menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goeie heggenschaar

KdS

KdS

Bij mij gaat een elektrische heggenschaar slechts 2 tot 4 jaar mee, steeds de motor die kapot gaat. Ik heb al 2 duurdere scharen (ca 160 euro) versleten en zit nu aan mijn derde schaar van een goedkoop huismerk. Ofwel doe ik iets verkeerd ofwel ligt het aan de schaar.

Ik draai eigenlijk slechts een 10 a 15 werkuren per jaar. Allemaal buxus, die ik wel iedere keer terugsnoei tot op hetzelfde niveau, waardoor ik in de verhoutte gedeeltes terechtkom. Ik merk dat de schaar het daar behoorlijk lastig mee heeft. Toerental loopt fel terug en ik moet echt trekken om de schaar erdoor te krijgen. Met een benzineschaar gaat het stukken vlotter maar daar werk ik niet graag mee: rook en lawaaioverlast voor de buren.

Vraag mij af of ik nu voor een nog duurdere schaar moet kiezen (bv. van het merk S*hl) of dat ik mij er moet bij neerleggen dat elektrische scharen dit soort werk niet aankunnen.

dinsdag 10 augustus 2021 - 08:36
PeterC

PeterC

Ik gebruik een Gardena manuele heggenschaar, al jaren. Zoiets als deze: https://www.toppy.be/product/13874/gardena-naturecut-heggenschaar.html?channable=0104f3696400313338373492&utm_campaign=&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=&gclid=CjwKCAjwx8iIBhBwEiwA2quaq_KCbzn_pEt4wGH5jn328_IVGHzUShJb7D-DDTWkm5H-SfmAaW73thoCmyIQAvD_BwE
Ik onderhoud daarmee een beukenhaag van een 50m lang, een buxus van een 30m lang, een haagbeuk van ook iets van een 30m, en een laurierkers van ook een 50m. Gaat prima en gaat niet kapot. Misschien wat trager dan een elektrische of één met een benzinemotor, maar wel in alle rust en je kwetst je planten er minder mee. Voor buxus is dat toch belangrijk.
dinsdag 10 augustus 2021 - 17:02
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik zou nooit een elektrische heggenschaar met snoer kopen. Dat snoer is ontzettend irritant. Bij elektrische heggenscharen met snoer moet je goed naar het vermogen kijken.

Tegenwoordig is een groot deel van de heggenscharen van het type 'accu-heggenschaar'. Soms geleverd met 1 accu, soms zonder (dus bijkopen). Heb je veel hagen die geknipt moeten worden en wil je blijven doorwerken dan heb je eigenlijk 2 accu's nodig (nog meer geld!). Hier ook weer verschillende prijsklassen. De vraag is hoeveel je er aan wilt spenderen. Persoonlijk zou ik niet voor het goedkope spul gaan want meestal is er een reden waarom het goedkoop is (matige kwaliteit van de onderdelen, messen snel bot). In jouw geval zou ik gaan voor een goede middenmoter, een professionele Stihl vind ik voor 10--15 uur knippen per jaar te duur. Bij accu-heggenscharen goed kijken naar wat door de producent wordt aangegeven als 'maximale takdikte' die de heggenschaar aankan (hier enkele mm's van afhalen!). Ook het lezen van recensies op websites als bijvoorbeeld Bol.com kan behulpzaam zijn.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 11 augustus 2021 - 20:37
karine

Karine

Hier en bij mijn buurman een elektrische Metabo een tiental jaar in gebruik en nog steeds perfecte staat.
Sinds 5 jaar overgeschakeld naar een benzine Hitachi. Toptoestel en topkwaliteit.
SInds dit jaar een Makita op batterijen bijgekocht voor klein snoeiwerk zoals Buxus en een Bosch steelheggenschaar voor de hoge beukenhagen ook op batterijen.
Om een Metabo, Bosch, Makita stuk te krijgen moet je toch al vreemde dingen doen lijkt mij.
Maar elk half uur wordt hier alles deftig gesmeerd en op het einde alles deftig reinigen en inspuiten met harsoplosmiddel?
dinsdag 17 augustus 2021 - 22:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon