menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voorzorgsmaatregel regen omvallen Annabelle

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Petatje

Welke middelen plaatsen jullie tegen het omvallen van Annebelle na stevige wind/regen? Liefst self made "truukjes"
Ik dacht hier en daar stok in de grond te slaan en zigzag een draad te spannen??
zondag 20 maart 2022 - 08:10
Carib

Carib

Ik heb jarenlang een annabellenborder gehad tussen een hoge heg en een buxusheg ervoor. Dat zorgde er in ieder geval voor dat ze niet op de grond lagen. Toen de buxusheg wegmoest heb ik een paar meter tuingaas gespannen. Een paar stevige stokken op de hoeken en daarover schuif je het gaas horizontaal. Het handige is dat je het mee kunt schuiven met de groei. Het is geen 100% oplossing, want als het gaas niet hoog genoeg geschoven is en het stortregent, dan kunnen de bollen alsnog omknakken net boven het gaas.
Dat is dan ook de reden dat ik die hele border opgeruimd heb. Paniculata's zijn net zo mooi en veel gemakkelijker en steviger.
zondag 20 maart 2022 - 15:44
Peterplant

Peterplant

En als je liever toch Annabelle hebt, vervang dan de planten door de Incrediball, beter bekend als Strong Annabelle.
zondag 20 maart 2022 - 16:28
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Niet te kort snoeien. Bouw langzaam een sterker basisgestel op door alleen de uitgebloeide bloemen ieder voorjaar weg te halen, dus niet steeds kort afzetten tot de grond. Want dat kan de plant ieder jaar opnieuw beginnen met hele lange slappe uitlopers.
Ik heb de "strong" Annabelle, maar ook die hebben nog wel last van slappe knieën.
zondag 20 maart 2022 - 18:26
Peterplant

Peterplant

Na 2 of 3 jaar is de plant gesetteld en geeft stevige scheuten die goed overeind blijven.
zondag 20 maart 2022 - 19:20
Patrikc

Patrikc

Ik heb deze winter de grote verdwijntruc toegepast: alle Annabellen weg en iets anders en mooiers in de plaats.
maandag 21 maart 2022 - 12:12
Petatje

Petatje

Patrikc, kwestie van een antwoord te krijgen op mijn vraag... :-/
dinsdag 22 maart 2022 - 06:53
Petatje

Petatje

Carib, gaat het gaas dan niet doorhangen/doorbuigen?
dinsdag 22 maart 2022 - 06:56
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Patrikc, kwestie van een antwoord te krijgen op mijn vraag... :-/


Je moet het antwoord of de tip willen zien, ook al zit het verstopt, zelfs de meest enthousiaste tuinier wordt die zorgenkindjes van planten op de duur beu...

Je beleeft er veel meer plezier aan als je ze bvb vervangt door Rudbeckia Goldsturm.
Of door Hydrangea paniculata zoals Carib hierboven ook al suggereert.
dinsdag 22 maart 2022 - 14:20
Wannus

Wannus

Niet snoeien , enkel zoals hier al vermeld de bloemen verwijderen . Veel meer planten per vierkante meter dan aangegeven .Dus de planten heel dicht tegen elkaar planten (steunen elkaar beter) Als met de jaren de takken heel dicht op elkaar aanleunen kun je hier en daar een tak tot tegen de grond wegknippen .
dinsdag 22 maart 2022 - 17:11
Peterplant

Peterplant

Carib bedoeld dat je het grove gaas plat op de planten legt. De scheuten groeien er dan doorheen en hebben steun aan het gaas. Omdat er geen druk op het gaas komt gaat het ook niet bol staan.
Als je veel planten op een vierkante meter zet ben je meer geld kwijt en worden de planten niet steviger, eerder zwakker door elkaars concurrentie.
Beste tip van Carib. Die van mij op de tweede plaats.
dinsdag 22 maart 2022 - 19:40
Carib

Carib

Het gaas zakt niet door, want je schuift het over de op de hoeken in de grond geslagen stokken mee en je kunt het gaas eenvoudig strak spannen door een stok in een andere maas van het gaas te steken. De planten groeien snel door het gaas en je ziet er helemaal niets van.
De tip van niet snoeien heeft bij mij nooit gewerkt. Ze stonden op een zeer groeizame plek en door niet te snoeien werden ze giga hoog en vielen vervolgens in een enorme warboel om bij regen.
dinsdag 22 maart 2022 - 20:12
Petatje

Petatje

Carib, je hebt toevallig geen foto van de door jouw besproken constructie?
donderdag 24 maart 2022 - 10:19
Carib

Carib

Nee, want ik heb deze border dus niet meer. Maar het is echt doodeenvoudig. Je slaat vier stevige stokken in de grond op de hoeken en legt er horizontaal het gaas over en steekt de palen zodanig in de mazen van het gaas dat er enige spanning op het gaas staat. Er zijn ook kant en klare sets te koop van metaal.
maandag 28 maart 2022 - 16:50
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Bijgaande een foto van mijn Annabelles. Zoals eerder aangegeven snoei ik vrijwel niet. Dit levert meer bloemen op maar ze zijn wel veel kleiner, en meer schermbloem-achtig. Maar die vallen dus niet om . En dit is toch echt de "Incrediball". Als je Annabelles (alleen) hebt gekozen voor die grote witte bollen is dit natuurlijk geen optie. Persoonlijk vind ik dit "natuurlijker" ogen.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 17 juli 2022 - 23:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon