menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg nieuwe tuin

Ga naar meest recente reactie

Rick Van Oostveldt

Rick Van Oostveldt

Wij hebben een aardig stuk grond vanachter, pak maar ruwweg 1000m².
Groot stukje is wildgroei, zit een stronkenrij in van dennen die ooit 5 a 7m hoog waren. Ook een rij stronken van coniferen, en momenteel een gigantische hazelaar (nog niet omgedaan)

Nu is dus de vraag, hoe krijgen we dit klaar om in te zaaien. Eén stukje willen we speelgazon, eentje weide/wild.

Ik zie door de bomen het bos niet meer: bosfrees, of ploegen (door de boer), of gewoon frezen, of...
Welke stappen zouden jullie doen vóór het rotoreggen?
donderdag 5 augustus 2021 - 22:50
Tuinprins

Tuinprins

Frezen.

Houdt er rekening mee dat je na inzaai van het gazon veel onkruid kunt verwachten.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 6 augustus 2021 - 06:18
Rick Van Oostveldt

Tekst aangepast

Rick Van Oostveldt

En frezen is dan met zo'n "ik loop erachter"-ding? Of kan een boer daar ook mee helpen?
Wat met de bramen die nu heel erg hoog staan? Eerst wegdoen met een bosmaaier, vermoed ik?
Wat met de stronken? Daar kan ik met een frees niet over?
...
En ik wil liever niet al dat werk en geld er in steken, om dan een onkruid-veld te hebben ipv een gazonnetje.
vrijdag 6 augustus 2021 - 07:54
deHaan

DeHaan

Laat door een loonwerker dit in orde maken.
De meeste onkruiden gaan door het maaien dood.

wat zelf doen kan ook.
Rooien van de stobbe,s kan je met eenvoudig gereedschap en bespaard je de sportschool.
De loonwerker kan de grondbewerking doen en egaliseren en zaaiklaar maken.
Inzaaien kan je weer zelf.
vrijdag 6 augustus 2021 - 08:31
Rick Van Oostveldt

Rick Van Oostveldt

Ja ik heb contact met een professioneel die me gaat helpen, maar wou toch met informatie gewapend aan de bespreking beginnen.
En zelf doen, graag, wat menselijk mogelijk is. 12 stronken = naar de dokter voor rugpijn vrees ik.
vrijdag 6 augustus 2021 - 10:03
leerling

Leerling

Niet echt een antwoord op je vraag, maar je schrijft dat er een gigantische hazelaar staat die je nog niet omgedaan hebt.

Hier staan ook hazelaars.
Met de hittegolf van vorig jaar waren we maar wat blij met de schaduw die die wierpen.
De noten zijn nu rijp en het is een komen en gaan van eekhoorns. (We hebben snel nog een portie voor eigen gebruik veilig gesteld.)
vrijdag 6 augustus 2021 - 16:49
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik wou +/- dezelfde boodschap brengen, maar ik dacht: ‘leerling zal het wel doen’
vrijdag 6 augustus 2021 - 19:13
Rick Van Oostveldt

Rick Van Oostveldt

Ja we gaan zeker goed wat bomen redden of nadien nieuwe planten, maar de hazelaar is (waarschijnlijk) veel te groot. Ook dat bekijken we met onze pro.

Ik hoorde van een gebuur dat een bosfrees het makkelijkste was, maar de pro met de bosfrees sprak over tien centimeter, en dat leek me weinig.
vrijdag 6 augustus 2021 - 20:17
PeterC

PeterC

Onze buren hebben een hele rij coniferen verwijderd met behulp van de lier van een oude Toyota Land cruiser. Strop onderaan de stam en dan met de lier er gewoon uittrekken.Ging heel vlot.
zaterdag 7 augustus 2021 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon