menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Begroeiing pergola

Blueice

Blueice

Hallo,

Graag wil ik jullie ideeen over de begroeiing van mijn pergola. Hij is 3 x 5,5 meter en bestaat uit 3 houten staanders met daarboven op betongaas. We zijn op zoek naar een klimmer (of meerdere soorten door elkaar) die in de zomer genoeg beschutting geeft ivm tuin op het zuiden maar die wel bladverliezend is. Als het ware dus een groene parasol voor de zomer. Er zijn huisdieren aanwezig en is een giftige variant dus geen optie. Mijn eerste idee was een blauwe regen, maar door de giftigheid valt deze dus af. Het volgende idee was een wingerd, maar twijfel echter of deze zich kan hechten in het betongaas en ik denk dat deze ook iets te fanatiek zal groeien voor zo'n relatief kleine oppervlakte. Hij lijkt mij wel het mooist, dus graag jullie mening hierover. Een combinatie van clematis en klimroos lijkt me ook erg mooi, maar is het snoeien hiervan dan geen hele klus? Zoek eigenlijk namelijk iets wat niet al te veel onderhoud nodig heeft... De laatste optie die mij te binnenschoot was een trompetklimmer... maar is deze wel sterk genoeg ivm vorst? Er werd mij ook verteld dat deze nogal zou kunnen gaan woekeren.

Graag hoor ik jullie ideeen en bevindingen! Alvast bedankt!
dinsdag 29 mei 2007 - 00:39
Spuddy

Spuddy

Een blauweregen is wel giftig maar dat zijn vele andere planten ook. Je huisdieren zullen er heus niet van gaan eten hoor.

Clematis montana is een echte groeier en zal dus al goed zijn om een heel stuk van je pergola te bedekken. Andere, kleinere Clematissen zijn goed om de steupalen te laten begroeien alsook kamperfoelie. Druiven vind ik ook knap in een pergola. Klimrozen komen natuurlijk ook in aanmerking.

Wat ik echter afraad zijn bruidsluier en klimhortensia. Bruidsluier is een enorme woekeraar en klimhortensia is zelfhechtend.
dinsdag 29 mei 2007 - 01:05
benn

Benn

hallokes heb er hier aan twee kanten een climatis tegen staan zit al bijna op 1.80 hoog en prachtige bloemen.
dinsdag 29 mei 2007 - 03:25
Esem

Esem

Al eens gedacht aan een druivelaar te zetten,
met een groot voordeel als je in de zomer onder de bladeren zit van de druif heb je nog eens lekkere vruchten ook.
Een aanrader is Boskoop Glorie en de Witte van der laan.
Gr Esem,
dinsdag 29 mei 2007 - 06:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon