menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg wild bloemenperk / gazononderhoud

BrechtMo

BrechtMo

Ik ben bezig met de tuin van mijn moeder wat op te knappen. Gebruikelijk rijden we het gras af met een zitmaaier & wordt het vanachter gedumpt (cf. foto).

Nu zou ik van deze dode hoek een soort verwilderde bloemenweide willen maken. Hierbij heb ik de volgende vragen.
1. Verwijderen van al het dode gras & de klimop van de haag, de grond eronder verticuteren, evt. een laag compost aanbrengen & dan bloemen willekeurig zaaien/laten verwilderen. Is dit een goede manier van werken?
2. Welk zaaimengsel schaf ik het beste aan om hier een stuk verwilderde bloemenwei te laten groeien dat geen/amper onderhoud vergt? Wanneer dient er best gezaaid te worden?
3. Toekomstig grasafval van de gazon. Het lijkt me beter om wekelijks/2-wekelijks de gazon te mulchen om geen grasafval op hopen te krijgen die dan ergens aan de kant gedumpt moeten worden. Vaak komt dit er echter niet van (gras te nat) waardoor het gras te lang is om te mulchen & er overal dood gras ligt. In zo'n gevallen lijkt het dus alsnog aangewezen om gewoon te maaien. Wat is de beste manier om dood gras weg te krijgen ipv het telkens aan de kant op hopen te dumpen?

Alvast bedankt voor eenders welk advies!
vrijdag 13 augustus 2021 - 12:38
minouke

Minouke

ik heb je een berichtje gestuurd, zie daarvoor naar het rood bolletje rechtsboven van je scherm.
vrijdag 13 augustus 2021 - 15:29
Tuinprins

Tuinprins

Ik zal je maar meteen uit te droom helpen: het creëren van een natuurlijke bloemenweide vergt veel kennis en toewijding en is door de onervaren meestal niet te realiseren. Die mooie plaatjes die je op internet ziet zijn veelal afkomstig van natuurgebieden / terreinen waarin een natuurlijk evenwicht bestaat tussen de verschillende plantengemeenschappen, of zijn gemaakt in tuinen van toegewijde en geduldige tuiniers die beseffen dat een bloemenweide iets is van de lange adem en niet in 1 jaar te realiseren is.

== een bloemenweide heeft volle zon nodig
== de grond moet niet te rijk zijn
== bloemenweides handhaven zich door natuurlijke uitzaai, dit betekent dus dat je de planten de kans moet geven zich uit te zaaien en niet voortijdig de zaadstanden verwijderen.

Grassen vormen een natuurlijk ingrediënt van bloemenweides. Vaak zie je echter dat grassen de overhand krijgen omdat de grond te rijk is. In mijn woonplaats heeft de gemeente vorig jaar bij verschillende gazons een deel gefreesd en ingezaaid met een bloemenweidemengsel voor bijen en vlinders. Als je ziet wat daar dit jaar nog staat dan is dat echt zeer weinig, uitgezonderd de grassen.

Een zaadmengsel voor bloemenweides zaai je het beste in het najaar. Sommige zaden kiemen beter als ze winterse koude hebben gehad. Het probleem is echter dat in ons klimaat onkruid gemakkelijk groeit, ook in de winter, en dus voor concurrentie met de bloemen zorgt.

Gegroet, de tuinprins
zondag 15 augustus 2021 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon