 2006 - 14:09
ejdb

Ejdb

Ik vraag me inderdaad af of dit met bestuivning te maken heeft. Ik bedoel als er vruchten ontstaan moet er bestuiving hebben plaatsgevonden, toch? Allen groeien de citroentjes inderdaad niet groeter dan 2-3 centimeter. Bij mij zijn ze wel citroenvormig. Grote vruchten heb ik wel gehad toen hij uit de kas kwam (bij aanschaf) dus het moet kunnen. Zou het iets met te veel/te weinig voeding te maken hebben?
vrijdag 25 augustus 2006 - 15:16
Fons

Fons

Als het citusboompje een normale groeikacht heeft is er niets aan de hand wat betreft voeding en watergift, ook bij mij vallen gewoonlijk enkele onvolwassen vruchtjes af, vermoedelijk heeft dit te maken met schijnbevruchting valt ook voor bij andere fruitsoorten.
In het voorjaar als de citroenboompjes bloeien moet ge maar eens naar de bloemen kijken ,bij mij hebben de meeste bloemen een stampertje en de minderheid niet.
Indien de vruchten rond zijn hebt ge misschien een sinaasappelboompje of een limoenboompje.

Groetjes Fons.
vrijdag 25 augustus 2006 - 20:49
cetinel

Cetinel

na een aantal vruchtjes weer afgevallen zijn geweest zijn de overige aan de plant wel mooi blijven groeien deze keer...
ze zijn nu ongeveer een walnoot groot en mooi donkergroen! en citroenvormig
ik heb ook een mandarijnboompje en daar is nu 1 klein rond vruchtje aan( nieuw dus) bij aankoop hongen er allemaal rijpe vruchtjes aan,die hebben de kinderen geplukt......( rotkinders****)
zou het mischien met wel of niet buiten staan te maken kunnen hebben vroeg ik me dus af??
eerst stonden ze in de veranda en bloeiden volop,met een kwastje bestoof ik de bloemetjes en aan bijna elk bloemetje kwam wel een vruchtje( die later afviel)
sinds mei staat ie buiten en doe ik er niks meer aan...
en nu staat ie dus mooi met vruchtjes.
mischien de wind of insecten???

zondag 27 augustus 2006 - 16:05
ejdb

Ejdb

Ik weet nie thoe het komt, maar nu blijven er plotseling wel een behoorlijk aantal citroenen hangen die ook echt door lijken te groeien. ze zijn groter dan dat ik ze ooi theb gehad. Hoe het komt dat ze het nu wel doen? Ik heb geen idee want het enige dat ik met de plant de afgelopen 1,5 maand heb gedaan is NIETS!
Ben zeer benieuwd of ze blijven groeien. Heeft er iemand een idee hoe ik er nu voor kan zorgen dat ze gaan volgroeien. De koudere maanden zijn nu in aantocht dus hoe kan ik het boompje het beste verder verzorgen en straks(wanneer?) mooie citroenen oogsten?
maandag 25 september 2006 - 10:18
cetinel

Cetinel

ook bij mij hangen er nu mooie citroenen aan,zijn nu al ongeveer 5 cm en ondertussen is er weer volop nieuw bloem aan de plant,ik weet ook niet waarom ze plots zo goed doen? het weer mischien?
ondertussen heb ik de mijne weer binnengehaald( veranda) wegens het weer dat wat minder aan het worden is.
maandag 25 september 2006 - 11:21
Fons

Fons

Het is niet aan te raden de citrusplanten al binnen te zetten,best kunt ge ze buiten laten staan tot er sprake is van nachtvorst dan kunnen de planten beter afrijpen en sterker zijn als ze de winterberging ingaan. Nu al binnenzetten geeft meer kans op aantasting door ongedierte en ze moeten tijdens de winter al zo lang binnenstaan.
Na twee à drie jaar zijn de citroenen op dikte en rijp,dat betekend dat ge een mengelmoes krijgt van rijpe halfrijpe en kleine vruchten.

groetjes Fons.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 september 2006 - 21:08
ejdb

Ejdb

Wow Fons, Die boom ziet er goed uit! twee a drie jaar? duurt het echt zo lang totdat ze rijp zijn? dat wist ik niet. Hoe laat je hem overwinteren: in een lichte omgeving of donker. Tot nu toe gaat hij bij mij in de winter in de kelder. de temperatuur daar is goed alleen is het bijna helemaal donker op een klein raampje na. Ik zie dat je zeer veel citroenen aan een boompje hebt zitten. Is het niet nodig om ze te krenten zodat hij meer kracht heeft voor een kleiner aantal citroenen?
dinsdag 26 september 2006 - 08:54
Fons

Fons

Mijn citrussen overwinter ik op een lichte plaats in de serre bij temp. van 3 à 5°c.
Kan het niet over mijn hart krijgen vruchten te verwijderen maar met goede verzorging dikken ze toch.
Voor overwintering op een lichte plaats kan ev. de garage of een slaapkamer dienen, zeker niet te warm zetten.

Groetjes Fons.
dinsdag 26 september 2006 - 20:07
grasshopper

Grasshopper

Heel mooi boompje fons!!!
Heb je nooit last van schildluis?

Ik heb elke zomer prijs.... het zijn rotbeesten!
Momenteel zitten ze in een climatus.
Heb reeds "provado garden" gebruikt , maar de krengen blijven leven.

Weet jij misschien een "echte" oplossing?

Gr Grasshopper

zondag 1 oktober 2006 - 11:05
Fons

Fons

Heb 3 jaar geleden ook schildluis gehad, in het najaar teruggesnoeit al de bladeren afgeknipt en met een tandenborstel zeep en brandspiritus de takken gereinigd,helaas de schildluizen kwamen terug,daarna behandeld met een systemisch insecticide en het probleem was opgelost.

Groetjes Fons.
zondag 1 oktober 2006 - 21:44
patje

Patje

hey dag fons, graag jou advies, moet ik me citroenboompje eerst nog verpotten en snoeien voor ik hem nu binnen neem om te overwinteren ?
alvast bedankt. groetjes patje.
dinsdag 10 oktober 2006 - 11:31
Rogervdb

Rogervdb

Ik heb dit jaar 2 citroenboompjes gekocht. Citrus lemon. Hierop staan verschillende grote ( zo'n 7 cm ) en kleinere citroenen. Hoe kom ik nu te weten wanneer deze rijp zijn ? Of kan ik deze nog groen afdoen en rijpen die dan verder, zoals tomaten bijvoorbeeld . Ik heb al gelezen dat citroenen niet echt geel moeten zijn, maar dat deze kunstmatig behandelt worden omdat gele citroenen beter verkopen.
dinsdag 31 oktober 2006 - 20:57
Fons

Fons

Laat die citroenen maar hangen, ze hebben zo een drie jaar nodig om op dikte te komen en dan worden ze vanzelf geel, tenslotte wat is een citroenboompje zonder citroenen ik laat ze liever hangen tot ze overrijp zijn dan zit er het meeste sap in en bij de voedingsector verkopen ze ook graag ...citroenen.
Patje, ge kunt beter in het voorjaar verpotten dan gaat de plant terug in groei en kan direkt profiteren van de verse potgrond, te lange takken moogt ge voor de winterberging terugsnoeien dan heeft de plant minder bergingsruimte nodig.

Groetjes Fons.
dinsdag 31 oktober 2006 - 21:22
patje

Patje

hey dag fons
bedankt voor de goeie raad
ik zal zeker op deze manier te werk gaan.
een beedtje inkorten van de takken en met de eerste vorst binnen nemen
en dan pas in het voorjaar verpotten.
heel vriendelijk bedankt.
je bent super bedankt.
veel groetjes patje.
woensdag 1 november 2006 - 14:06
jamy

Jamy

beste mensen ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen met een citroenboom. een stekkie of iets dergelijks. zodat ik deze zelf kan planten....
hoor graag van jullie : [email protected]
dinsdag 31 juli 2012 - 18:23
jamy

Jamy

wellicht iemand die gaat snoeien en dan stukje kwijt kan. ik ben niet heel bedreven in tuinieren maar mijn vrouw is al een tijdje zoekende naar de citroenboom en ik wil haar verassen.
dinsdag 31 juli 2012 - 18:25
K.V.

K.V.

Hallo,

Als je het niet erg vind wil ik graag dit gesprek op het forum nieuw leven inroepen. Heb immers enkele vragen en hoop dat iemand zal reageren.

AANKOOP
Ik heb sinds mei een citrusboompje gekocht in plastieken pot (en heb deze niet verpot). Als het limoen/citroen is is mij alvast niet helemaal duidelijk. Op 't kaartje staat "citrus"... vrij algemene term dus volgens mij? Nu de vruchten gegroeid zijn hebben ze een dikke donkergroene schil, met een spits uiteinde.

Bij aankoop hingen er alvast 2 à 3 kleine vruchtjes aan met doorsnede 1 cm en grootte van 2à3 cm en enkele bloempjes.

VERZORGING
Heb het de eerste weken (toen het nog niet aan het zomeren was) bij mijn opa in de serre gezet. Hier kreeg het alvast voldoende warmte en licht. Enkele weken erna heb ik 'm op de hoek van het terras gezet. Zo stond 'm zeker uit de wind, maar in de zon op een warme plaats. Heb regelmatig de grond in de gaten gehouden, als deze te droog werd naar mijn mening heb ik 'm goed water bij gegeven. Ook af en toe, als ik er aan dacht, een beetje meststof bijgegeven. Moet wel bekennen dat ik geen vloeibare maar korrel-meststof gebruik die mijn ouders in de gehele tuin gebruiken voor de bloemen. Op vlak van snoeien sneed ik de scheuten regelmatig af. zodat de boom die nu een dikke 30cm is, niet al te groot wordt. De gehele zomer waren er periodes dat mijn boompje in bloei stond en er zijn in totaal een 15-tal vruchten aan gegroeid. De grootste is een diameter van 5à6cm en grootte 7 cm. de andere zijn iets kleiner met een diameter van 3à4cm en 5cm groot.

RIJP / NIET RIJP / WANNEER PLUKKEN?
Nu.. Het is ondertussen eind september en heb zojuist een eerste vrucht geplukt. Ik heb echt een eeeeuwigheid gewacht vermits ik steeds dacht dat mijn vruchten nog niet rijp waren. Ze zijn donkergroen van kleur en hebben een vrij harde schil. Na het plukken van de dikste vrucht sneed ik 'm open en was alvast aangenaam verrast over de geur en de kleur binnenin. Echter zat er bijzonder weinig sap in mijn vrucht.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Moest ik eerder plukken? Waren ze toch nog niet rijp? Wat kan ik volgende keer beter doen?

OVERWINTEREN
Ik begin ook stilaan na te denken over een goede plek om te overwinteren. In mijn bureau kan de plant direct aan het hoekraam staan, maar het is er wel steeds rond de 20 graden. Dus heb begrepen dat dit niet echt ideaal is. Verder hebben we ook nog een tuinhuis, maar daar zijn 2 kleine raampjes in waardoor deze plek weer te donker wordt geacht. Is misschien de serre van mijn opa de juiste plek? Al vrees ik er wel voor dat ze hierin gaat kapotvriezen? Kan ik de plant inpakken zodat de vorst er niet direct aan kan?

VOLGEND JAAR
Indien mijn plantje de winter overleefd. Iemand nog nuttige tips tegen volgend jaar? Eventueel de plant ompotten in een andere (keramieken/stenen/..) pot.. andere meststoffen gebruiken, eerder / later plukken / ...

Alvast bedankt!

zondag 27 september 2015 - 17:46
jdcoster

Jdcoster

Die vruchten zullen maar volgend jaar rijp zijn? Laten hangen dus ... .
Twintig graden is beslist te warm om een citroenboom te overwinteren. Zoek of creëer ergens een plaats met voldoende licht en waar het zeker niet vriest.
Ingepakt buiten of in een koude serre zal die plant dat niet overleven.
maandag 28 september 2015 - 00:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon