menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijvenboompje

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Dit is mijn olijvenboompje, 2 maanden geleden gekocht.
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wanneer mag hij gesnoeid?
En hoe moet hij gesnoeid? Als ik het volgens mijn gevoel zou doen zou ik de lange uitschieters eraf knippen. Maar aangezien dat net het nieuw gegroeide is vind ik dat eigenlijk ook weer jammer.


Groetjes Rialle
zondag 2 september 2007 - 23:36
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ik snoei mijn olijf amper,alleen als er inderdaad van die lange uitschieters tussen zitten snoei ik ze bij om de kruin evengoed een beetje bolvorm te behouden,zou ik in eerste instantie bij jou ook doen denk ik
maar aangezien je dat een beetje zonde vind kun je gewoon laten ook en de boom zelf laten kiezen welke vorm ze krijgt....

en die postelijn hoef je ook niet te snoeien (heb je die nou nog nie opgegeten zeg )
maandag 3 september 2007 - 08:44
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Had de Postelein eigenlijk willen ompotten zodat hij wat groter wordt. Wij zijn nl met z'n 5-en en dan is dat beetje postelein net genoeg voor ieder een lepeltje!

Het olijvenboompje is nog erg klein. Ik ben bang dat als ik hem zo door laat groeien hij helemaal scheef groeit en dat is toch ook niet mooi.
Eigenlijk ben ik wel het "laat maar groeien"-type maar omdat de boom nog zo jong is denk ik toch dat ik hem eerst een beetje in model moet snoeien. En als hij model heeft ,en wat groter is ,dan kan hij zijn gang gaan. Dan is in ieder geval de aanzet goed en groeit hij niet scheef.
Op de foto heb ik geprobeert te laten zien hoe scheef hij al gegroeid is. Als hij zo doorgroeit valt hij beslist om als hij groot is!

Mag je de olijf het hele jaar door snoeien? En kan het geen kwaad als ik die lange scheuten afknip?

Groetjes Rialle

maandag 3 september 2007 - 10:56
cetinel

Cetinel

wie zegt er dat de rest ook wat moet,tis toch zeker JOUWpostelijn
ik denk dat je nu gewoon kunt knippen hoor!
maandag 3 september 2007 - 12:10
bisschop

Bisschop

Als je een olijfboom snoeit kunnen die stekjes dan uitgroeien tot een andere plant?
marleen
vrijdag 7 september 2007 - 04:18
rialle

Rialle

Marleen, ik heb geen idee.
Het is mijn eerste olijfboompje en heb er ook nog geen verstand van.
Zou het zo mogen zijn dat ze te stekken zijn dan zal ik het zeker proberen!

Groetjes Rialle
vrijdag 7 september 2007 - 13:33
jippen

Jippen

via google:

Vermeerderen
Een olijf kan worden gestekt, gezaaid en afgelegd. Zaaien kan in de herfst. Het kiemen duurt vrij lang. De steenvrucht moet eerst een paar dagen in water worden gelegd. Daarna de vruchten in verschraalde potgrond planten. Stekken kunnen in de winter worden gemaakt. Maak stek met een hieltje en gebruik groeistof.
vrijdag 7 september 2007 - 13:49
rialle

Rialle

Ok Jippen, alweer iets geleerd!

Maar ik kan nog meer van je leren want kun je me alsjeblieft uitleggen wat een hieltje is? Ik weet het niet en ik wil het ook niet fout doen.

Ik heb nog nooit iets gestekt, maar binnenkort ga ik het ook proberen met een Buddleia en een Forsythia. En dus met de olijf want die moet ik toch snoeien.

Alvast bedankt.
Groetjes Rialle
vrijdag 7 september 2007 - 21:21
jippen

Jippen

Hallo Rialle

Stek met hieltje
Bij deze vorm van stekken wordt een deel van een zijstengel gebruikt met een gedeelte van de (hoofd)stengel. In feite is het een stukje zijstengel met bast van de stengel, waaraan de zijstengel vast zit. De stek heeft wel een beetje gelijkenis met een been en voet. De overgang tussen zijstengel en de hoofdstengel wordt gemarkeerd door 'de hiel'. Sommige planten/struiken laten zich makkelijker stekken met een stukje oud hout aan de stek. Het hieltje wordt met een scherp mes langs de 'zool' glad gesneden.

Enkele hints tips:
- Om gezonde planten door stekken te krijgen moet de plant, waarvan stek wordt genomen, gezond zijn. Neem geen stek van stengels die lang en slap zijn, een stevige stengel is nodig. Houtige stekken wortelen in het algemeen moeilijker dan jonge, zachte stekken.
- Stekken doe je met een vlijmscherp mes of nog beter een professioneel entmes.
- Zorg voor schoon gereedschap, het voorkomt bij voorbaat schimmelvorming. Reinig regelmatig het mes wanneer er achter elkaar stek wordt gesneden. Een heel simpel middel om o.a. virusinfectie of overdracht ervan te voorkomen, is het mes na elke snede in melk te dompelen. Melk neemt eventueel aanwezig virus direct op.
- Als stekmedium (een duur woord voor grond) gebruik je turfmolm vermengd met scherp zand in de verhouding 2 : 1 of potgrond vermengd met scherp zand in de verhouding 2 : 1 of scherp zand. Wil je toch geld uitgeven, dan is 'Perlite' of 'Vermiculite' een goed medium; wanneer 'Perlite' wordt gebruikt, dan is regelmatig water geven nodig.
- Stekken zet je in pot of in een (plastic) kistje. In beide gevallen moet het materiaal goed zijn schoongeboend met heet water of splinternieuw zijn.
- Om de pot of het kistje af te dekken gebruik je of een glasplaat of stevig doorzichtig plastic; bij stekken in pot is een doorzichtige plastic zak wel zo handig.
- Bewortelings- of groeistof (Rhizopon-stekpoeder) bevordert de wortelvorming en gaat beschimmeling van de wond van de stek tegen. Het is kant en klaar in het tuincentrum te koop.
- Nadat de stek(ken) in het medium is/zijn geplaatst, wordt de bovengrond afgedekt met een dun laagje scherp zand. Het voorkomt dat (on)kruiden het voedsel voor de stek(ken) voortijdig wegkapen.
- Staan de stekken eenmaal in pot of kistje, dan direct licht aangieten met (regen)water. Hierna afdekken met glas of plastic.
- Overdag luchten; dit is de glasplaat op steunblokjes zetten of de afdekking met plastic omhoog tillen, zodat de stekken voor de helft onbedekt zijn. Luchttoetreding vermindert de luchtvochtigheid rondom de stekken en voorkomt dat de stek(ken) gaan 'smeulen' = schimmelen of rotten. 's Nachts de stekken wel afdekken.
- Controleer van dag tot dag de stekken, verwijder smeulende stekken direct, geef zo nodig een beetje water.
- Het slagen van stekken hangt ten nauwste samen met het goede niveau van vochtigheid in het medium en een permanente hoge luchtvochtigheid.

Wanneer beworteld?
Is uiteraard afhankelijk van welke plant is gestekt. In het algemeen duurt het drie tot vijf weken, voordat er voldoende wortels aan zitten. Een goede indicatie is wanneer de knoppen in de bladoksels zwellen of al uitlopen. Laat de stek(ken) nog twee tot drie weken in de pot of bak staan, voordat ze worden uitgeplant of verpot. Na het verpotten of uitplanten is het niet meer nodig om de jonge planten onder glas te houden.
zaterdag 8 september 2007 - 11:15
bunnygarden

Bunnygarden

Wel wel...............

Bedankt voor de uitleg over het stekken.
Dit weekend ga ik er twee stekken.
Zijn zijscheuten van een overblijvende stam.

Heb nog een volwassen plant staan (1.5 m) maar durf hem niet verplanten.
Denk dat hij het niet gaat overleven.


vrijdag 1 februari 2008 - 16:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon