menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fijn grind

Ga naar meest recente reactie

Kruidentuin

Kruidentuin

Hallo,

We hebben twee perken vooraan ons huis. Ze zijn ongeveer 3 m doorsnede. Ze zijn omgeven door een kleine haag. In beide perken staat er een boom. Rond de boom is er momenteel gewoon zand met als gevolg dat er veel onkruid is. We zouden er nu graag fijn grind op plaatsen.
Mijn vraag is, wat is het beste : op het huidige zand een plastiek doek ( welk soort want ik neem aan dat het waterdoorlaatbaar moet zijn) en daarop het grind?
Iemand andere suggesties?


Groetjes

Nikita
maandag 6 augustus 2007 - 07:13
jonasc

Jonasc

Hallo nikita,

Ik heb van die zwarte worteldoek gelegt en daarop heb ik kiezel gegooid (of grind). Deze doek vind ge in de betere tuincentra.



groetjes, jonasc
maandag 6 augustus 2007 - 10:27
annis

Annis

Je kunt dit ook opvullen met houtsnippers of schors. Er kunnen ook cacaodoppen gestrooit worden.
Het voordeel van organische bedekking is als je er iets anders bij wilt zetten dan spit je deze soorten onder( is ook nog goed voor de structuur van de grond) maar grind kun je het beste dan weghalen.

Annis
donderdag 9 augustus 2007 - 14:32
Helianthus

Helianthus

Kleine aanvulling bij Annis; wat dat onderspitten betreft, daar zou ik mee opletten.
Houtsnippers of schors die je onderwerkt nemen namelijk stikstof op uit de grond om verder afgebroken te worden, dit ten koste van de planten(-wortels) in de buurt of het gazon erboven.
Beter dus om als je iets wil planten een beetje van die schors of snippers opzij te doen en dan je plantgat te maken.
Verder vind ik het persoonlijk ook een beter idee om organische bodembedekking te gebruiken dan "dood" materiaal als grind, maar da's ieder zijn keuze natuurlijk.

Groetjes, Gert.
vrijdag 10 augustus 2007 - 06:47
annis

Annis

Gert bedankt voor je aanvulling. Ik had gedacht dat het geen kwaad kon om het onder te spitten. Houtsnippers en schors wordt ook vaak gebruikt om te mulchen bij zuurminnnende planten en meestal verteerd het ook binnen bepaalde tijd.

Annis
vrijdag 10 augustus 2007 - 10:38
Taaner242

Taaner242

Voor mijn deur ligt een stukje grond (2 * 4m) dat eigendom is van de gemeente, en bedekt met keitjes.
Mijn buren kieperen er blijkbaar jaarlijks onkruidverdelger op, maar ik hou daar eigenlijk niet van. Zijn er andere manieren om de wildgroei beetje tegen te gaan (zonder grote werken te doen)?
maandag 13 augustus 2007 - 22:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon