menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief border voortuin (halfschaduw)

mikeoskam11

Tekst aangepast

Mikeoskam11

Goedemorgen,

Ik ben op zoek een alternatief voor de hortensia's in de border van mijn voortuin. De border zit aan de noordkant van het huis en heeft in de zomer voor de helft zon (ongeveer). Mijn vrouw geeft wat anders te willen omdat de hortensia's zo gevoelig zijn voor de steeds vaker voorkomende droogte, en water geven is ook niet altijd even gemakkelijk omdat er (nog) geen tuinkraan aan de voorkant aanwezig is. De border is ca. 3 m²

In de achtertuin hebben we onder andere Verbena's en dropplanten zijn, mijn vrouw vindt de dropplanten erg mooi, maar dit zijn natuurlijk zonaanbidders en niet zeer geschikt voor in de voortuin. Zelf kwam ik uit op asters, maar ik weet nog niet zo goed wat ik nou zou moeten kiezen.

Kleuren die we mooi vinden zijn blauw, roze en wit. Geel ben ik niet zo'n fan van.

De boom in het midden is een Japanse notenboom.

Ik hoor graag jullie ideeën/adviezen.

Met vriendelijke groet,

Mike Oskam

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 15 augustus 2022 - 10:09
Tuinprins

Tuinprins

De border zit aan de noordkant van het huis en heeft in de zomer voor de helft zon (ongeveer)


Krijgt de border voor de helft zon (dus een deel van de border ligt echt in de schaduw) of krijgt de border voor de helft van de dag zon (halfschaduw)?

De meeste asters zijn ook zonaanbidders.

Bij halfschaduw kun je bijv. Viburnum davidii planten. Is wintergroen en bloeit in het voorjaar met witachtige bloemschermen en later blauwe besjes. Andere optie is Skimmia. Of Bergenia/schoenlappersplant, ook wintergroen en laagblijvend.

Belangrijk is bij de aanplant dat je het plantgat verbetert met potgrond, dit zorgt ervoor dat de grond minder snel uitdroogt. Verder de grond mulchen (afdekken met een laag schors o.i.d.) zodat de grond langer vocht vasthoudt. Eerste 2 jaar bij droogte regelmatig water geven zodat de planten goed vastwortelen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 15 augustus 2022 - 10:59
mikeoskam11

Mikeoskam11

Krijgt de border voor de helft zon (dus een deel van de border ligt echt in de schaduw) of krijgt de border voor de helft van de dag zon (halfschaduw)?


Nou het is wel lastig, in het vroege voorjaar en late najaar ligt de hele border in de schaduw. Vanaf half april tot circa eind mei krijgt de border alleen in de ochtend en de late avond zon en in de zomer krijgt de helft de gehele dag zon. Je zou kunnen zeggen dat 1/4 tot 1/3 altijd in de schaduw zit muv zomerochtenden
dinsdag 16 augustus 2022 - 07:56
Tuinprins

Tuinprins

Op lastige plekken moet je niet te veel eisen stellen. Een bloeiende border in de schaduw is lastig, kies voor planten die het in de halfschaduw goed doen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 augustus 2022 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon