menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon vermengen met oud

Ga naar meest recente reactie

Stofke

Stofke

Voor het ogenblik heb ik al 2 jaar een speelgazon die indertijd ingezaaid is met Ravot, dit is echter een fijne bladsoort en ik zou nu eigenlijk een iets grover blad willen hebben als gras daarom had ik gedacht aan sportgazon, probleem is nu dat ik het niet echt zie zitten om alles terug om te spitten of te freezen en volledig nieuw gazon aan te leggen. Kan ik vb na het verticuteren het nieuwe soort gras verwerken tussen het oude gras of gaat dit geen effect geven ?
maandag 4 juni 2007 - 23:03
Helianthus

Helianthus

Hallo Stofke,

Ik vrees dat helemaal opnieuw beginnen de enige mogelijkheid is.
Verticuteren en een andere grassoort "tussenzaaien" gaat volgens mij verloren moeite zijn.
Je bestaande gazon gaat die nieuwe plantjes de kans niet geven om deftig op te groeien.
Althans da's mijn menig.

Groetjes, Gert.
maandag 4 juni 2007 - 23:29
minouke

Minouke

alle jaren in de lente zaaien we het bestaand gazon in, nà het verticuteren en het onkruid uit te halen gewoon inzaaien en dan lukt dat wel. Gras kiemt vanaf 15°, maar ik heb ergens gehoord of gelezen dat je niet moogt mesten dat zou het kiemen storen.

groetjes
maandag 4 juni 2007 - 23:30
Helianthus

Helianthus

Minouke,

Gaat het dan om dezelfde grassoort ?
Ik vermoed van wel hé.
Zou het met twee verschillende soorten zoals Stofke voorstelt ook lukken ?
Alvast weer iets bijgeleerd, ik dacht niet dat het zou lukken.
Zo zie je maar waarvoor ons forum allemaal goed is, elkaar helpen en van elkaar leren, geweldig toch

Groetjes, Gert.
maandag 4 juni 2007 - 23:45
hugo

Hugo

na het verticuteren gewoon het nieuwe zaad uitzaaien, als dat over de hele oppervlakte gebeurd ga je gewoon een egaal gazon krijgen zonder kleurplekken erin,, bemesten doe je dan na de eerste maaibeurt

groetjes
dinsdag 5 juni 2007 - 01:02
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Minouke,

Gaat het dan om dezelfde grassoort ?
Ik vermoed van wel hé.
Zou het met twee verschillende soorten zoals Stofke voorstelt ook lukken ?
Alvast weer iets bijgeleerd, ik dacht niet dat het zou lukken.
Zo zie je maar waarvoor ons forum allemaal goed is, elkaar helpen en van elkaar leren, geweldig toch

Groetjes, Gert.


Dat kan geen kwaad hoor, want herstelgazonzaad(zo staat het op het pak) is gemengd gras , waarschijnlijk om geen gekleurde plekken te krijgen

En weet je dat als je de randen dikker bezaait je mooiere randen kunt afsteken en ook gemakkelijker is

en 't is waar met al die weetjes van iedereen dat we slimmer worden hé

dinsdag 5 juni 2007 - 14:18
Esem

Esem

Om je gazon bij te zaaien is geen enkel probleem.
Ik doe het elk jaar.
Want na de opentuindagen heeft de gazon er onder geleden
Ik vericuteer eerst goed en zaai dan het gazon terug in met herstel-gazonzaad.
Daarna strooi ik een lage comcost, en wel het even aan ,na ongeveer een week zie je de nieuwe grassprietjes al.
Dus ik zou zeggen begin er maar aan.
Gr Esem,
dinsdag 5 juni 2007 - 18:55
Stofke

Stofke

CITAAT:
">#666666;'>
Minouke,

Gaat het dan om dezelfde grassoort ?
Ik vermoed van wel hé.
Zou het met twee verschillende soorten zoals Stofke voorstelt ook lukken ?
Alvast weer iets bijgeleerd, ik dacht niet dat het zou lukken.
Zo zie je maar waarvoor ons forum allemaal goed is, elkaar helpen en van elkaar leren, geweldig toch

Groetjes, Gert.


Dat kan geen kwaad hoor, want herstelgazonzaad(zo staat het op het pak) is gemengd gras , waarschijnlijk om geen gekleurde plekken te krijgen

En weet je dat als je de randen dikker bezaait je mooiere randen kunt afsteken en ook gemakkelijker is

en 't is waar met al die weetjes van iedereen dat we slimmer worden hé



dus sportgazon tussen speelgazon strooien, en dat een 3 tal per jaar en op den duur krijg je grotendeels sportgazon dan ?
dinsdag 5 juni 2007 - 23:42
Esem

Esem

Waarom zou je het 3x per jaar doen??
Is eenmaal niet voldoende?
Gr Esem,
woensdag 6 juni 2007 - 00:38
Stofke

Stofke

Waarom zou je het 3x per jaar doen??
Is eenmaal niet voldoende?
Gr Esem,


ja juist, was verticuteren dat ik 2 a 3 keer doe, heb wel in maart geverticuteerd en vorige maand organische meststof gestrooid, beter nog wat wachten met verticuteren en bijzaaien zeker nu ?
woensdag 6 juni 2007 - 01:09
minouke

Minouke

stofke, ik zou het nu niet meer doen , maar wachten tot het najaar eind aug to okt , en niet bij lange droogte maar ook geen hevig regen of onweer. moest het simpel zijn zouden we vlug uitgepraat zijn hé en zo geen hobby meer

woensdag 6 juni 2007 - 03:16
Esem

Esem

Ikzelf verticuteer 2 x per jaar, eerste maal einde Maart en de tweede maal eind september.
Telkens na het verticuteren strooi ik een dun laagje compost over de gazon.
Gr Esem,
woensdag 6 juni 2007 - 03:16
Stofke

Stofke

Gras tussenzaaien zonder eerst te verticuteren heeft weinig zin zeker ?
woensdag 6 juni 2007 - 04:30
Esem

Esem

Als je eerst verticuteert zal het graszaad beter in contact komen met de grond.
Maar ik denk wel dat het zonder te verticuteren ook zal lukken, maar er zal meer zaad verloren gaan denk ik.
Gr Esem,
woensdag 6 juni 2007 - 06:32
hildavw

Hildavw

Als je echt niet wil verticuteren, kan je wel met de hark over je bestaande gazon gaan, zo diep mogelijk. Toch iets minder zwaar dan verticuteren.
Dan zal het zaaien ook wel lukken.
Op kleine plaatsen hebben wij het toch al zo gedaan.
Hilda
donderdag 7 juni 2007 - 04:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon