menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat met zijkant vh huis? Onbenutte ruimte?

Varijn

Varijn

We hebben een alleenstaande woning. Aan de ene kant hebben we een carport, aan de andere kant hebben we... gras. Dat is een strookje van ongeveer 3 meter op 12. Verst van de tuin is de laatste 3.5m 4 meter breed.
De tuin is afgesloten aan de straatkant en aan de burenkant met houten omheining. Langs het huis loopt een keramisch pad van 80cm.

Nu vinden we dit stuk nogal verloren ruimte. We zitten er nooit. Maar ik heb geen idee wat we er mee kunnen doen. Het eerste idee was om in de verbreding een boompje te planten, maar ik twijfel of dit een goed idee is. Ik vermoed dat we rekening moeten houden met veel bladeren bij de buren en op ons eigen dak, en ik weet niet als die boom het geheel zoveel aantrekkelijker zal maken...

We hebben kinderen, maar het lijkt me ook te smal voor een trampoline of zo.
Doordat het stuk is ingesloten tussen de woning en de omheining, is het schaduwrijk.

Ik heb een ruwe schets toegevoegd in bijlage. Pijl wijst naar het noorden. Het gaat om de smalle strook onderaan in de schets.

We houden van een onderhoudsvriendelijke tuin, maar alle ideeën zijn welkom!

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 16 augustus 2021 - 16:23
PeterC

PeterC

Het hangt wat af van je bodem en van de vochtigheid maar dat lijkt me goed geschikt voor vb Pagisander. Eenmaal goed in groei heb je er bijna geen omzien naar want het duurt niet lang of alles is zo goed dicht gegroeid dat er niets meer van onkruiden door komt, tenzij een occasionele paardebloem of zo.
Vind ik bovendien ook een fraaie plant.
Wij hadden jaren op de strook tussen onze perceelgrens en de asfaltstrook van de straat (dat is eigenlijk op eigendom van de gemeente) zo een smalle strook van dik 2 - 2,5m Pagisander staan. Spijtig genoeg teveel in de zon en de planten hebben de droge hete zomer van 2 jaar geleden niet overleefd. Pagisander heeft graag wat schaduw.
maandag 16 augustus 2021 - 21:13
Esem

Esem

Het nadeel van pachysandra is dat ,er eenmaal haagwinde tussen groeit, je het nooit meer kwijt raakt.
Spreek van ondervinding ,heb alle pachysandra moeten rooien.
Ik zou opteren voor er mulg te strooien en er enkele laagblijvende grassoorten in te planten.
Je hoeft maar eenmaal in het voorjaar, het verdroogde gras af te knippen, en weer het ganse jaar kan
genieten van je gras.
gr Esem
Wie geeft wat hij heeft is waa.............. leeft
maandag 23 augustus 2021 - 13:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon