menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde palmen

Ga naar meest recente reactie

palm

Palm

hey beste exotenliefhebbers,

welke palmen buiten de TF zijn nog winterhard en kunnen goed de winter doorbrengen in een pot?

groetjes
donderdag 27 september 2007 - 21:46
jippen

Jippen

ow Moeilijke vraag.
Ik denk mocht het een echte strenge winter worden het zelfs moeilijk zal worden om een trachycarpus fortunei er door te krijgen in pot.
1 ding weet ik zeker, een Chamaerops humilis is zeer sterk.

In de zomer van 2001 ga ik naar spanje en breng zaad mee van een Chamaerops humilis
De winter die volgt kiemen deze al en zet er 1 in de tuin (volle grond) en 2 in pot waarvan 1 kapot gaat.
Deze in pot is nu een 30 cm, maar ik was deze in de volle grond vergeten. Deze zomer heb ik deze uit de volle grond gehaald en deze had nog steeds 2 kleine kiem bladeren. weer in een pot gezet, en wonder boven wonder heeft deze nu een nieuw kiemblad aangemaakt met een volgende in aantocht.
donderdag 27 september 2007 - 21:53
Lysianthus

Lysianthus

Nen echte palm natuurlijk , gelijk op uwen avator
donderdag 27 september 2007 - 22:59
Palmken

Palmken

Misschien is de trachycarpus wagnerianus een leuk idee.
Ze wel duurder zijn dan de fortunei en voor in een pot buiten te zetten hebt ge al een dikke stam nodig.
Ge kunt natuutlijk met een kleine beginnen en de bij vriesweer even binnen zetten.
Of een gewoon een grotere met een dikke stam kiezen natuurlijk.
vrijdag 14 december 2007 - 07:27
Olie1605

Olie1605

De Butia capitata en eriosphata is ook nog redelijk vorstbestendig tot -12.
zondag 27 januari 2008 - 17:11
crinum

Crinum

mischien dat een Sabal minor het ook nog goed doet in een diepe pot en een Trithrinax campestris is mischien ook een kandidaat?

gr
kristof
zondag 27 januari 2008 - 19:48
Victor44

Victor44

Volgens een palmkweker is de Trachycarpus Takil ook zeer vorstbestendig,evenals de Jubaea Chilensis.
Grtjs
zondag 27 januari 2008 - 19:58
sbeetje

Sbeetje

Even een lijstje met de meest gekende winterharde palmen:

tot -17graden:
trachycarpus fortunei
trachycarpus wagnerianus
trachycarpus takil
sabal minor
thritrinax campestris

tot -12 graden:
butia capitata
butia eriospatha
brahea edulis
brahea armata
sabal palmetto
chamaerops humilis

tot -8 graden

washingtonia filifera
phoenix canariensis
phoenix dactylifera

groeten

Sam

dinsdag 29 januari 2008 - 12:56
ines

Ines

Nog even aanvullen dat sommige goed winterhard zijn maar geweldig afzien van droogte,wind en koude, ze zijn na een aantal weken niet meer om aan te zien. Soms schiet er niet veel meer over dan een stuk stam. Ik geef dan ook de raad om bepaalde binnen te nemen of een degelijke bescherming aan te brengen (volledig) dan zijn ze na de winter nog toonbaar.
De vergelijking is hier: een vod die buiten staat tegenover een in de veranda nog intact. Het is maar zoals U het wenst natuurlijk. Degene die het best bestand zijn hebben zwaardvormige en dikke bladeren. Het blijven kweekvormen voor de zone 10-12 hé.
vrijdag 1 februari 2008 - 00:33
Ernas

Ernas

Hallo,
Volledig gelijk Ines, een goede bescherming is meestal noodzakelijk wil je in de zomer nog een mooie plant overhouden. Ook met de winterhardheid moet men opletten. Meestal is deze winterhardheid bekomen bij een volwassen plant die in optimale kondities enkele nachten vrieskou gehad heeft. Daarom zou ik een aantal graden eraf doen bv. plant die tot - 6 kan, beschouwen als een plant die - 2 kan, op die manier speel je redelijk 'safe'.

Beste groeten, en succes met de planten,
Erna
zaterdag 2 februari 2008 - 17:38
ines

Ines

Erna, wat voor soort hebt U daar op Uw avater staan? Zo te zien een laagblijvende met een soort Eucalyptus bladeren? Mooi zeg!
zaterdag 2 februari 2008 - 18:38
Ernas

Ernas

Hallo Ines,De avatar is onze musella lasiocarpa  (sierbanaan ).  Hij is beginnen bloeien in 2006 maar nu is hij zo goed als uitgebloeit.  De plant wordt wel elk jaar beschermd, er staat een constructie rond in hout met noppenfolie errond, en een dakje erboven. Hij staat daar dus heel droog en als het erg vriest, verwarmen we het met een klein luchtblazertje. Deze winter hebben we dit al een 3-tal nachten gebruikt. De musella staat daar, samen met een aantal musa basjoo's, waarvan er momenteel ook e entje bloeit, met wat kleine banaantjes... hopelijk kunnen we ze overhouden tot na de winter. Voor foto's van de musella kan je ook kijken op mijn webshots onderaan.

Beste groetjes,
Erna r.
zaterdag 2 februari 2008 - 19:45
ines

Ines

Och niet gezien dat het een Musella was , hier staat hij in de serre maar ziet er maar poverkes uit, ik hoop ook zoals U dat hij de winter doorkomt, ik geef namelijk geen verwarming in de plastiek tunnel. Het zal afwachten worden.
zondag 3 februari 2008 - 17:16
palm

Palm

mijn musella heeft het niet gehaald , kan deze zoals een musa basjo terug uitschieten na de winter?
zondag 3 februari 2008 - 19:54
Ernas

Ernas

Hallo,

Staat de musella binnen of buiten ? In de winter is het normaal dat hij er niet goed uitziet, de bladeren zijn verdord. Als de stam nog wat hard is zal hij zeker weer uitschieten, gewoonlijk is dat einde april, begin mei. De musella is niet zo goed tegen de vrieskou bestand dan de musa basjoo, zodat je de plant zeker moet beschermen in de volle grond, en vooral droog houden.

Beste groeten,
Erna

maandag 4 februari 2008 - 12:53
ines

Ines

Ja is zo, ze is eigenlijk winterhard maar het is de natte grond waarin ze geplant is in de winter die de plant doet rotten, een heuveltje en goede drainage is de oplossing en verder wat afdekken zoals Erna. De plant komt terug als de wortels niet rot zijn.
maandag 4 februari 2008 - 13:29
palm

Palm

hij staat in de garage in een pot , maar dan heb ik toch nog hoop
dinsdag 5 februari 2008 - 18:48
ines

Ines

Nooit de hoop verliezen Palmke!!!
dinsdag 5 februari 2008 - 18:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon