menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon aanleggen najaar

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hallo,

Aangezien dit jaar ik vooral bezig ben met een tuinhuis te metselen en we een kntwerp hebben laten maken voor de tuin, had ik het grootste deel van de tuin omgespit met compost om er een wilde bloementuin in te zaaien en planten.

Naast wilde bloemen (cosmos, zonnebloemen, 1jarige lupines, viooltjes en mengelingen) staan er ook heel wat bollen/knollen zoals dahlia's, lelies, gladiolen, canna, begonia's, anemonen en vaste planten in zoals echinacea, lupines en chinees purperklokje.

Nu zouden we hier een tijdelijk gazon van maken, om volgend jaar dan weer het terras en de tuin etc aan te leggen volgens het plan. Vooral men vrouw wil een gazon zodat onze kleine kan spelen dichter bij huis...

Nu zou ik graag de bollen en knollen willen overhouden en toch nog een gazon inzaaien dat er trefelijk uitziet deze winter, geen kale moddervlakte. De eenjarige zou ik onderspitten om voeding in de grond te brengen. Wanneer kan ik de dahlia's en gladiolen etc. Uit de grond halen (ten vroegste) zodat het gazon nog wat tijd heeft om te groeien voor de winter? De vaste planten kan ik verzetten naar een andere border, maar ook de lupines kan ik volgens mij gewoon de wortelstokken uit de grond halen, wanneer ten vroegste zodat er volgend jaar genoeg voedsel is?

Door de slechte zomer zijn de gladiolen nu pas volop in bloei, de dahlia's zijn al even bezig maar die gaan zowiezo door tot oktober...

Bedankt!
dinsdag 10 augustus 2021 - 08:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon