menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon, onkruid?

F.H.A.

F.H.A.

Hallo,

Ik heb een vraag, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Precies twee weken geleden heb ik graszoden gelegd in mijn tuin.
Nou valt mij op dat er tussen het “normale” gras een ander soort grasachtige groeit die bredere bladen heeft en stuk lichter van kleur is.

Ik heb drie dagen gedeelde gemaaid en je ziet dat deze breedbladig gras veel harder groeit dan de rest en daardoor erg opvalt.

Iemand idee wat dit kan zijn?



Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 20 juni 2021 - 10:45
Tuinprins

Tuinprins

Dat is Europese hanenpoot ( Echinochloa crus-galli). Niet verwarren met kweekgras (in sommige contreien wordt kweekgras soms ook wel 'hanenpoot' genoemd.

Europese hanenpoot is een veel voorkomend onkruid dat in heel West Europa is te vinden. Het zaad bevindt zich in de natuurlijke zaadbank van de meeste gronden in NL en België. Als jij de grond gaat bewerken komt het zaad aan de oppervlakte en ontkiemt dan.

Europese hanenpoot is een eenjarig gras. Zorg er in ieder geval voor dat het gras niet in het zaad schiet want dan wordt het nog erger. Als dit gras in een gazon staat, heeft het door het maaien de neiging om horizontaal te groeien en zo ongemerkt toch nog zaad te produceren.

Gegroet, de tuinprins

zondag 20 juni 2021 - 12:08
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt tuinprins, topuitleg! Hier staat het ook, je trekt het wel veel gemakkelijker uit dan kweekgras, dat horizontale groeien klopt ook...
zondag 20 juni 2021 - 12:51
PeterC

PeterC

Vorig voorjaar onze gazon laten herzaaien. Daar kwam ook een hoop hanepoot in. Groeit als kool.
Vermijden dat de hanepoot in zaad komt is belangrijk want éénjarig.
Dit jaar nog niet ene hanepoot gezien. Werkelijk niets.
dinsdag 22 juni 2021 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon