menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nu nog hagen snoeien?

leerling

Leerling

Door omstandigheden zijn onze hagen (beukenhaag, haagbeuk, taxus en veldesdoorn) dit jaar nog niet geschoren. Met deze hittegolf er alsnog langs gaan met een heggenschaar lijkt me vragen om moeilijkheden.

Is het, desondanks, redelijk om de hagen nu wat terug te snoeien?
Ik heb momenteel tijd om dat manueel te doen met een snoeischaar. Dan beschadig ik enerzijds wel de takken/twijgen, maar niet de bladeren. Na het snoeien zullen er minder bladeren zijn die vocht verliezen, maar ook minder bladeren die aan fotosynthese kunnen doen of - al dan niet verdord - schaduw kunnen werpen op de rest van de haagplant.

Wacht ik beter op koeler weer?

Ik lees vrijwel overal dat je hagen best snoeit voor de zomer begint, maar vind daar weinig doorslaggevende argumenten voor. Kan het ook nog later op het jaar? Is er een tijdstip waarna je het beter niet meer doet? En zo ja, waarom dan?
vrijdag 12 augustus 2022 - 00:37
Louisa S

Louisa S

Beste Leerling , ben vanavond ook begonnen aan het handmatig snoeien van mijn struiken ....
zal wel goed komen zeker , morgen voormiddag nog wat verder doen !
Slaap wel
vrijdag 12 augustus 2022 - 00:51
Tuinprins

Tuinprins

Beukenhagen snoei ik altijd in juni en in september/oktober haal ik de wat langere 'pieken' weg met een snoeischaar. Een paar jaar geleden volgde 2 weken na de hoofdsnoei in juni een hittegolf en trad er bladverbranding op. Zag er niet mooi uit maar de haag heeft er verder weinig last van gehad.

De meeste hagen kun je m.i. de hele zomer snoeien. Snoei je laat in de zomer dan heb je meer snoeiafval. Tijdens een hittegolf zou ik nu niet gaan snoeien. Ik denk dat het op dit moment belangrijker is dat hagen voldoende water krijgen. Met name beuk wortelt oppervlakkig en dat kan tot schade bij de planten leiden (in 1977 stierven er talrijke beuken door de extreme droogte in 1976).


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 12 augustus 2022 - 07:31
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Bedankt Tuinprins Snoeien doe ik ook niet met een hittegolf maar van die beuken wist ik niet dat ze het zo moeilijk hadden met de droogte.
vrijdag 12 augustus 2022 - 11:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon