menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Weidegras

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Ruddy

Hallo,

Een week of 4 geleden heb ik achter weidegras gezaaid, zo een 8 are.
Op de boerenbond ben ik het zaad gaan halen, zij gaven me voor deze oppervlekte 4 kg mee. Mij leek dit weinig maar volgens hen was dit zeker genoeg omdat dit gras heel snel vertakt en trosjes gaat vormen.
Nu hoor ik van andere mensen dat veel te weinig was, normaal gezien moest ik al 3 kg per are tellen.
Nu het gras aan het uitkomen is heb ik ook wel het gevoel dat ik veel te weinig gezaaid heb, ik heb heel veel kale plekken of waar er maar een beetje staat.
Vandaag heb ik het voor de 1 ste keer gemaaid en hoop nu dat het voldoende gaat uittakken.

Nu is eigenlijk mijn vraag, wanneer kan ik het beste bijzaaien en hoe kan ik dit het beste doen.
Weer de zand tussenin losgritselen en zaad tusen zaaien? Beschadig ik dan het huidige gras niet?
Kan ik een of anders meststof gebruiken om het sneller te laten groeien en beter te laten vertakken?
Het is zo dat ik graag mijn beesten (geiten, eenden en ganzen) eind augustus er op wil laten lopen.

Groeten en alvast bedankt voor de info.
donderdag 19 juli 2007 - 12:15
Helianthus

Helianthus

Hallo Ruddy,

Ik heb "van horen zeggen" , (van een boer dus die zou het moeten weten) dat zij met 25kg zaad een hele hectare (100 are dus) weide zaaien !
Het lijkt mij ook zo weinig zaad voor zo'n oppervlakte, maar ja, die gasten doen dat machinaal en die zaadjes worden wellicht als het ware met wiskundige precisie zo gezaaid dat alles wél mooi dicht groeit.
Mezelf kennende, als je met gulle hand zaait is zo'n 4 kg er snel door hé en met de hand is het ook moeilijker om alles even juist te verdelen.
Anderzijds zat ik te denken dat jou zaaitijdstip misschien minder ideaal was, misschien daardoor ook dat het er (voorlopig ?) allemaal wat dunnetjes bijstaat ....

Groetjes, Gert.
donderdag 19 juli 2007 - 13:02
ruddy

Ruddy

Inderdaad, als je met de hand zaait is je zaad snel op.
Ik had het ook liever op een beter tijdstip gezaaid, maar het was van te moeten. We zijn net verhuisd en mijn dieren hebben gras nodig. Daarom dat ik het nu maar gewaagd heb.

Weet er iemand hoe ik dit nu het beste kan bijzaaien en met wat ik kan bijmesten.

Groeten.
donderdag 19 juli 2007 - 21:26
deHaan

DeHaan

Geef het tijd, dit jaar heb je er toch geen gras voor, voor de dieren.
Het wordt gegarandeerd dicht.
Gras kan trouwens 12 maanden per jaar gezaaid worden.
Beste tijd is september.
donderdag 19 juli 2007 - 22:00
ruddy

Ruddy

Ik zou het proces toch graag een beetje versnellen dmv mest bv. De geiten en ganzen hebben gras nodig om te grazen.
Heeft er al iemand gehoord van patentkali?

Groeten.
vrijdag 20 juli 2007 - 11:49
deHaan

DeHaan

Bemesten had je van te voren moeten doen.
Ik vind toch dat je gedult moet hebben.
vrijdag 20 juli 2007 - 18:03
Angelo

Angelo

hey,


als je dieren er al augustus op gaan, dan ben je je gras heel zeker kwijt.

Ik heb in april 2006 gragezaaid en 6 maanden later was het gras nog niet mooi dicht gegroeid.
toen heb ik ze er toch opgelaten, zij hebben er mooi van gegeten, en alles was echt heel kort gegraasd, toen zijn ze er van januari tot en met april af gegaan, en in mei 2007 gingen ze er terug op.

toen was het gras mooi gestruikt.

en nu is het niet meer kapot te krijgen , maar inderdaad zoals DeHaan zei, geduld hebben.



zaterdag 21 juli 2007 - 22:25
ruddy

Tekst aangepast

Ruddy

Wat langer als augustus kan ik wel wachten, maar het is toch de bedoeling dat ze tegen de winter er toch op kunnen.
Men zegt dat je het best de eerste keer op 4,5 cm kan maaien. Is dat zo? Ik heb nu iets langer gemaaid, maar toen kwam er maar weinig vanaf.
Ik merk ook dat het gras op sommige plekken een stuk groener ziet.
De grote plekken waar maar heel weinig staat ga ik toch wat bijzaaien denk ik, ik hoop alleen niet dat ik het huidige gras hiermee kapot doe.

Groeten.
zondag 22 juli 2007 - 15:53
Angelo

Angelo

het huidige gras zal je niet kapot maken hoor.

ik heb het de eerste keer ook op ongeveer 4 cm af gemaaid, daarna eens op 2.5 cm.


het gras schiet heel mooi donkergroen uit, had deze lente wel last van kamille, heel de wei was wit van die bloempjes


ga er wel eens over lopen, een paar keer, zodat je de worteltjes goed vastduwd, hier gebruiken ze daar de geiten en de schapen voor, daarna mag de pony er op.


woensdag 25 juli 2007 - 01:32
ruddy

Ruddy

Ik zal het ook eens iets korter proberen te maaien.
Gisteren naar de boerenbond geweest om te vragen of zij wisten hoe het kwam dat op de meeste plekken het gras dor begint zien.
Zij wijten dit aan de zuurtegraad, ik kan het beste 30 kg kalk per are op gras gooien, dan zou het toch allemaal schoon groen moeten worden. Volgens hen zal mijn weidegras ook niet gaan uittakken door het veelvuldig maaien. Zij adviseren zelfs om het helemaal niet te maaien, tenzij om te hooien. Maar dit is niet mogelijk, anders zie ik mijn beesten niet meer lopen.
Ik hoop dat het wisselvallige weer van de laatste dagen goed zal doen aan de groei en uitkomst.

Groeten, Ruddy.
woensdag 25 juli 2007 - 08:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon