menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mulchen met compost in border

Ga naar meest recente reactie

Koen007

Koen007

Hoi tuinliefhebbers,

Ik ben dus bezig met het ontwerp van een border waarvan ik de aanleg in september zou willen doen. Ik heb al links en rechts mooie planten gezien die ik er ga in plaatsen. Sommige plante kan ik er al direct inzetten, dus voor de winter nog. De rest zal dan voor de lente zijn denk ik.

Om nu die border gemakkelijk onkruidvrij te houden zou ik een mulchlaag gebruiken die ik ook al in september zou aanbrengen. Eerst dacht ik aan houtsnippers maar ik denk dat die me gaat hinderen na een tijdje, zeker omdat ik nog veel ga wijzigen in de border.

Daarom dacht ik dat ik beter kon mulchen met goeie compost. Ik zou direct 5 of 6 cm aanbrengen. Links en rechts lees ik zelfs dat je twee keer per jaar mag mulchen. Wat ik mij nu afvraag is hoe lang het duurt eer zo een mulchlaag van 5cm is verteerd? Deze verdwijnt toch volledig veronderstel ik want anders zal je border steeds hoger en hoger worden als je er telkens een nieuwe mulchlaag op legt?

Heeft er iemand ervaring met de compost van de firma Verko? Gaat dit ook voor minder dan 1m3? De compost kost daar 2,5 euro per ton.

Groetjes,
Koen
woensdag 12 juli 2006 - 13:55
hugo

Hugo

mulchen met compost mag je altijd, je hoeft niet te wachten tot september, dat kan je nu ook al doen en deze compost in september onderwerken en na het planten opnieuw een dun laagje rond je planten leggen ( wees maar gerust dat je grond niet gaat ophogen, deze compost verdwijnt volledig als voeding voor de planten), geen houtsnippers gebruiken, deze verzuren de grond;;

De frma Verko ken ik niet, maar als je compost bij een firma of in een containerpark gaat halen, zorg er dan voor dat ze je een attest kunnen voorleggen dat deze onkruidvrij is, anders kun je wel eens rare dingen tegenkomen in je tuintje

groetjes

woensdag 12 juli 2006 - 19:35
martine

Martine

zelf halen wij onze compost altijd bij een erkende verdeler van VLACO
Martine
woensdag 12 juli 2006 - 21:37
andre

Andre

Dat klopt martine wij doen dit bij de volkstuinders ook en eeen van de betere is in Dendermonde waar je zelf kan gaan halen , maar word oook thuis gebracht mits betaling van het vervoer
grt andre
woensdag 12 juli 2006 - 22:51
hugo

Hugo

hier kan je de dichtsbijzijnde vlaco-verdeler vinden, ga ik ook steeds afhalen, prima spul

http://www.tuingrond.be/home.php?actiefmenu=content&welkemap=verkoopadressen&paginatitel=Verkoopadressen

groetjes
donderdag 13 juli 2006 - 05:25
Koen007

Tekst aangepast

Koen007

Die Verko compost wordt nagekeken door vzw Vlaco op zijn kwaliteit dus dat is volgens mij zeker in orde.

Meer informatie op volgende (lange) url:

http://drd.irc.be/servlet/page?_pageid=125&_dad=drd&_schema=DRD&_type=site&_fsiteid=80&_fid=48100&_fnavbarid=1&_fnavbarsiteid=80&_fedit=0&_fmode=2&_fdisplaymode=1&_fcalledfrom=1&_fdisplayurl=

De prijs voor deze compost is 2,5 euro per ton. Ze verkopen ook houtsnippers. Gisteren belde ik met de vraag vanaf hoeveel je mag afhalen en die man zei dat er geen administratiekosten betaald moeten worden vanaf 5ton! Maar bijna iedereen haalt meer af zei hij...

Ik heb dus niet eens de vraag durven stellen of ik ook gewoon mijn koffer mocht volladen met zakken compost, wat maar maximum 200kilo zou zijn.

De meeste compost die te koop is in kleine zakken van 70liter kost al 4 euro of zo.

De border die ik ga aanleggen heeft ongeveer 15 vierkante meter oppervlakte en als ik daar dan 6cm compost wil opleggen dan kom ik nog net niet aan één kubieke meter, ongeveer 15 zakken van 70 liter dus.

Misschien eens informeren of er geen buren compost nodig hebben of de afnamehoeveelheid te vergroten.
donderdag 13 juli 2006 - 08:16
hugo

Hugo

als je een adres opzoekt bij jou in de buurt op de link die ik je heb gegeven kom je rechtstreeks bij een verdeler van vlaco en kun je compost afhalen in de hoeveelheid die je zelf wil ZONDER enige andere kost dan je compost;; ikzelf haal steeds met de aanhangwagen (ongeveer 3 kuub) en betaal hiervoor 10€ per wagen;; er komen er ook afhalen in zakken: brengen zelf zakken mee en betalen hiervoor 0,50€per zak;; wel opletten want deze compost moet steeds gemengd worden met de grond, is veel te straf om hem puur te gebruiken om in te planten (is dan ook prima kwalitei, en zonder het minste probleem wat betreft eventuele onkruidzaad)

groetjes
donderdag 13 juli 2006 - 08:45
Bowie

Bowie

Hoe bereken je eigenlijk de hoeveelheid compost die je nodig hebt?
donderdag 13 juli 2006 - 09:17
Koen007

Koen007

Om te mulchen met compost heb ik gewoon de oppervlakte van mijn border vermenigvuldigd met de dikte van de mulchlaag die ik zou willen leggen. Ik heb gelezen dat om goed te mulchen je toch zeker 6cm mulchmateriaal nodig hebt. Ik mijn geval is dat dus 15 vierkante meter maal 0.06meter dikte en dan kom ik op 0.9 kubieke meter compost. Hoeveel compost weegt dat weet ik niet dus ik kan wel niet zeggen hoeveel kilo ik zal nodig hebben, ik heb gewoon een kleine kubieke meter compost nodig.

Als je compost gaat gebruiken om onder te werken dan heb je natuurlijk veel minder nodig en dan verschilt het van de toepassing. Op de website van tuingrond.be staat er een pagina waar je mooi alles kan invullen qua vierkante meter en dan rekenen ze uit hoeveel kilo compost je nodig hebt. Kijk maar eens op:

http://www.tuingrond.be/home.php?actiefmenu=content&welkemap=hoeveel&paginatitel=Hoeveel compost heeft je tuin nodig?

Ik lees hier dat die compost veel te sterk is en hij zeker gemengd moet worden met gewone grond, ga ik daar dan geen last van hebben als ik een dikke mulchlaag zuivere compost ga aanbrengen? Compost is toch geen verse mest dus ik wist niet dat die ook te straf kon zijn. Waarschijnlijk te straf om zuiver in bloempotten te gebruiken.
donderdag 13 juli 2006 - 09:32
Bowie

Bowie

Bedankt
donderdag 13 juli 2006 - 09:59
hugo

Hugo

inderdaad te straf om zuiver in bloempotten en zo te gebruiken, als je die compost mengt met de helft zand en gewone grond heb je uitstekende potgrond,, om een mulchlaag te leggen (dus gewoon bovenop tussen struiken en planten) kan je die gewoon ertussen leggen,, maar om in te planten steeds mengen
spreek van ondervinding

groetjes
donderdag 13 juli 2006 - 11:58
Bowie

Bowie

Misschien een domme vraag, maar welk soort zand moet je eronder mengen, of maakt dat niet uit.
donderdag 13 juli 2006 - 12:39
hugo

Hugo

gewoon frof zand,, waar ze mee metselen

groetjes
donderdag 13 juli 2006 - 17:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon