menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticuteren en beluchten

HappyDeez

HappyDeez

Wanneer doe ik dit nu precies? We hebben de grasveld en kleigrond. Mos en madeliefjes zijn veelvuldig aanwezig( voor de madeliefjes heb ik vorige maand een middeltje gebruikt wat wel even lijkt te helpen) Vorige week het grasveld belucht en voeding gegeven. Wanneer nu verticuteren?

Ik wil het grasveld graag serieuze aandacht gaan geven zodat ik er weer blij mee ben
dinsdag 4 mei 2021 - 07:57
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Zie de vele topics die al over dit onderwerp zijn geschreven.
Verticuren haalt waardevol (dood) organisch materiaal uit je gazon en maakt ruimte voor nog meer "onkruid". Beluchten op klei heeft alleen zin met holle pijpjes die kleimateriaal wegnemen, anders druk je de zware grond alleen maar nog meer in elkaar (eigen ervaring). "Middeltjes" zijn funest voor het bodemleven en dus uiteindelijk ook voor je gras. Een veld vol madeliefjes kan ook prachtig zijn (zie eerder deze week een heel mooi voorbeeld als foto in de kijker!).
Mos kun je "bestrijden" door een organische mest te strooien met een hoog kalium gehalte. Het mos sterft in enkele weken grotendeels af en gras neemt het over in het groeiseizoen. Het is geen oplossing voor het onderliggende probleem, zware verdichte grond. Dit kan alleen het bodemleven voor je oplossen (wormen!) en dat moet je dus stimuleren.
woensdag 5 mei 2021 - 12:30
leerling

Leerling

In de lente en in de herfst een laagje van 1 tot 2 cm compost over je gras strooien, brengt extra leven in je bodem dat dat beluchten van je zal overnemen en langzaam de structuur van je bodem zal verbeteren.
Verwacht geen kortetermijn wonderen: het is een proces van jaren.
woensdag 5 mei 2021 - 22:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon