Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben een nieuwe woning gekocht die nog gebouwd moet worden. De woning komt op een perceel van circa 800 m2. Een vrij grote tuin dus. Ik ben van plan om de grond na oplevering van de woning met een graafmachine om te spitten tot op ongeveer een meter diep. Met als doel om de grond luchtiger te maken en storende lagen te kunnen doorbreken. Daarnaast wil ik grondverbetering toepassen. Ik denk oa aan dcm bodem activator en lava gruis. De grond is in de basis klei. Ik wil ook compost toevoegen. Heeft het zin om de compost diep door te mengen of kan ik de compost beter in de bovenste laag door mengen? Er zullen diverse bomen heesters hagen en vaste planten komen en een gazon. Alvast bedankt voor jullie tips
Voordat je met machines aan de gang gaat moet je je eerst afvragen of het noodzakelijk is om de grond om te zetten met (zware) machines. Dat zal misschien alleen nodig zijn in de directe omgeving van het huis waar tijdens de bouw zware machines over heen hebben gereden of hebben gestaan.
Tijdens natte periodes in de winter moet je er sowieso vanuit gaan dat kleigrond natter blijft dan zandgrond. Dat is eigen aan kleigrond.
Als de grond nat is, of het nu zand- of kleigrond is, dan moet je die niet gaan bewerken of erin gaan wroeten. Als je natte grond gaat bewerken dan verpest je de structuur van de grond en dat geeft alleen maar problemen.
Kleigrond is van zichzelf vruchtbaar. Of je daar compost aan moet toevoegen daar kun je lang over discussiëren. Compost houdt water vast. Dat is goed in droge zomers maar een nadeel in natte winters. Ook over de vraag of je de doorlatendheid van de grond moet/kunt verbeteren met lavagruis o.i.d. is niet 1-2-3 te beantwoorden. Heeft ook met de ligging van het perceel te maken, de waterafvoer, de opbouw van de grond etc.
Ik zou het komende jaar kijken hoe het met de grond gesteld is. Je hebt dan een beter idee of er iets aan de grond gedaan moet worden.
Tot slot en misschien ten overvloede: op kleigrond kun je een aantal planten gewoonweg niet planten. Dit zijn met name planten die 'zuurminnend' zijn zoals rhododendron, azalea en Camellia. Kleigrond is in de regel kalkrijk en dus niet 'zuur'. Ook planten die slecht tegen nattigheid in de winter kunnen kun je beter niet op kleigrond planten.