menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

N-P-K verhouding

Ga naar meest recente reactie

pamel

Pamel

Wat is eigenlijk een goede N-P-K verhouding voor chemische gazon meststoffen? Want op diverse verpakkingen staat overal iets anders...
donderdag 14 juni 2007 - 23:28
Helianthus

Helianthus

Hallo Pamel,

Ik heb dezelfde vraag als die van jou eens gesteld aan een leerkracht tuinverzorging (met 30 jaar ervaring als tuinaannemer dus zijn mening kon ik wel appreciëren).
Volgens hem zouden de ideale verhoudingen de volgende zijn;

8/12 N (stikstof)
4/6 P (fosfor)
20 K (kalium of potas)

Of je dit
vrijdag 15 juni 2007 - 00:10
Helianthus

Helianthus

oeps , te snel geklikt en berichtje was weg voordat het volledig was...
Ik herneem onder de verhoudingen;

Of je deze verhoudingen als "evangelie" kan beschouwen laat ik in het midden maar ik heb er toch goeie resultaten mee.

Nog één tip van diezelfde persoon; bemest liever om de maand een klein beetje dan twee keer per jaar een hele zak over je gazon te kieperen.
Dat laatste is enkel goed voor de producenten van die meststoffen want het grootste deel van hetgene je zo kwistig uitstrooit spoelt makkelijk uit als het eens flink regent en dat is zonde van je centen en nog erger voor het grondwater (deels ons drinkwater).

Succes ermee en de groetjes !

Gert
vrijdag 15 juni 2007 - 00:14
pamel

Pamel

dank u voor het snelle antwoordt.
vrijdag 15 juni 2007 - 00:28
student

Tekst aangepast

Student

ter info: stikstof komt voor onder zijn ionvorm, fosfor onder de vorm P2O5 en kalium onder de vorm K2O
vrijdag 15 juni 2007 - 01:10
brompie

Brompie

Sorry hoor maar van deze verhoudingen snap ik nog niets.
Wat is 20K??? is dit 1kg ofzo en 8/16N ?????
Grt Brompie
vrijdag 15 juni 2007 - 01:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat zijn %
16% N, dat betekent dat in 100kg van die meststof 16% zuivere stikstof voorkomt en dat dient o.a voor de groei van blad en stengels. Stikstof geeft doorgaans slappe stengels.
6% P2O5 betekent, dat er 6 kg fosforzuuranhydride in die meststof voorkomt en dat zou dienen voor de wortelvorming en bloem- en zaadvorming en dat hoeft bij gras dus niet, vandaar dat dit een laag percentage is.
20% K2O is 20kg kaliumoxide en dat dient o.a. voor een goede waterhuishouding en voor een stevige stengel en voorkomt dus dat gras te slap wordt door de stikstof.
Dit is slechts een heeeeel korte samenvatting van een bemestingsleer lesje.
Maar misschien heb je er wat aan en begrijp je waarom men voor deze verhouding van voedingsstoffen heeft gekozen.

Kijk in een zak suiker zit suiker en in een pak koffie zit koffie, maar in een zak (pak) meststof kunnen verschillende soorten voedingsstoffen zitten en dat is voor een leek moeilijk te begrijpen. Ik kan me de vraag dus goed voorstellen.

Duidelijk geweest?
zaterdag 16 juni 2007 - 18:11
brompie

Brompie

Heel duidelijk,hartelijk dank
Brompie
zaterdag 16 juni 2007 - 23:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon