menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin in Thailand

Ga naar meest recente reactie

jean1111

Jean1111

Ik verhuis naar Thailand welke bloemen en stuiken zouden het in Thailand kunnen overleven. Ik zou ook graag de Buddleja daar in mijn tuin willen. Ook rotsplanten die in Thailand kunnen geplant of gezaaid worden.
Dank bij voorbaat.
donderdag 23 juni 2022 - 07:35
Tuinprins

Tuinprins

Ik weet niet of het klimaat in geheel Thailand hetzelfde is. Kan me voorstellen dat het in het noorden wat anders is dan in het zuiden.

Het grootste probleem voor planten uit niet-tropische klimaten die worden aangeplant in tropische klimaten is vaak de hoge relatieve luchtvochtigheid. Zo weet ik dat diverse planten die het in het zuidwesten van de Verenigde Staten (Californië: zonnig, droog, heet, mediterraan klimaat) goed doen, het niet willen doen in het subtropische zuidoosten van de VS (Florida: warm in de zomer, hoge relatieve luchtvochtigheid, regelmatig flinke onweersbuien).

De vlinderstruik die het bij ons goed doet (m.n. Buddleja davidii en kruisingen daarmee) zal het misschien lastig hebben met de hoge luchtvochtigheid van Thailand. Verder moet je er terdege rekening mee houden dat Buddleja davidii zich ongebreideld kan gaan uitzaaien en je daar een invasieve plant introduceert.

Voor rotsplanten is drainage van het grootste belang. Weet niet of rotsplanten samengaan met de moesson. Er kan dan in korte tijd een grote hoeveelheid water vallen. Als dat water niet snel weg kan dan zullen de wortels van rotsplanten het daar moeilijk mee hebben.

Ik zou me rustig oriënteren als je eenmaal in Thailand gesetteld bent en kijken wat mensen zoal in hun tuin hebben staan.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 juni 2022 - 10:12
sophora

Sophora

Ik denk niet dat men planten mag exporteren naar het buitenland zonder toestemming en controle.
donderdag 23 juni 2022 - 11:56
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je om de natuur geeft, laat je de planten - en schimmels, bacteriën, insecten... die mogelijk meeliften - beter hier.

Overal ter wereld zijn er planten en dieren die mensen hebben meegenomen omdat ze ze mooi vonden. In hun nieuwe omgeving overwoekeren sommige ervan hele gebieden en brengen ze lokale planten en dieren in moeilijkheden. (De zogenoemde invasieve exoten.)

De vlinderstruik is hier zo'n invasieve exoot, al staat hij niet op de officiële lijst: https://www.ecopedia.be/planten/vlinderstruik. Misschien is hij dat in Thailand niet, maar vaak merkt men dikwijls dat pas wanneer het te laat is. Soms zelfs pas na meer dan 100 jaar.

Zie ook https://www.iucn.org/theme/species/our-work/invasive-species en de verdere links daar.

Als ik je hiermee niet kan overtuigen, zoek dan tenminste de wetenschappelijke naam van de plant op en geef hem in in "The Global Invasive Species Database" (http://www.iucngisd.org/gisd/). Weet wel dat die databank niet volledig is. Er staan nog meer dan 160.000 organismen te wachten om onderzocht te worden...
donderdag 23 juni 2022 - 14:41
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Nee, je mag planten niet zomaar meenemen naar Thailand. Planten moeten voorzien zijn van een fytosanitair certificaat. Een fytosanitair certificaat is te verkrijgen bij de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en zijn niet goedkoop omdat de plant gekeurd moet worden op ziektes en plagen. Is eigenlijk alleen voor grote zendingen interessant.

Planten worden in Thailand in quarantaine geplaatst en als ze geen ziektes of ongedierte hebben mag je ze komen halen. Zal zeker een lieve duit kosten. Ook zaden mag je niet zonder fytosanitair certificaat meenemen/invoeren naar Thailand. Doe je dat stiekem en het wordt tijdens bagagecontrole op het vliegveld ontdekt dan kun je beschuldigd worden van smokkelen met alle gevolgen van dien. Niet doen dus!

Zie ook:

https://www.vertic.org/media/National%20Legislation/Thailand/TH_Plant_Quarantine_Import_Regulations.pdf


Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 juni 2022 - 15:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon